فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اطلاع‌رسانی استان سمنان در ایرنا بررسی شد

سمنان - ایرنا - نشست «فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اطلاع‌رسانی در استان سمنان» عصر یکشنبه در آستانه هفدهم مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و روز خبرنگار به میزبانی ایرنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست «فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اطلاع‌رسانی در استان سمنان» با حضور نمایندگانی از خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران، خبرگزاری‌های رسمی، روزنامه‌های استانی و فعالان فضای مجازی در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان برگزار شد.

در این نشست، سعید صادقی مقدم رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان گزارشی از عملکرد این رسانه در استان ارایه کرد و سپس نمایندگان خانه مطبوعات و انجمن خبرنگاران استان سمنان به سخنرانی پرداختند.

نشست پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه‌های مختلف در موضوع مسایل و مشکلات خبرنگاران و صاحبان رسانه از دیگر بخش‌های این نشست بود. فعالان رسانه های مجازی نیز برخی موضوع‌های مرتبط با فعالیت حوزه خود را در این نشست مطرح کردند.

بیمه و دستمزد خبرنگاران، لزوم افزایش حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی رسانه، فقدان آموزش ومهارت‌های تخصصی در بین اهالی رسانه، لزوم توجه به جنبه‌های حقوقی کار رسانه‌ای و تقویت سواد رسانه‌ای، اقتصاد مطبوعاتی و رسانه‌های کاغذی، بحران مخاطب در بین نشریات محلی، معضلات ویژه رسانه‌های فضای مجازی، لزوم تفاوت قائل شدن بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی، ضرورت هم‌افزایی بیشتر با رسانه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی، رویکرد مدیران اجرایی در ارتباط با رسانه‌ها، برخوردهای پیش‌آمده با اهالی رسانه در کار میدانی، اهمیت دسترسی فعالان رسانه‌ای به اینترنت در نشست‌ها و همایش‌ها و مواردی در زمینه ارایه مجوزها به رسانه‌ها، از جمله موارد مطرح‌شده در این نشست بود.

فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اطلاع‌رسانی استان سمنان در ایرنا بررسی شد

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان در این نشست گفت: مجموعه ایرنا در این استان با وجود همه کمبودها، تمام‌قد در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت مردمی و توجه ویژه به موضوع جهاد تبیین به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب پای کار است.

صادقی مقدم با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به حوزه اطلاع‌رسانی و ارایه مستمر گزارش عملکرد به مردم از طریق رسانه‌ها، مطالبه‌گری و همگرایی اهالی رسانه‌ در مسائل صنفی و دغدغه‌های مشترک استانی و ملی را گام‌های موثری در مسیر توسعه عنوان کرد.

۱۷ مرداد سالروز شهادت «محمود صارمی» مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افعانستان که سال ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران شهید شد، در تقویم رسمی کشور روز خبرنگار نامگذاری شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳خورشیدی با تاسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی نزدیک به ۹ دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بود و فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان نیز به اواسط دهه ۵۰ بازمی‌گردد.

سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا و طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مجموع خبرنگاران عضو خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران و پذیرفته‌شدگان در سامانه جامع رسانه‌های کشور در این استان کمتر از ۲۰۰ نفر است.

مشروح کامل مباحث این نشست به زودی در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان منتشر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha