مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

تهران- ایرنا- شدت گرمای هوا به تعطیلی کل کشور منجر شد، اما سازمان سنجش آموزش کشور دو آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های دادگستری را لغو نکرد، برخی دانشگاه‌ها نیز در هفته گذشته اولین قدم‌ها را برای همکاری با دانشجویان در راهپیمایی اربعین برداشتند و ستادی برای این امر تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، گرمای هوا باعث شد هیات دولت سه روز پایانی از دومین هفته دومین ماه تابستان یعنی چهارشنبه تا جمعه (۱۱ تا ۱۳ مرداد) را در کل کشور تعطیل کند، اما سازمان سنجش اعلام کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و طی شدن همه مراحل و فرایند برگزاری آزمون‌ها شامل چاپ و ارسال دفترچه و پاسخنامه سوالات، همچنین نبود امکان تغییر و جابجایی زمان برگزاری، آزمون‌های اعلام شده استخدامی وزارت آموزش و پرورش و پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های دادگستری در زمان و محل مقرر برگزار خواهد شد و با عنایت به گرمای هوا تمهیدات لازم برای برگزاری مطلوب این آزمون ها اتخاذ شده است.

این خبر را اینجا بخوانید.

اعلام رشته‌گرایش‌های دکتری و دلیل لغو آیلتس

البته این تنها خبر سازمان سنجش نبود و سازمان سنجش آموزش کشور رشته‌گرایش‌ها، دروس امتحانی و ضرایب دروس هر یک از مجموعه‌های امتحانی آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۳ را هم اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون "سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی" مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه و مصوبات "شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی" و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش آزمون ورودی مقطع دکتری که در زمان ثبت‌نام (از ۳۰ مهرماه تا ۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲) توسط این سازمان منتشر می شود، خواهد بود.

لغو آزمون آیلتس هفتم مرداد ۱۴۰۲ نیز سروصدایی به پا کرد و رئیس سازمان سنجش در این مورد توضیح داد: علت لغو آزمون آیلتس افشاشدن سوالات بوده است؛ پس از بررسی سؤالات آزمون مشخص شد، این سوالات با سوالات افشاشده مطابقت دارد، بنابراین بر اساس وظیفه حاکمیتی از برگزاری آزمون جلوگیری شد.

عبدالرسول پورعباس گفت: آزمون‌هایی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، با سلامت کامل در حال برگزاری است و این سازمان از آزمون سازهایی در دنیا است که آزمون‌ها را با نرخ بالایی از سلامت برگزار می‌کند اما آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی است که روز شنبه هفتم مرداد باید به صورت همزمان توسط مجریان بخش خصوصی در برخی کشورهای منطقه برگزار می‌شد.

وی افزود: برگزارکننده اصلی آزمون آیلتس موسسه IDP است و این موسسه به سه شرکت خصوصی در داخل کشور مجوز برگزاری این آزمون را داده است و سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این آزمون‌ها نقش نظارتی را به عهده دارد و باید توجه کرد برگزارکننده آزمون آیلتس شرکت‌های خصوصی بوده که تمام مراحل اجرای آزمون را از تحویل سوالات تا توزیع و دریافت دفترچه سوالات و پاسخنامه ها را برعهده دارند و نقش سازمان سنجش آموزش کشور صرفاً نظارت بر اجرای صحیح این آزمون است.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

دانشجویان به خیل پیاده‌روی اربعین می‌پیوندند

پیاده روی اربعین حسینی و اعزام دانشجویان به عتبات عالیات هم قرار است همانند سال‌های گذشته برگزار شود و ‌نام نویسی دانشجویان عاشق اباعبدالله الحسین (ع) از هفته گذشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شروع شده است.

اربعین حسینی بیستمین روز ماه صفر ۱۴۴۵ قمری مصادف با ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود و بر همین اساس همانند سال های گذشته ستادهای اربعین و هیات های مذهبی دانشگاه ها برنامه ریزی های لازم را برای برگزاری پیاده روی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه با همکاری صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز دیگر انجام داده اند.

دانشگاه های صنعتی شریف، علامه طباطبائی، الزهرا (س) و خوارزمی در اطلاعیه های جداگانه ای زمان نام نویسی و پیاده روی سفر اربعین برای دانشجویان، اساتید و کارکنان خود را اعلام کردند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

بورسیه هزار دانشجو در صنعت خودروسازی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تقویت همکاری‌های صنعت و دانشگاه از امضای تفاهم‌نامه ۶ دانشگاه با شرکت خودروسازی سایپا خبر داد که بر اساس آن هزار دانشجو از مهر ماه امسال بورسیه این شرکت می‌شوند.

محمدعلی زلفی‌گل در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری ۶ دانشگاه صنعتی کشور با شرکت خودروسازی سایپا که با حضور رؤسای ۶ دانشگاه صنعتی و مدیرعامل سایپا با موضوع بورسیه هزار دانشجو در رشته‌های مورد نیاز این شرکت برگزار شد، گفت: این تفاهم‌نامه یک الگو در این مسیر است و می تواند راه برای تعریف بورسیه با سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی باز کند.

امضای این تفاهم‌نامه در راستای توجه به اشتغال دانش‌آموختگان است که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و علاوه بر اینکه آینده شغلی دانشجویان را تضمین می کند برای شرکت سایپا هم یک افتخار است که در راستای مسئولیت اجتماعی با دانشگاه همکاری می کند.

معاون آموزشی وزیر علوم در این نشست گفت: ضوابط آموزشی همکاری با صنایع در شورای عالی گسترش و شورای عالی برنامه‌ریزی تدوین شده است. در سال گذشته اولین بورسیه دانشگاه و صنعت در دانشگاه یزد اجرا شد و با استفاده از این تجربه، ضوابط این نوع آموزش به تصویب مراجع ذی صلاح وزارت علوم رسید.

قاسم عموعابدینی افزود: در روش ارتباط با صنعت در دوره کارشناسی ۱۰۰ واحد به دروس عمومی و تخصصی و ۴۰ واحد به دروس ارتباط با صنعت اختصاص دارد که از این ۴۰ واحد، ۲۵ واحد به دروس مورد نیاز صنعت پیشنهاد دهنده بورسیه و ۱۵ واحد به کار آورزی، کارآموزی و پروژه دانشجویان مرتبط است. در واقع در این روش، هشت واحد درسی به واحدهای دوره کارشناسی اضافه شده است.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

طرح نهضت ملی مسکن فرصتی برای تامین مسکن دانشگاهیان

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری نیز در نشستی با حضور معاونان سازمان ملی مسکن و شهرسازی و مدیران طرح‌های عمرانی دانشگاه‌ها در وزارت علوم گفت: نهضت ملی مسکن فرصتی بزرگی ایجاد کرده است تا دانشگاه‌ها بتوانند برای اعضای هیات‌ علمی و کارکنان خود مسکن تهیه کنند.

علی خطیبی تأکید کرد: زیرساخت ایجاد مسکن برای دانشگاهیان هیچ وقت به اندازه اکنون فراهم نبوده است؛ زیرا هم زمین، هم اعتبار مالی و تسهیلات بانکی و ضوابط قانونی مشخص و آسان برای متقاضیان مسکن پیش‌بینی شده است. از این رو توصیه اکید ما به روسا و مدیران دانشگاهی این است که از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به فراهم بودن شرایط لازم برای احداث مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین دانشگاه‌هایی که این طرح را عملیاتی کنند مورد تشویق مالی قرار می گیرند.

مشاور طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست از بهره‌برداری ۱۵۰ واحد خوابگاهی در دانشگاه‌ها در هفته دولت (دوم تا نهم شهریور ۱۴۰۲) خبر داد.

مهدی اکبرپور اظهار داشت: نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع ساختمان نیمه‌کاره با پیشرفت ۵۰ درصد در سطح دانشگاه‌های کشور وجود دارد که موظف هستیم برای اتمام آنها برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنیم. نگاه ما باید مبتنی بر تامین بودجه باشد، در این راستا باید بستر کمک خیرین، درآمد اختصاصی دانشگاه و ماده ۲۳ طرح ملی نهضت مسکن نیز مدنظر قرار گیرد.

وی خطاب به معاونان دانشگاه‌ها تاکید کرد: هیچ طرح عمرانی جدیدی در دانشگاه‌ها بدون هماهنگی و تامین بودجه نباید آغاز شود.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

یک انتصاب در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی حامد پاکنژاد را به عنوان رئیس جدید پارک علم و فناوری گلستان منصوب کرد. زلفی‌گل در حکم انتصاب پاکنژاد آورده است: با عنایت به پیشنهاد سرپرست معاونت فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رئیس پارک علم و فناوری گلستان منصوب می شوید.

وی خطاب به پاکنژاد افزود: امید است با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کنید.

رسانه‌های برتر حوزه آموزش عالی معرفی می‌شوند

معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آستانه روز خبرنگار (۱۷ مرداد) از برگزاری جشنواره رسانه‌های برتر حوزه آموزش عالی با عنوان دریچه عتف و همزمان با برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سال جاری خبر داد.

ندا شفیعی با اعلام این خبر گفت: جشنواره دریچه عتف با هدف تجلیل از خدمات خبرنگاران برتر حوزه آموزش عالی و شناسایی آثار برتر مرتبط با این حوزه و همچنین تجلیل از روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوع اصلی آثار این جشنواره شعار سال ۱۴۰۱ (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) و همچنین «جهاد تبیین» است که آثار رسانه‌ها در ۹ بخش پذیرش می‌شود.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

اختصاص ۹۵ درصد بودجه صندوق رفاه دانشجویان برای وام دانشجویی

نشست مشترک هم اندیشی و تبادل نظر درباره چگونگی ارائه خدمات رفاهی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با حضور ۱۹ معاون دانشجویی دانشگاه های تهران و هیات رئیسه صندوق رفاه دانشجویان نیز هفته گذشته برگزار شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این نشست گفت: ۹۵ درصد بودجه این صندوق برای ارائه وام به دانشجویان واجد شرایط در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است.

مسعود گنجی افزود: رسالت عظیم صندوق رفاه دانشجویان در سه حوزه و با سه هدف مهم مسائل معیشتی، خوابگاه هاو وام های رفاهی دانشجویان تعریف شده که بر اساس قانون و اساسنامه صندوق، اصلی ترین نکته قابل توجه پرداخت وام دانشجویی برای دانشجویان کم بضاعت است.

با سیاست هایی که سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته قرار بر این شده که اعتبار تغذیه و تعمیر و تجهیز خوابگاه ها مستقیما به خود دانشگاه ها داده شود و در این صورت دانشگاهی برایش سوال پیش نیاید که چرا صندوق یا وزارت یا سازمان به ما مساعدت نمی کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: البته صندوق رفاه دانشجویان طرح هایی در زمینه تغذیه ارائه داده که با توجه به اعتبار ۵۲۰۰ میلیارد تومانی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای امور رفاهی، یعنی ۱۶ درصد از بودجه هر دانشگاهی باید در امور رفاهی دانشجویی هزینه شود که از معاونین دانشجویی می خواهیم این مبلغ را در هر ماه از معاونت اداری مالی مطالبه کنند.

مقاومت سنجش در برابر گرما/آمادگی دانشگاه‌ها برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین

۴۵۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران بورسیه شدند

رئیس دانشگاه تهران از بورسیه ۴۵۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در سال جاری با کمک مدیران، کارکنان و خیرین نیک‌اندیش خبر داد و گفت: خیرین وقتی می‌بینند مدیریت دانشگاه برای کمک به دانشجویان کم‌بضاعت با رعایت کرامت انسانی آنها دارای برنامه است، استقبال می‌کنند.

سید محمد مقیمی در ادامه سلسله دیدارها با اساتید پیشکسوت، با حضور در منزل دکتر باقر ساروخانی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، با این استاد پیشکسوت دیدار و سکه نقره‌ای دانشگاه تهران که نماد دانشگاه روی آن ضرب شده را به ساروخانی هدیه کرد.

رئیس دانشگاه تهران در این دیدار از بورسیه ۴۵۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در سال جاری با کمک مدیران، کارکنان و خیرین نیک‌اندیش خبر داد و گفت: خیرین وقتی می‌بینند مدیریت دانشگاه برای کمک به دانشجویان کم‌بضاعت با رعایت کرامت انسانی آنها دارای برنامه است، استقبال می‌کنند.

دانشگاه امیرکبیر به رتبه‌های برتر کنکور بورس تحصیلی می‌دهد

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز از اعطای بورس تحصیلی به رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۱۴۰۲ خبر داد. علی کمالی ایگلی گفت: داوطلبان کنکور سراسری دارای رتبه های برتر از کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برخوردار می شوند، به داوطلبان کنکور سراسری دارای رتبه زیر ۲۰۰ منطقه یک و زیر ۳۰۰ منطقه دو کمک هزینه های تحصیلی اختصاص می یابد.

این اعطای بورس تحصیلی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف جذب دانشجویان نخبه، کوشا و واجد شرایط علمی صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha