نقش خبرنگاران در رسانه

۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۶:۵۸
کد خبر: 85191954
مصطفی قطبی جشوقانی
نقش خبرنگاران در رسانه

مشهد- ایرنا- رسانه در دوره کنونی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است و البته این تغییر دست از دامن رسانه برنخواهد داشت و بدون شک فردای رسانه با امروز آن تفاوت‌های معناداری پیدا خواهد کرد.

در گذشته، تبادل اطلاعات از میان سخنان روزمره مردم به دیگران منتقل می‌شد و وقوع رخدادها، همراه با حواشی تفسیری و نظرات شخصی فرد در اختیار یک یا چند مخاطب قرار می‌گرفت.

با اختراع ماشین چاپ و رسیدن به چاپ اولین نوشتارها در کاغذهای اخبار، بیشتر مخاطبان می توانستند با برخی از رویدادها که در روزهای آینده به وقوع می‌پیوست، آشنا شوند که به عبارت امروزی در حکم پیش خبرهایی به چاپ می‌رسید و نقش خبرنگاران، نیز در پیگیری و جمع آوری اینگونه اطلاعات تعریف می‌شد.

در زمان جنگ جهانی، همه مردم منتظر شنیدن آخرین اخبار مربوط به آن بودند و خبرنگاران دوشادوش سربازان در جبهه ها حضور پیدا کرده و در اولین فرصتی که به تلگراف و یا تلفن دست پیدا می‌کردند، سعی در انتقال آخرین اطلاعات برای روزنامه های خود داشتند.

زمانه گذشت و پیگیری برخی از مسائل مورد نیاز جامعه باعث شد تا خبرنگاران در روشن شدن ابعاد مختلف موضوعاتی که اذهان مردم و افکار عمومی را به خود معطوف کرده بود، نقش بزرگی ایفا کنند و فاصله بین تهیه خبر تا انتشار آن، گاهی به کمتر از یک شبانه روز برسد و البته در این مدت، برخی از خبرها هم به عبارتی، سوخته به حساب می‌آمد؛ اما همین موضوع باعث شد تا برخی از خبرنگاران راه را به سمت پیگیری اخبار افراد مشهور تغییر داده و در این مسیر گام بردارند.

با گذشت زمان و تبدیل مسیر انتشار اخبار از روزنامه های کاغذی به سمت فضای وب، فاصله زمانی بین وقوع رخداد تا انتشار آن، کاهش بیشتری یافت و این موضوع باعث شد تا اطلاعات دیگری نیز در فضای وب به خبرهای منتشر شده، اضافه شود.

شکل‌گیری وبلاگ‌ها باعث شد تا مردم بتوانند تحلیل های خود را به اخبار منتشر شده اضافه کنند و در این مسیر، آنها نیز بتوانند در کنار خبرنگاران قرار گرفته و حتی برخی از وبلاگ نویسان از خبرنگاران هم مشهورتر شوند.

تغییرات بسیار در عرصه فناوری اطلاعات (I.T) موجب شد تا این امکان برای نسل های جدید تلفن همراه فراهم شود و برخی از برنامه‌های هوشمند، بتوانند بر روی این گوشی‌های هوشمند قابلیت اجرا پیدا کنند و این مساله توانست هر شهروند را به یک خبرنگار تبدیل کند تا آنان نیز بتوانند در تهیه و انتشار اخبار سهیم باشند.

این روزها صحبت از به کارگیری هوش مصنوعی در تحریریه رسانه‌ها به میان آمده است تا این فناوری همچون بختکی برای از بین رفتن امنیت شغلی خبرنگاران جلوه کند و آنچه که لازم است بدان توجه شود این است که امنیت شغلی، هیچگاه قرار نبوده برای خبرنگاران ایجاد شود به عنوان نمونه فعالیت در فضای جنگ و بحران، کار خبرنگار را با چالش از دست دادن جان رو به رو کرده بود که اکنون نیز این روند ادامه دارد.

به عبارتی ماندگاری خبرنگاران در این عرصه به عشق، علاقه و حس کنجکاوی آنان بستگی دارد و با این نگاه، آنان می‌توانند از فضای توسعه هوش مصنوعی، بهره برده و دست به خلق آثار منحصر به فردی برای مخاطبان جدید بزنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha