۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85191039
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت معرفی و پاسداشت مفاخر گلستان برای نسل امروز و آینده
آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر نامی ترکمن در کلاله

گنبدکاووس- ایرنا- گلستان با ویژگی‌های فرهنگی، هنری و تاریخی غنی، گنجینه‌ای از مفاخر فرهنگی و علمی ارزشمند است که نسل امروز در صورت آشنایی با این فرهیختگان می‌تواند برای تصمیم‌گیری و انتخاب مسیر درست در امور زندگی خود از جمله تحصیل و علم آموزی و فراگیری مهارت آنان را الگوی خود قرار دهد.

به گزارش ایرنا، استان گلستان از دیرباز مرکز تمدن و فرهنگ ایران زمین محسوب می‌شد و حکیمان، ادیبان و دانشمندان بزرگی را در خود پرورش داده که در تذکره‌ها و تاریخ ادبیات ایران با پسوند جرجانی، استرآبادی، میرفندرسکی و کتولی شناخته می‌شوند.

شخصیت‌های مانند «میرداماد استرآبادی، میرزا مهدی خان منشی استرآبادی، هلالی جغتایی استرآبادی، مختومقلی فراغی، حکیم لامعی گرگانی، امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس وشمگیر، حکیم میرفندرسکی، میرسیدشریف و عبدالقاهر جرجانی» از هزاران فرهیخته شناخته شده ملی و بین المللی این منطقه هستند که به سرمایه گذاری برای شناخت بهتر به نسل جدید احتیاج دارند.

رد پای شاعران، نویسندگان، موسیقی دانان، بازیگران و هنرمندان در جای جای گلستان دیده می‌شود و می‌توان درباره بزرگان فرهنگ و هنر این استان کتابی قطور نوشت کاری که اداره‌کل ثبت احوال گلستان با همراهی دیگر ادارات و نهادی مرتبط استانی و شهرستان‌ها آغاز کرده و در طرحی ابتکاری در حال تهیه گنجینه اسناد و معرفی مفاخر این استان در حوزه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی، دینی و ایثار و شهادت است.

جوانان و افراد علاقمند به تاریخ و فرهنگی غنی ایران زمین با شناخت اندیشه و نوع نگاه این بزرگان فرهنگی و علمی استان گلستان می‌تواند در تعیین مسیر سرنوشت خود از گوشه‌ای از تجربیات این بزرگان بهره گیرند و یکی از راه‌های شناخت این فرهیختگان حضور در یادمان و بقعه‌های ساخته شده برای آنان است.

به عنوان نمونه آرامگاه «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی «دولت‌محمد آزادی» واقع در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه هرساله میزبان تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران است و روز گذشته هم شاهد آغاز عملیات اجرایی یادمان «میرسیدشریف جرجانی» در پارک نیلکو گالیکش بودیم.

ضرورت معرفی و پاسداشت مفاخر گلستان برای نسل امروز و آینده

ساخت یادمان‌ها زمینه‌ای برای بهتر دیده شدن مفاخر است

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، آشنایی با اندیشه و نشان دادن دانش مفاخر را مهمترین دلیل ساخت بارگاه و بقعه برای آنان دانست و گفت: ساخت یادمان، بقعه و بارگاه توسط انجمن زمینه‌ای برای بیشتر و بهتر دیده شدن مفاخر محسوب می‌شود.

محمود شالویی دیروز یکشنبه در نشست آغاز عملیات اجرایی یادمان «میرسیدشریف جرجانی» در پارک نیلکوه شهر گالیکش اظهارکرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور از اواخر دوره قاجار یعنی ۱۰۱ سال قبل برای معرفی بهتر آدم‌های درست و بزرگ با ساخت بقعه و بارگاه تاسیس شد و مردم با حضور بر سر مزار این بزرگان می‌توانند با اندیشه و دانش آنان و تاریخ ایران بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: شرکت‌های سیمان که آن زمان تازه تاسیس شده بودند یک درصد از محل فروش کیسه‌های سیمان را برای ساخت بارگاه بزرگان در اختیار این انجمن قرار دادند و ظرف مدت ۱۰۱ سال گذشته انجمن ساخت و ساز بناهای یادبود را آغاز کرد که به‌زودی اسناد آن را منتشر می‌کنیم.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ادامه داد: آرامگاه فردوسی، خیام، عطار، حافظ و سعدی از جمله بارگاه‌های ساخته شده است و با انتشار آثار این بزرگان تلاش داریم تا مردم از شعاع دانش و اندیشه آنان بهتر بهره گیرند.

شالویی با قدردانی از طراحی خوب انجام شده برای یادمان میرسیدشریف جرجانی که قرار است در محل پارک نیلکوه ساخته شود، گفت: بناداریم کنگره حافظ و ابن سینا را تا ۲ ماه آینده برگزار کنیم اما نمی‌شود کنگره حافظ را برگزار کرد اما به میرسید شریف جرجانی به عنوان استاد وی توجه نکرد.

وی بیان کرد: مهم این است که مردم شریف گالیکش ساخت این بنای یادبود که با همت فرماندار و مسوولان و دست اندرکاران فرهنگی انجام می‌شود را فرصتی برای اشاعه دانش و اندیشه این فرهیخته بدانند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تاکید کرد: توجه درست به فرهنگ باعث حل بسیاری از مشکلات می‌شود و می‌طلبد نگاه فرهنگی خود را برای استفاده از فرصت حضور در این عالم ارتقا بخشیم.

شالویی افزود: در کنار این بنای یادبود باید یک مجموعه فرهنگی به عنوان مکانی برای نشست و برخواست‌های علمی و ادبی با هدف ارتقای دانش جامعه ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با ساخت این بنای یادبود گالیکش به مرکزی برای تربیت بزرگانی به مثل میرسید شریف جرجانی تبدیل شود.

ضرورت معرفی و پاسداشت مفاخر گلستان برای نسل امروز و آینده

نگاه دولت سیزدهم تمرکززدایی در برنامه‌های فرهنگی هنری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز گفت: باید از همه دست اندکاران این‌گونه اقدامات برای شناساندن داشته‌های فرهنگی و مفاخر بزرگ این سرزمین قدردانی کرد.

محمد رعیت بیان کرد: در راستای حمایت‌های دولت سیزدهم و عمل به وعده‌هایی که داده است، شاهد آغاز عملیات اجرایی المان «میرسید شریف جرجانی» در شهر گالیکش هستیم.

وی افزود: نگاه مسوولان ارشد دولت سیزدهم توجه ویژه به استان‌ها و پس از آن تمرکز زدایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری است و طبق قولی که برای حمایت از ساخت المان‌های مفاخر داده شد با همدلی مدیران در گالیکش، این پروژه آغاز می‌شود.

وی با قدردانی از تهیه طرح مفهومی برآمده از داشته‌ها، هنر، دانش و ظرفیت این شهرستان برای یادمان این فرهیخته، ادامه داد: جانمایی مناسبی برای ساخت این المان صورت گرفته و امیدواریم ساخت آن با سرعت خوبی دنبال شود.

رعیت در ادامه بر ضرورت معرفی بیشتر و بهتر مفاخر گلستان برای الگوسازی آنان میان نسل جوان اشاره کرد و گفت: برخی از این بزرگان علم و ادب هنوز برای مردم استان ناشناخته‌اند که تلاش می‌کنیم با برگزاری همایش‌های ملی و استانی، جامعه و به‌خصوص نسل جوان را با آنان آشنا کنیم.

وی گفت: یکی از این چهره‌های ادبی، میر سیدشریف جرجانی، استاد حافظ شیرازی شاعر نامدار ایرانی است که آن‌گونه که انتظار می‌رود در گلستان شناخته شده نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: برای کمک به معرفی بهتر این ادیب، امسال و همزمان با همایش بین‌المللی حافظ در شیراز، همایش معرفی سیدشریف جرجانی در گلستان برگزار خواهد شد.

رعیت همچنین به سکونت ابوعلی‌سینا دانشمند نامدار ایرانی در شهر تاریخی جرجان مطابق کتب تاریخی اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا برای یادگیری برخی علوم به این منطقه سفر کرد که یکی از دلایل آن، ظرفیت بالای علمی جرجان و سکونت دانشمندان مطرح در آن بود.

وی اظهار کرد: معرفی هر چه بیشتر این قابلیت‌های تاریخی و دانشمندان گلستانی، نیاز مهم و محوری جامعه برای الگوگیری جوانان از آنان است که تلاش می‌کنیم زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، پیش از این در اردیبهشت ماه امسال نخستین بزرگداشت میر سید شریف جرجانی با حضور مقامات یونسکو و مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی در کانون شهید محمدباقر خسروی گالیکش برگزار و در تفاهم‌نامه مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با شهرداری گالیکش نسبت به ساخت یادمان این فیلسوف و دانشمند بزرگ اهل گالیکش تصمیم گیری شد.

گنجینه اسناد و معرفی مفاخر گلستان در دست تهیه است

مدیرکل ثبت احوال گلستان هم اردیبهشت ماه امسال در نشست با فرماندار ویژه، روسای دانشگاه‌ها و برخی ادارات گنبدکاووس با موضوع مشارکت در تهیه گنجینه اسناد معرفی مفاخر استان گفت: این اداره کل با همراهی دیگر ادارات و نهادی مرتبط استانی و شهرستان‌ها و در طرحی ابتکاری گنجینه اسناد و معرفی مفاخر این استان را در حوزه‌های «علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی، دینی و ایثار و شهادت» آغاز کرد.

حمیدرضا مطیع افزود: این اقدام فرهنگی با هدف معرفی بهتر و بیشتر بزرگان، مفاخر و افراد برجسته این استان طی یک قرن اخیر و در حوزه‌های مختلف به نسل جوان و آینده و در راستای مصوبه جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی گلستان در سوم دیماه سال قبل، صورت می‌گیرد.

وی گفت: مرحله شناسایی و جمع آوری اطلاعات، آثار و مدارک بجامانده از مفاخر گلستان از سوی اداره کل ثبت احوال و با همراهی ادارات و نهادهای مرتبط استانی و شهرستان‌ها با برگزاری نشست‌های هماهنگی درحال انجام است.

مطیع اضافه کرد: پس از تهیه گنجینه اسناد و معرفی مفاخر استان، این گنجینه از طریق برپایی نمایشگاه‌های حضوری و مجازی، چاپ کتاب و آلبوم در اختیار افراد علاقمند به مطالعه و تحقیق و پژوهش قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha