۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۳۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85191994
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه صهیونیستی، گزارشی از خطرات مواجهه با حزب‌الله را فاش کرد

تهران - ایرنا - یک رسانه صهیونیستی با انتشار گزارشی، خطرات و تهدیداتی که در یک حمله احتمالی تل آویو به حزب الله لبنان، متوجه رژیم صهیونیستی خواهد شد را ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری المیادین روز دوشنبه به نقل از روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم، گزارشی را منتشر کرد که در آن سناریوی حمله احتمالی به حزب الله لبنان و فواید احتمالی آن در کنار خطرات و تهدیدات ممکنی که متوجه رژیم صهیونیستی خواهد شد، ترسیم شده است.

این روزنامه در یادداشتی به قلم لیلاخ شووان خبرنگار حوزه امور نظامی خود در این گزارش نوشت: ارتش برای گزینه احتمال تشدید تنش در مرزهای لبنان آماد ه می شود. در سایه درگیری های داخلی برخاسته از تغییرات قضایی، حوادث غیر عادی هفته ها و ماه‌های اخیر در مرزها میان اسرائیل و حزب الله نشانگر افزایش قابل توجه احتمال بروز جنگ است.

ارزیابی ها نشان می دهد که در صورت بروز جنگ، هزاران راکت در همان روزهای نخست به سوی اسرائیل شلیک خواهد شد، سپس تعداد آن کاهش خواهد یافت. هدف از شلیک این راکت ها، نابودی زیرساخت های ارتباطی خواهد بود.

جنگ، این بار بر خلاف گذشته تنها در یک میدان نخواهد بود، در چندین میدان و به طور مشترک خواهد بود و بعید نیست که غزه نیز به این درگیری بپیوندد. همچنین تهدیدات ناشی از چنین درگیری نیز بسیار فراتر از موارد مشابه قبلی خواهد بود و ممکن است به نقاط بسیار دور از جمله ایران و دیگر کشورهای منطقه نیز برسد.

برای فهم روش رژیم صهیونیستی در قبال جنگ با حزب الله، باید به سناریویی که مقامات امنیتی در حوزه اجتماعی با عنوان "خطرناک - منطقی" ترسیم کرده اند توجه کرد که در آن به ارزیابی تبعات حملات موشکی و در نتیجه تخریب زیرساخت ها و تعطیلی مراکز خدماتی و نیز زخمی شدن هزاران نفر و چگونگی تداوم خدمات رسانی عمومی به شهرک نشینان پرداخته شده است.

شلیک ۶ هزار راکت در روزهای نخست

بر اساس این سناریو در روزهای نخست حمله، حدود شش هزار راکت و موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک خواهد شد. این رقم در روزهای بعد به یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار موشک کاهش خواهد یافت. این حملات حدود یک هزار و ۵۰۰ زخمی بجا خواهد گذاشت. به این رقم باید کسانی که در اثر شلیک های متفرقه در سایر مناطق و نیز ترکش های ناشی از عملکرد بعضا موفق گنبد آهنین در منفجر کردن برخی موشک ها، مجروح می شوند نیز افزود.

در مقایسه ای که نگارنده انجام داده، در عملیات اخیر موسوم به «سپر و پیکان» در نوار غزه، در پنج روز عملیات روزانه یک هزار و ۴۷۰ راکت شلیک می‌شد و در عملیات «نگهبان دیوارها» در ماه مه ۲۰۲۱ روزانه چهار هزار و ۵۰۰ راکت طی ۱۰ روز شلیک شد. در عملیات «صخره سخت» در تابستان ۲۰۱۴ نیز که ۵۰ روز ادامه یافت نزدیک به سه هزار و ۸۵۰ راکت و موشک یعنی روزانه به طور متوسط ۹۰ راکت و موشک شلیک شد. بر این اساس، آمار شلیک ها در نبرد با حزب الله به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است.

خسارت های چشمگیر متوجه رژیم صهیونیستی است

به نوشته اسرائیل هیوم، بر اساس این سناریوی تازه که توسط نهادهای امنیتی و نظامی تدوین شده است، با توجه به حجم موشک باران مورد انتظار در نبرد مشترک نیروهای مقاومت به رهبری حزب الله، حدود ۵۰۰ شهرک نشین در داخل سرزمین های اشغالی کشته خواهند شد و این جدای از تعداد سربازانی است که در این درگیری ها کشته می شوند. همچنین هزاران صهیونیست دیگر مجروح خواهند شد. هر چند این آمارها وحشتناک است اما نهادهای امنیتی و نظامی بیشتر نگران توانایی های دقیق و رو به گسترش حزب الله لبنان هستند تا هر چیز دیگری.

منابع امنیتی در رژیم صهیونیستی حتی این احتمال را مطرح کرده اند که حزب الله بتواند در نابودی تاسیسات راهبردی مشهور اسرائیل مانند نیروگاه های برق نیز موفق عمل کند و بتواند سرزمین های اشغالی را برای ساعاتی طولانی یعنی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت در خاموشی فرو ببرد. وقتی برق قطع شود، نظام ارتباطی از جمله سیستم بی سیم و حتی سیستم آژیر خطر برای شلیک موشک نیز در حد بسیاری دچار آسیب و اختلال خواهد شد.

از سوی دیگر بعید نیست که همزمان با درگیری خارجی، در داخل سرزمین های اشغالی نیز تل آویو مجبور به مواجهه با ده‌ها عملیات ضد صهیونیستی جوانان فلسطینی به طور همزمان شود و در نتیجه حتی کارهای حیاتی نیز دچار اختلال شدید شده و فعالیت های عادی متوقف شود.

بر اساس این سناریو، چالش دیگری که تل آویو در صورت حمله به حزب الله لبنان و دریافت حملات متقابل با آن روبرو خواهد شد، آواره شدن ده‌ها هزار صهیونیست از محل سکونتشان و بدنبال پناهگاه های زیرزمینی گشتن است. عده ای از آنها ممکن است به سمت جنوب بروند تا از موشک باران ها در امان باشند. وقوع هزاران فقره آتش سوزی در سرزمین های اشغالی و نیز انواع حملات سایبری به مراکز صهیونیستی از دیگر چالش هایی است که مقامات رژیم اشغالگر قدس در این خصوص پیش بینی کرده اند.

ترس، قدرت بازدارنده برای اسرائیل!

در پس زمینه این سناریوی وحشتناک که توسط نهادهای امنیتی و نظامی تدوین شده است، می توان به فلسفه عدم تمایل درگیری با حزب الله را در تل آویو به طور آشکار مشاهده کرد.

در مقاله «اسرائیل هیوم» آمده است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، وضعیت جاری به طور کامل و دقیق می داند و همچنین از شکاف ها و گسست داخلی آگاه است و به همین دلیل نیز تصمیم گرفته است که سقف تقابل را بالا ببرد.

این روزنامه نگار صهیونیست در واقع اعتراف می کند که تردید رژیم صهیونیستی از تبعات جنگ علیه حزب الله از یکسو و وضعیت پیچیده داخلی از سوی دیگر، به سید حسن نصرالله کمک کرده است تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و زمینه را برای عملیات های بیشتر علیه رژیم اشغالگر فراهم نماید.

تردیدی نیست که این تصویر ترسناک از صحنه، رژیم صهیونیستی را از هرگونه درگیری با حزب الله لبنان باز می دارد و به نوعی به شکل بازدارنده عمل می کند و طبیعی است که سران این رژیم تلاش کنند تا به هر شکل ممکن، کار به رویارویی نکشد هر چند در همین سناریو از افزایش احتمال جنگ و نیز افزایش مدت زمان آن، سخن رفته باشد.

این روزنامه عبری زبان پس از ارائه گزارش یاد شده، چنین حدس می زند که تل آویو ممکن است بخواهد دست به اقدامی بزند اما با فضای داخلی کنونی که بسیاری از افراد و گروه‌ها، نسبت به انگیزه واقع کابینه و نخست وزیر به تردید افتاده اند، نخواهد توانست چنین اقدامی را انجام دهد.

به نوشته این روزنامه، با توجه به این وضعیت، نهادهای امنیتی و نظامی از پیامدهای ادامه شکاف داخلی بر وضعیت امنیتی و نظامی این رژیم بسیار نگران هستند.

این روزنامه سپس در ادامه مقاله، به تفصیل به تاریخچه تنش ها و درگیری های داخلی در اثر اصرار کابینه نتانیاهو برای تغییرات بینادین در اختیار دستگاه قضایی و واکنش گروه‌ها و افراد مختلف به ویژه تمردهای وسیع در ارتش و بخصوص در نیروی هوایی از یکسو و افزایش تنش ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان در هفته های اخیر و اقدامات تل آویو و واکنش شدید حزب الله به عنوان ابعاد دیگری از فضای حاکم بر سرزمین های اشغالی و عاملی برای افزایش نگرانی صهیونیست ها از هرگونه مواجهه احتمالی با حزب الله پرداخته است. این روزنامه همچنین به کاهش کارایی ارتش در هفته های اخیر در اثر اعتراضات گسترده به لایحه تغییرات قضایی اذعان کرده است.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، یکی از مهمترین تحولات هفته های اخیر تنشی است که میان حزب الله لبنان و تل آویو بر سر نصب خیمه های مقاومت در اراضی لبنانی شبعا رخ داده است. در همین چارچوب، حزب الله به شدت نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به این خیمه ها واکنش نشان داد و تهدید کرد که هر گونه اقدامی علیه این خیمه ها با پاسخ روبرو خواهد شد.

رسانه‌های عبری زبان به خصوص به این بخش از سخنان سید حسن نصرالله اشاره کردند که در آن نتانیاهو و دیگران سران رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که مراقب ارتکاب هرگونه حماقت باشند چرا که مقاومت در لبنان از مسوولیت خود در دفاع از لبنان یا پاسخ به حملات احتمالی کوتاه نخواهد آمد و برای هر گونه گزینه ای آمادگی کامل دارد و با هر گونه اشتباه یا حماتی مقابله خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha