۷۹ مورد مشکوک به ابتلا به سرطان روده بزرگ در نیشابور شناسایی شدند

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت:۳۲۷ نفر از ابتدای امسال برای غربالگری روده بزرگ به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۴ درصد معادل ۷۹ نفرمشکوک به سرطان روده بزرگ شناسایی شده‌اند.

دکتر هادی حسین‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال ۱۴۰۱ ، سه هزار و ۳۵۳ نفر برای غربالگری سرطان روده بزرگ مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰.۲ درصد معادل ۳۴۴ نفر مشکوک به سرطان شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ ، چهار هزار و ۵۷۵ نفر برای غربالگری سرطان روده بزرگ مراجعه کرده اند که از این تعداد ۵.۶ نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: میزان افزایشی یا کاهشی بودن ابتلا به سرطان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم نهایی شدن داده‌های ثبت سرطان کشور فعلا مشخص نیست.

حسین زاده افزود: بیشترین سن مبتلایان به سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده، سرطان روده بزرگ جزءپنج سرطان اول شایع در کشور و خراسان رضوی است و در نیشابور رتبه سرطان روده بزرگ نیز از جایگاه‌های پایین‌تر به جایگاه بالاتر در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بر اساس آخرین داده‌های کشور بروز سرطان روده بزرگ در مردان بیشتر و در نیشابور هم تقریبا در مردان بالاتر است که در خصوص علت آن تحقیقی انجام نشده است اما به نظر می‌رسد شیوه زندگی و مراقبت‌های بهداشتی در آن دخیل باشد.

حسین زاده افزود: در حال حاضر غربالگری و تشخیص زود هنگام سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم (سرویکس) در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نیشابور قرار دارد.

وی ادامه داد: غربالگری سرطان روده بزرگ برای تمامی افراد ۵۰ تا ۶۹ سال تمام انجام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از جمله چالشها و مشکلات موجود در زمینه غربالگری سرطان کمبود اعتبارات برای تهیه تست‌های تشخیصی از جمله خرید تست تشخیص فیت است که نشان دهنده خون مخفی در مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ است.

حسین زاده علت عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت برای غربالگری سرطان را نداشتن اطلاع از خدمات ارائه شده در این مراکز عنوان کرد و افزود: تمایل به مراجعه به بخش خصوصی از دیگر علل عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تشخیص دیر هنگام سرطان که باعث پیشرفت بیماری و دست‌اندازی و سرایت به سایر اندام‌ها و صرف هزینه‌های مالی و عاطفی و افزایش احتمال مرگ زود رس می‌شود از جمله عوارض ناشی از عدم مراجعه به هنگام برای غربالگری سرطان است.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha