افزایش مراکز محوری مبادله ارز در برنامه هفتم توسعه

مشهد-ایرنا- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مراکز محوری مبادله ارز در برنامه هفتم توسعه مدنظر است که باید در این راستا تعداد صرافی‌ها افزایش یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، محسن زنگنه عصر دوشنبه در نشستی با اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به مشکل رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان گفت: اصلا لزومی ندارد که دادن مجوز صرافی آن‌قدر سخت باشد و تبدیل به رانت شود. ما می‌توانیم تا ۱۰برابر تعداد صرافی‌ها را حتی در شهرهای کوچک افزایش دهیم، در واقع باید فرآیند عرضه و تقاضای ارز را تسهیل کنیم.

وی اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه هم سه رویکرد در بررسی لایحه این برنامه داشتیم که حفظ ثبات اقتصادی و آرامش بازار و تولید از جمله این رویکردهاست، در حوزه آب مدلی طراحی کردیم که بر اساس آن، آبخیزداری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و در حوزه محیط زیست، با پیش بینی اوراق انرژی و صرفه‌جویی برنامه‌ریزی نمودیم؛ اوراقی که آثار زیان بار محیط زیستی را کاهش می دهند و از طرف دولت ارائه می شوند، این اوراق قابل خرید و فروش هستند.

زنگنه با اشاره به مبحث انرژی به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های اولویت‌دار مجلس در برنامه هفتم، افزود: در حوزه انرژی، تعیین هر ساله قیمت گاز در بودجه ممنوع خواهد شد، همچنین، دولت مکلف به کاهش تصدی گری و واگذاری شرکت‌های دولتی خواهد بود، بندی نیز در برنامه هفتم در خصوص شرکت‌های دولتی آورده‌ایم تا احراز شرایط شوند؛ بر این اساس، مدیران هولدینگ‌های دولتی بایستی از قابلیت‌هایی برخوردار باشند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ادامه داد: در حوزه معادن، صنایع دستی و گردشگری نیز نگاه ویژه‌ای در برنامه هفتم داریم، در بحث واگذاری طرح‌های عمرانی در استان‌ها نیز تصمیمات خوبی گرفته شده که براساس آن تمامی طرح‌های عمرانی دارای اعتباری کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان که در محدوده جغرافیایی هر استان باشد، به صورت کامل به همان استان واگذار شده و دیگر نیازی به بحث و تایید در جلسات کشوری نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ویرایش‌ها و اصلاحات در لایحه در حال انجام است و پس از انتشار اصلاحات، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند که در خصوص این لایحه پیشنهاد دهند و آن را بلافاصله به اتاق بازرگانی هم ارسال خواهم کرد. تقاضای ما این است که کمیسیون‌های اتاق و متخصصین حوزه‌های مختلف اقتصادی، حداقل ۲ روز تمام وقت خود را بگذارند، متن را خوانده و بررسی و اصلاحات لازم را به ما اعلام کنند تا بتوانیم پیشنهادات را ثبت و از آن دفاع کنیم. مجموعه اتاق استان همیشه موثر بوده و امیدوارم از این فرصت نیز به منظو نقش آفرینی در عرصه مطالبه‌گری برای بخش خصوصی استفاده کند.

زنگنه با اشاره به حواشی پیوستن به پیمان بریکس و شانگهای تصریح کرد: حضور در حوزه روابط بین‌الملل آثار روانی دارد و باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ باید آداب مذاکره در نظر گرفته شود به خصوص در بحث بانکی و سوئیفت بومی- محلی، ظرفیت تعامل با این کشورها وجود دارد؛ اما ساختار بانک مرکزی و مالی ما باید بتوانند در این مسیر فعالیت کنند.

افزایش مراکز محوری مبادله ارز در برنامه هفتم توسعه

لزوم توجه به زیرساختها در برنامه هفتم توسعه

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست، نکاتی در خصوص برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در دوره‌های اخیر مطرح کرد و گفت: بسیاری از مباحث زیرساختی در طول دو الی سه دهه گذشته در برنامه‌های توسعه نادیده گرفته شده است. امروز وضعیت به گونه ای است که برخی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به واسطه وجود مشکلات زیرساختی، در حال خروج از خط فعالیت هستند؛ اما به این مسائل در لایحه برنامه هفتم توسعه کمتر توجه شده است؛ به طوری‌که در زمان تدوین پیش نویس‌ این برنامه، صنایع با مشکل قطعی گاز و انرژی مواجه بودند؛ اما در پیش نویس مزبور، به این موضوع اشاره‌ای نشده است.

محمدعلی چمنیان با تاکید بر ضرورت پیش بینی ضمانت اجرایی برای برنامه‌های توسعه گفت: باید ضمانت اجرای برنامه‌ها و تاکیدات لازم به مسئولان اجرایی در عمل به مفاد برنامه درنظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha