رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

تهران- ایرنا- رونمایی از سامانه فَرنَما (فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان) و پایگاه اطلاع‌رسانی «سبد جامع بورس‌های دانشجویی»، اعزام دانشجویان به مسابقات جهانی یونیورسیاد چین و تجمع شماری از دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اولین روز از اولین هفته مرداد (که تقریبا تنها ماه تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها است) با رونمایی از سامانه فرنما آغاز شد. این سامانه، ‌ درگاه یکپارچه فعالیت و کارنامه فرهنگی استادان، دانشجویان و دانشگاه‌هاست که با هدف ساماندهی، انسجام بخشی و پایش مستمر فرایندهای فرهنگی مختلف در سطح دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است. این سامانه همچنین ضمن وحدت بخشی به رویه ها، اسباب آن را فراهم می‌کند تا مرکز یا قطب اطلاعات فرهنگی دانشگاه‌ها شکل بگیرد و از این طریق زمینه مدیریت فرهنگی اطلاعات‌محور، در تمام حوزه های ذیربط فراهم شود.

از دیگر مزایای این درگاه یکپارچه می توان به دسترسی سهل‌الوصول به کارنامه فرهنگی دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها اشاره کرد که می تواند قابلیت امتیازدهی و مقایسه فرهنگی میان دانشگاه‌ها را فراهم کند و زمینه ساز رقابت و پویایی فرهنگی شود.

در مورد این سامانه اینجا بیشتر بخوانید.

وزیر علوم در آیین رونمایی از سامانه فرنما که در این وزارتخانه برگزار شد به تلاش برای ارائه کارنامه مهارتی در کنار کارنامه علمی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: قصد داریم کارنامه مهارتی هم برای دانشجویان طراحی کنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای آن برنامه ریزی می کند. این کارنامه باعث می‌شود دانشجویان در کنار تحصیل، یک یا چند مهارت بیاموزند و کارنامه مهارتی داشته باشند.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

محمدعلی زلفی‌گل درمورد خصوصیات سامانه فرنما توضیح داد: دانشجویانی که فعالیت فرهنگی داشته باشند، می توانند فرنامه خود را از دانشگاه دریافت کنند. فعالیت فرهنگی دانشجویان در آینده کاری آنها مهم است. همچنین توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای مجموعه آموزش عالی اهمیت دارد. دانشجو ۳۰ ساعت در هفته برنامه علمی و آموزشی و حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد که دانشگاه ها مکلف هستند برای آن برنامه ریزی کرده و شرایطی ایجاد کنند تا دانشجویان در فعالیت فرهنگی مورد علاقه خود شرکت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ باید دائم رصد و فرهنگ ناشایست حذف شده و فرهنگ شایسته جایگزین شود. فرنامه دانشجو و دانشگاه که امروز با استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفته، اتفاق مبارکی است و آینده قشنگی رقم خواهد زد. تلاش می کنیم گزارشی از این سامانه در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

وی در این نشست به نکاتی هم برای بهبود کاربری سامانه فرنما اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: سامانه فرنما (فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) و ۹ زیرسامانه مرتبط آن به منزله فرهنگ‌نما و محل ثبت کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌هاست.

عبدالحسین کلانتری به مجموعه‌ای از ماموریت های این معاونت در وزارت علوم اشاره کرد و افزود: اصلی ترین وظیفه سیاست گذاری ذیل اهداف کلان و در ادامه برنامه ریزی، نظارت و حمایت از برنامه ها است. ارائه گزارش های موضوعی و مناسبتی متنوع بر اساس درخواست نهادهای مختلف از دیگر وظایف این معاونت است. برای نمونه گزارش از اجرای فعالیت های فرهنگی، وضعیت ازدواج و دیدگاه دانشگاهیان نسبت به آن از گزارش هایی است که درخواست می شود این معاونت تهیه و ارائه کند.

وی اظهار داشت: با وجود این وظایف، سازوکار هوشمندی برای رصد فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها نداشتیم. همچنین فعالان فرهنگی به صورت شبکه ای با هم همکاری نمی کردند و آشنا نبودند. دانشگاه ها هم مدیریت خوبی روی فعالیت های فرهنگی نداشتند.

دانشجویان از این پس در کنار رزومه آموزشی و پژوهشی در پایان تحصیل، رزومه فرهنگی هم خواهند داشت و امکان استخراج رزومه فرهنگی از روی این سامانه وجود خواهد داشت. کارنامه فرهنگی دانشجویان در این سامانه، «فرانامه» نام دارد.

کلانتری نتیجه گرفت: این سامانه برای تسهیل و هوشمندسازی حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌ها است و فقط مدیریت یا کارشناس‌محور نیست و همه ذینفعان از دانشحویان، استادان و روسای دانشگاه ها و معاونان فرهنگی و اجتماعی در این سامانه درنظرگرفته‌شده‌اند.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

اعزام دانشجویان به مسابقات یونیورسیاد

وزیر علوم شنبه‌شب (۳۱ تیر) نیز در مراسم بدرقه کاروان دانشجویی به یونیورسیاد چین، حاضر شد و گفت: میان قهرمان شدن و پهلوانی تفاوت زیادی وجود دارد. قهرمان سعی می‌کند با هر روشی به موفقیت برسد؛ ولی پهلوان واقعی سعی دارد با رعایت اخلاق، وجدان و انصاف این موفقیت را کسب کند. از ورزشکاران جمهوری اسلامی انتظار می‌رود در یونیورسیاد دانشجویی سعی کنند که قهرمانی را با منش پهلوانی کسب کنند.

مردم، قهرمانی را که از صفات پهلوانی برخوردار است، فراموش نخواهند کرد. برای موفقیت اساتیدی که مسئولیت تیم‌ها را برعهده دارند، در نظام سنجش و انگیزش وزارت علوم، امتیازی را قائل شده‌ایم.

زلفی‌گل افزود: اشکالاتی در نظام آموزشی وجود دارد که نتوانسته‌ایم توزیع متوازن در استعدادیابی داشته باشیم. علوم ورزشی از این جهت برای ما مهم است که بحران‌ها و بیماری‌ها را از جامعه دور می‌کند. رشته علوم ورزشی، با عقل بشر در ارتباط و از این حیث ارزشمند است.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

تجمع در محکومیت اهانت به قرآن کریم

شماری از دانشجویان نیز چهارشنبه چهارم مرداد ماه مقابل درِ اصلی دانشگاه تهران به نشانه اعتراض و محکومیت اهانت به قرآن کریم تجمع کردند. تجمع دانشجویی تکریم قرآن کریم به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با عنوان «محفل وَالشَّمْس» مقابل سردر دانشگاه تهران با مشارکت جمعی از دانشجویان و با حضور قاری بین‌المللی «احمد ابوالقاسمی» و سخنرانی حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان برگزار شد.

در ابتدای این تجمع، دانشجویان به صورت جمعی به تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پرداختند. دانشجویان شرکت‌کننده در این مراسم به شکل نمادین و منظم بر زمین نشسته و قرآن‌ها را در رحل‌های قرآنی مقابل خود قرار داده بودند.

تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن، خواستار برخورد با عوامل هتک حرمت به این کتاب آسمانی شدند.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان عضو هیأت علمی مجتمع حوزوی صدر (مشکات) گفت: هتاکی که در خصوص قرآن در اروپا صورت گرفته است، حتماً به دلیل موج اسلام‌خواهی است که در جهان اروپایی در جریان است. نتیجه این قرآن‌سوزی که در اروپا شکل گرفته، علیه خودشان خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجا که خداوند دشمنان ما را احمق قرار داده است، خواهید دید در این موقعیت حساس، موج قرآن‌خواهی و کرسی‌های تلاوت قرآن بیشتر خواهد شد. همان طور که شاهدیم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سال جاری چگونه واعظان، مداحان و عزاداران، قرآن به دست می‌گیرند.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

رونمایی از یک پایگاه اطلاع‌رسانی برای ارائه انواع بورس

رئیس سازمان امور دانشجویان نیز دوشنبه گذشته (دوم مرداد) نشستی با خبرنگاران گذاشت و در آن گفت: در کنکور امسال هزار نفر از دانشجویانی که در حوزه‌های علوم پایه و علوم انسانی انتخاب رشته کنند و دارای رتبه بالا باشند بورس می‌شوند.

هاشم داداش پور در مراسم رونمایی از سایت «سبد جامع بورس های دانشجویی» افزود: این سامانه شامل بورس های دانش، بنگاه های اقتصادی، مشاغل، وطن، کوتاه مدت خارج و داخل کشور، سرآمدان، ابرار، فنی و مهندسی، علوم انسانی، سلامت، علوم پایه، هنر، سال آخر و سایر دستگاه ها است.

وی هدف از راه اندازی سبد جامع بورس را پاسخگویی به نیازها و مسایل اصلی کشور عنوان کرد و یادآور شد: بخشی از این بورس ها نیازهای هیات علمی دانشگاه ها را در حوزه هایی که نیاز داریم و رشته هایی که نوپدید هستند و کشور به آن رشته ها ورود پیدا نکرده است، تامین می کند. همچنین نیاز کشور به حوزه هایی که استراتژیک محسوب می شوند و ما سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه ها نداشته ایم مانند حوزه های علوم دریایی برطرف می کند.

در مورد این سایت و انواع بورس (که سازمان امور دانشجویان به‌زودی ارائه می دهد) اینجا بخوانید.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از مدیران کل این معاونت نیز این هفته به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی رفتند، وی در نشستی با مدیران و کارشناسان این مرکز گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد این تمدن پررنگ باشد. نظام آموزش عالی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.

قاسم عموعابدینی افزود: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. زیرا در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. فراموش کردیم خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر این‌گونه شد، خروجی‌های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد.

اشکال نظام آموزشی غربی خلأ اخلاق محوری و تربیت است؛ اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد، این موضوع سرآمد بوده است. چهل سال است دانشگاه‌های دنیا ریل‌گذاری خود را عوض کرده‌اند و از دانشکده‌های جمع‌محور و گروه‌محور به دانشگاه‌های استادمحور تبدیل شده‌اند. اما با اینکه اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا با ایرانیان بوده‌ است و تا زمان دارالفنون دانشگاه‌های ایران بر مبنای برنامه‌محوری و استادمحوری و شاگردپروری بود، در چهل سال گذشته و با وجود تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاه‌های ما تغییر نکرده‌اند.

عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد. نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.

رونمایی از ۲ سامانه آموزش عالی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم

تاکید بر تدوین مدل اقتصادی بومی ایرانی اسلامی و تدوین برنامه راهبردی

رئیس دانشگاه تهران هم در نشست شورای دانشگاه تهران در تالار شهید سلیمانی، مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی را فرصت طلایی برای مراکز آموزش عالی دانست و گفت: برای اولین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد که از طریق تهاتر برخی املاک را تبدیل به احسن کنند تا از منابع آن برای فعالیت و ماموریت‌های آنها استفاده شود.

سید محمد مقیمی درباره برنامه و رویکرد این دانشگاه در زمینه مولدسازی اموال و دارایی‌ها اظهار داشت: برنامه داریم از ظرفیت قانونی که در بحث مولدسازی در بودجه امسال مطرح شده است، حداکثر استفاده را انجام دهیم و آن عبارت از این است که برای اولین بار اجازه داده شده است که بتوانیم از طریق تهاتر، برخی از املاک را تبدیل به احسن کنیم یا از منابع آن برای فعالیت و ماموریت‌های دانشگاه استفاده کنیم. یعنی اگر زمین، املاک و مستغلاتی داریم که استفاده زیادی از آنها نمی‌شود، فرصت خوبی است که در قالب این مجوز قانونی بتوانیم تبدیل به احسن کنیم.

وی افزود: در گذشته اگر می‌خواستیم ملکی را تبدیل به احسن کنیم باید به ترتیب در هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه، کمیسیون ماده پنج، کمیسیون لوایح دولت مطرح می‌کردیم و اگر در این فرآیند توفیقی هم حاصل می‌شد، حدود ۲ سال طول می‌کشید. ولی اکنون با مجوز قانونی که در زمینه مولدسازی اموال داده شده است، سرعت کار بالا می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران از استقبال رئیس سازمان خصوصی‌سازی برای تشکیل کمیته مولدسازی اموال و دارایی‌های دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران در ذیل هیات عالی مولدسازی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با نظر مساعد اعضای این هیات، عواید حاصل از مولدسازی بخشی از زمین‌ها و امکانات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها که در حال حاضر بلااستفاده می‌باشد، صرف توسعه علم و فناوری و دانشگاه‌ها شود. اگر دانشگاه طرح توجیهی مناسبی داشته باشد، حتی می‌توان از این فرصت طلایی برای ورود منابع بلااستفاده سایر دستگاه‌ها به دانشگاه‌ها استفاده کرد.

مقیمی نشستی هم با استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران داشت و در این نشست با اعلام انتظار از دانشکده اقتصاد برای تدوین «مدل اقتصادی بومی ایرانی اسلامی»، گفت: گام اول طراحی این مدل ایجاد یک اندیشکده به عنوان بسترساز برای گرد هم آمدن اندیشمندان اقتصادی کشور است و ضرورت طراحی مدل اقتصادی بومی در این است که همه زیر چتر یک دیدگاه اجماعی قرار گیرند.

وی درباره اثرگذاری اجتماعی نهاد علم، اظهار داشت: مشکلات و مسایل اقتصادی به عنوان مهم ترین مساله کشور قابل لمس است و سال‌هاست رهبر معظم انقلاب هم در بیانات و هم در نامگذاری سال‌ها، این دغدغه را به‌خوبی منعکس کرده‌اند که اقتصاد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در کشور باید به آن بپردازیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که رئیس‌جمهور از دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت و نهاد حل مساله انتظار دارند، افزود: بنابراین وظیفه این دانشگاه و دانشکده اقتصاد با توجه به جایگاهی که دارند، در قبال حل مسایل جامعه سنگین‌تر است.

شاید پرسشی که مردم دائم درباره کارکرد دانشگاه می‌پرسند این است که با توجه به مشکلات و مسایل اقتصادی که کشور با آنها دست به گریبان است، دانشگاه تهران و دانشکده اقتصاد آن به عنوان نماد آموزش عالی، چه راهکاری برای برون‌رفت از این مسایل و مشکلات ارائه می‌کند؟ این انتظار و پرسش بجایی از دانشگاه تهران است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران نیز از تدوین چهارمین برنامه راهبردی این دانشگاه خبر داد و گفت: این برنامه با توجه به تغییر رویکرد برنامه هفتم توسعه و بر اساس مساله‌محوری تدوین و نهایی شد.

حمیدرضا یزدانی افزود: با بررسی و مطالعات انجام‌شده مشخص شد که رویکرد برنامه‌ریزی‌های قبلی دانشگاه از نوع هدف‌محور (Goal Oriented) بوده است که با توجه به تغییر رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور، ضرورت بازنگری برنامه قبلی مشخص شد و رویکرد برنامه‌ریزی در دانشگاه از هدف‌محوری به مسئله‌محوری (Issue Oriented) تغییر یافت.

وی در تشریح مراحل تکمیل و نهایی کردن برنامه راهبردی چهارم دانشگاه تهران، اظهار داشت: مطالعات اولیه برنامه توسط کارگروهی تخصصی متشکل از استادان و کارکنان خبره این حوزه از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. در مطالعات اولیه سعی شد ضمن آسیب‌شناسی دقیق از برنامه‌های راهبردی پیشین دانشگاه و نحوه تدوین آنها، مطالعات تطبیقی نیز انجام شود. هدف از مطالعات اولیه، رصد ابزارها و مدل‌های شناسایی مسائل استراتژیک بود که پس از مراحل تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از سوی اداره کل برنامه‌ریزی و معماری سازمانی، تکمیل و نهایی شد.

شبهه‌داران ۱۴۰۱ به دانشگاه راه نیافتند/پرونده تخلفات ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین دیوان عدالت اداری

سازمان سنجش آموزش کشور هم این هفته مانند همیشه پُرخبر بود و موضوع ورود داوطلب متخلف یا متقلب به دانشگاه‌ها و بی‌توجهی وزارت علوم و سازمان سنجش نسبت به این موضوع در فضای مجازی و حقیقی زیاد شنیده شد.

اما این سازمان تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون‌ ۱۴۰۱ در دانشگاه‌های کشور و به خصوص در رشته‌های پرطرفداری همچون پزشکی را قویا تکذیب کرد و مواردی از این دست را مربوط به آزمون‌های سال ۱۴۰۰ و ماقبل آن دانست و از قبل اعلام کرده بود موضوع این افراد در دیوان عدالت اداری در حال پیگیری است.

یکی از خبرگزاری‌ها اخیرا با انتشار گفت‌وگویی تصویری بار دیگر موضوع تقلب در آزمون سراسری و ادامه تحصیل داوطلبان شبهه‌دار را در دانشگاه‌ها مطرح کرد. این گفت‌وگوی تصویری در مورد موضوع مهم کنکور در رسانه‌های مجازی و فضای حقیقی جامعه منعکس و موجب انتقادات زیادی از نظام آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور شد؛ زیرا موضوع اصلی مطرح شده در این گفت‌وگو راه یافتن نزدیک به هزار نفر از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به دانشگاه بود که تقلب آنها محرز شده است؛ ولی به دلیل تفسیر جدیدی از قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری (مصوب سال ۱۳۸۴) توانسته بودند به تحصیل خود ادامه دهند.

اما آیا واقعا داوطلبانی با تقلب توانسته بودند وارد دانشگاه شوند و در رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی تحصیل کنند؟

روایتی از این موضوع را در گزارش ایرنا بخوانید.

انتخاب دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه معین وزارت صنعت

رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم این هفته گفت: این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین در ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

سید محمودرضا آقامیری توضیح داد: در سی‌ونهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه معین در ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد. این انتخاب با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی دانشگاه شهید بهشتی و به پیشنهاد علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: براین اساس تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و وزارت صمت امضا شد. این تفاهم نامه با هدف ایجاد و گسترش زمینه‌های همکاری و تعامل مؤثر بخش صنعت، معدن و تجارت کشور و دانشگاه به امضای وزیر صمت و اینجانب رسید.

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه الزهرا (س) مطابق آیین نامه پذیرش استعدادهای درخشان، بدون آزمون در مقطع دکتری به شیوه استادمحور برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشجو می پذیرد. این دانشگاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: مطابق آیین‌نامه پذیرش استعدادهای درخشان به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha