به گزارش ایرنا، سیامک بهارلویی روز سهشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: اگر از اسناد عادی، سلب اعتبار شود و جای آنها را اسناد رسمی بگیرد، بسیاری از مشکلات حقوقی حل می شود و پرونده های دادگاه ها کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه اسناد رسمی، غیر قابل انکار هستند، اظهار داشت: اسناد عادی، سندهایی هستند که مردم یا بنگاه ها آنها را بین خود می نویسند درحالیکه لازم است اسناد رسمی جای آنها را بگیرد.
بهارلویی با اشاره به اینکه اسناد عادی، منشاء فساد است، تصریح کرد: درصد قابل توجهی از پرونده ها در دادگستری ها به دلیل همین اسناد عادی شکل گرفته است.
به گفته وی، بنگاه های املاک حق تنظیم و برگه سند مبایعه نامه را ندارند زیرا بر اساس قانون تجارت، کار این بنگاه ها به نوعی واسطه گری است و آنها فقط می توانند فروشنده و خریدار را به هم معرفی کنند.
وی با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دفترخانه اسناد رسمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این روزها در کشورمان برخی می گویند که باید سامانه هایی برای ثبت اسناد عادی در فضای مجازی ایجاد و دفاتر اسناد رسمی بسته شود درحالیکه این بیراهه است.
بهارلویی به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اشاره و اضافه کرد: بر اساس این قانون، سردفتری در زمره کاسبی آورده شده که به جایگاه این شغل آسیب وارد می کند.
وی با بیان اینکه قانونگذار، سردفتر را در مقام قاضی عالی رتبه دیده زیرا سند سردفتر مانند حکم قضایی قطعی است، ادامه داد: اما مجلس این شغل را مانند کاسبی تلقی کرده که این کار نادرست است.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان با اشاره به اینکه در یک قرن گذشته در کشورمان حدود هشت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی مجوز تاسیس گرفتند، گفت: این در حالی است که فقط در یک آزمون در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر را برای این شغل قبول کردند.
وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر حدود ۶۰ درصد از دفاتر اسناد رسمی کشور زیانده هستند، افزود: بسیاری از دفاتر اسناد رسمی نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند زیرا بخش عمده ای از درآمد آنها از سند خودرو بود اما نیروی انتظامی برای خود صلاحیت حقوقی ایجاد کرد و سند خودرو را از دفتر اسناد رسمی گرفت.
به گفته وی، در ۲ سال اخیر میزان تعدیل کارمندان دفترخانه های اسناد رسمی در اصفهان افزایش یافته که از جمله دلایل آن تصویب قوانین و ضوابط جدید است.
بهارلویی همچنین به اختلال در اتصال الکترونیکی دفترخانه های اسناد رسمی با نهادهای مختلف در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: ثبت احوال، امور مالیاتی و بانک ها از جمله نهادهایی هستند که ارتباط الکترونیکی آنها با دفترخانه ها در یک ماه اخیر دچار مشکل شد و لازم است این موضوع برطرف شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه تعرفه های جدید دفترخانه های اسناد رسمی پاسخگوی هزینه های جاری نیست و بیشتر هزینه هایی که گرفته می شود بابت حقوقی دولتی است، خاطرنشان کرد: تعرفه های دفترخانه های ما در مقایسه با دیگر کشورها، پایین است.
بهارلویی با بیان اینکه سال گذشته در استان اصفهان ماهیانه ۲۴ هزار سند مالکیت تک برگی توسط اداره ثبت صادر شده است، گفت: پارسال ۷۴ هزار جلد دفتر اسناد رسمی در این کانون تصویربرداری (اسکن) شد و در سامانه ها ثبت و ذخیره می شود که این کار به کاهش تخلف ها کمک بسیاری می کند.
استان اصفهان حدود ۵۳۰ دفترخانه اسناد رسمی دارد که حدود ۲۳۳ دفترخانه در کلانشهر اصفهان فعال است.
نظر شما