بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟

شیراز-ایرنا-قانون نوپا جوانی جمعیت تا چند ماه آینده ۲ سالگی را پشت سر خواهد گذاشت و طی این مدت نه چندان طولانی اقداماتی در سطح استان فارس صورت گرفته تا خانواده‌ها به فرزندآوری ترغیب شوند و ضروری است که مسئولان و به خصوص آحاد جامعه با اهمیت این قانون مهم که اصلی برای بقاء جامعه بشمار می آید، بیشتر آشنا شده و آن را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا،حدود ۲ تا سه دهه از زمان تبلیغات وسیع "فرزند کمتر؛زندگی بهتر" نمی‌گذرد و اغلب قریب به اتفاق متولدین دهه ۵۰،۶۰ و ۷۰ با این جمله کلیشه‌ای آشنا هستند،زمانی که بر بیلبوردها و تبلیغات شهری و محیطی این شعار نقش بسته و همگان را به جلوگیری از فرزندآوری ترغیب می کردند.

تا همین چند سال پیش هم عمل های جراحی سرپایی برای جلوگیری از بارداری به صورت رایگان در کشور انجام می‌شد.

قطعا سازندگان این شعار به عواقب آن فکر نکرده بودند و جامعه ایرانی نیز که در آن زمان گذری تاریخی از زندگی محلی و سنتی به مدرن را تجربه می‌کردند با این ایده همسو شده تا جایی که برخی نیز فرزند کمتر را نشانه تجدد و مدرنیت می پنداشتند.

خواسته یا ناخواسته شعار "فرزند کمتر،زندگی بهتر" بقاء یک تمدن را نشانه رفته بود تا اینکه در حال حاضر نرخ باروری به ۱.۶۷ کاهش پیدا کرده و فاصله کمی با سیاهچاله جمعیتی داریم.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟

سیر نزولی فرزندآوری و کاهش تعداد فرزندان در یک خانواده تا جایی پیش رفت که در جامعه ما نهادینه و به یک رویه تبدیل شد تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای دهه ۹۰ مکرر تذکرات جدی به دولتمردان برای ورود به موضوع جوانی جمعیت و تدوین دستورالعمل ها و قوانین در این باره دادند.

سیاست‌های کلی جمعیت قریب به یک دهه پیش با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین و در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد.

با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳ از سوی رهبری اما دولت و مجلس شورای اسلامی دیر به این موضوع ورود پیدا کرد و تدوین قانونی مشخص در این زمینه تا سال ۱۴۰۰ زمین ماند تا اینکه بالاخره با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با درک درست اهمیت این مساله و همکاری مجلس یازدهم این قانون مهم و نیاز اساسی کشور به تصویب رسید.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ و در جلسه کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از آن نیز در ۲۴ آبان ماه همان سال توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجهای جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری و زایمان و شیردهی، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، حمایت‌های مالی برای تولد چندقلوها و به طور کلی ارائه تسهیلات اقتصادی و اجتماعی به خانواده‌ها مهمترین مولفه‌هایی است که این قانون ۷۳ ماده‌ای دنبال می‌کند.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟
تیر امسال و تولد چهار هزار و ۳۸۹ نوزاد در فارس

مدیرکل ثبت احوال استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: در تیرماه امسال ۸۶ هزار و ۴۰ ولادت در کشور ثبت شده است.

سید عباس هاشمی افزود: چهار هزار و ۳۸۹ ولادت نیز در تیرماه امسال در استان فارس ثبت شده است.

وی ادامه داد: در تیرماه امسال هزار و ۵۹۳ نفر ولادت دوقلو و ۶۹ مورد تولد سه قلو در کشور ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس اضافه کرد: تیرماه امسال در فارس نیز ۸۵ مورد تولد دوقلو و سه مورد تولد سه قلو ثبت شده که ۲ مورد سه قلوهای تیرماه امسال فارس در شیراز و یک مورد در آباده ثبت شده است.

وی در ادامه به وضعیت ولادت در شیراز اشاره کرد و گفت: در تیرماه امسال ۲ هزار و ۱۹۶ نفر در شیراز متولد شده است.

بیش از ۱۸ هزار تولد طی چهار ماهه نخست امسال در فارس

هاشمی در ادامه آمار ولادت چهار ماهه اول امسال را ارایه کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه امسال ۱۸ هزار و ۱۴۵ مورد ولادت در فارس ثبت شده است.

وی ادامه داد: در چهار ماهه اول امسال تولد ۳۴۰ مورد دوقلو، ۱۹ مورد سه قلو و ۲ مورد چهار قلو در فارس ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس اضافه کرد: در چهار ماهه اول امسال ۲۰۲ مورد تولد دوقلو ۱۴ مورد سه قلو و ۲ مورد تولد چهار قلو در استان فارس ثبت شده است.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟
هزار و ۳۵۷ خانه برای پرجمعیت‌های فارس

استاندار فارس اواخر تیرماه امسال در مراسم اهدای زمین به خانواده ۱۱ فرزندی اهل شهرستان سروستان این استان با اشاره به عزم جدی مدیران در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از همراهی خوب و جدی برای اجرای این قانون در استان خبر داد و گفت: تا کنون در فارس هزار و ۳۵۷ قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانواده های مشمول یا واگذار شده یا در حال واگذاری است.

محمدهادی ایمانیه اجرای قانون صیانت از جمعیت را دستور کار مدیران ارشد استان عنوان کرد و افزود: یکی از مواد قانونی صیانت از جمعیت اهدای یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به مشمولان این قانون است که خارج از قانون نهضت ملی مسکن اجرا می شود.

ایمانیه با بیان اینکه متراژ زمین‌های واگذار شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۲۰۰ متری است، اظهارکرد: در فارس تا امروز حدود ۲ هزار خانواده دارای سه فرزند که فرزند آخر آن‌ها متولدین بعد از آبان ۱۴۰۰ و خانواده‌های چهار فرزندی که همه فرزندان آن‌ها زیر ۲۰ سال باشند، شناسایی شده اند و در حال دریافت زمین ۲۰۰ متری هستند.

استاندار فارس گفت: بر اساس این قانون تاکنون در استان هزار و ۳۵۷ قطعه زمین یا واگذار شده یا در حال واگذاری است.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟
استاندار فارس: افزایش جمعیت با رویکرد تربیت ایرانی-اسلامی ملاک است

ایمانیه در ادامه به قانون جوانی جمعیت و دلایل تصویب آن اشاره کرد و افزود: در تدوین این قانون صرفا افزایش تعداد فرزند ملاک نیست بلکه افزایش فرزند با رویکرد تربیت ایرانی و اسلامی نیز مد نظر است.

وی اظهار کرد: فرزندان ارزشمندترین و پاکترین هدیه‌ای هستند که از جانب خداوند به امانت به ما سپرده شده و به نوعی ما را بر سرنوشت آنها حاکم کرده است لذا وظیفه داریم که این بار مسئولیت را به بهترین روش‌ به سرانجام برسانیم؛ لازمه تربیت صحیح کودک، یاری گرفتن از قرآن و احادیث و رعایت موازین اسلامی است.

محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در این باره گفت: بر اساس قانون جوانی جمعیت به خانواده های دارای سه فرزند که فرزند آخر آنها بعد از آبان ۱۴۰۰متولد شده اند ۲۰۰ متر زمین به صورت سه دانگ به نام مادر و سه دانگ به نام پدر واگذار خواهد شد.

استاندار فارس: حمایت از جوانی جمعیت در قانون بودجه ۱۴۰۲ بی‌نظیر است

استاندار فارس همچنین بیان کرد: بهترین قانون در رابطه با حمایت از جوانی جمعیت، ازدواج و فرزندآوری، قانون بودجه ۱۴۰۲ است.

ایمانیه افزود: اینکه در این قانون پنج درصد از تملک سرمایه ای استان به خوابگاه های متاهلی اختصاص یابد یا یک درصد از درآمد برخی شرکت ها در این زمینه هزینه شود و همچنین تخفیف های مالیاتی و تسهیلاتی که پرداخت می شود همگی بیانگر توجه ویژه به قانون جوانی جمعیت در قانون بودجه امسال است.

وی، خواستار راه‌اندازی سامانه رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی فارس در زمینه قانون جوانی جمعیت شد و ادامه داد: اینکه مدیران استان بدانند عملکرد آنها در اجرای قانون جوانی جمعیت از طریق این سامانه احصا و رصد می شود کمک بسیار شایانی به اجرای مطلوب این قانون می کند.

وی بیان کرد: این مساله یعنی رصد عملکرد مدیران استان توسط مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری انجام می شود و بنابراین عنوان مطالبه گری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در ادامه مسئولیت وی یعنی مدیرکل امور بانوان و خانواده خواهد آمد.

ایمانیه همچنین از مدیران دستگاه های اجرایی خواست که با کارکنان و کارمندان مجموعه خود که قصد همکاری در جهت قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری دارند نهایت همکاری را داشته باشند.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟
استفاده از ظرفیت های بودجه در اجرای قانون جوانی جمعیت

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این باره گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ ظرفیت‌های شفاف و ویژه ای در حوزه حمایت از برنامه های جوانی جمعیت دیده شده که می کوشیم از این ظرفیت ها در جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استفاده مطلوب کنیم.

زهرا یقطین افزود: این ظرفیت ها با توجه به دستور استاندار فارس شناسایی و احصا شده تا براساس آنها بتوانیم ماموریت های اصلی که استان برای حل مساله بحران جمعیت شامل افزایش نرخ ازدواج و کاهش سن ازدواج، افزایش نرخ باروری و کاهش آمار سقط عمدی جنین را اجرایی کنیم.

بقاء جامعه با فرزند کمتر یا بیشتر؟
وضعیت بحرانی فارس در میزان باروری و سقط جنین

وی، میزان باروری فارس را ۱.۳۴ دهم و کشور ۱.۶ صدم برشمرد و افزود: استان در این زمینه با داشتن در وضعیت بحرانی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس اظهار کرد: همچنین نرخ ازدواج کل در استان فارس ۶.۲۷ دهم و در کشور ۶.۹ صدم است که در این شاخص نیز استان در رتبه نهم و وضعیت بد قرار دارد.

یقطین گفت: همچنین سن ازدواج دختران در فارس ۲۴.۹۴ دهم و در کشور ۲۳.۶۰ دهم است که با ۱.۳۴ دهم بیشتر از متوسط کشوری دارای وضعیت بحرانی و در رتبه ششم کشور است.

وی افزود: سن ازدواج پسران در فارس نیز ۲۶.۲ صدم و در کشور ۲۵.۱۹ دهم است که ۸۳ صدم بیش از متوسط کشور است که استان در این شاخص نیز در رتبه دهم و دارای وضعیت بسیار بد است.

وی در خصوص آمار سقط جنین در استان نیز گفت: آمار سقط جنین در استان نیز شامل علوم پزشکی فارس چهار هزار و ۹۳۱ مورد، علوم پزشکی جهرم ۲۳ مورد، علوم پزشکی فسا ۵۷ مورد، علوم پزشکی لار ۶۷ مورد و علوم پزشکی گراش ۷۱ است که بر این اساس استان فارس در رتبه سوم شیوع سقط عمدی در کشور قرار دارد.

رونمایی از سامانه دیده بان مردمی جمعیت

سامانه دیده بان مردمی جمعیت نیز که انعکاس دهنده دیدگاه مردم و چالش‌ها و مشکلاتی که آنها در زمینه ارایه خدمت در حوزه جوانی جمعیت با آن مواجه می شوند در آخرین روز بهار امسال در شیراز با حضور مدیران ارشد استانی رونمایی شد.

به گفته متولیان امر و مسئولان فارس این سامانه کمک می کند که از نگاه مردم نیز در ارایه خدمات بخش دولتی و خصوصی حوزه بهداشت و درمان، اعطای تسهیلات فرزندآوری و سایر قوانین پیش بینی شده در قانون جوانی جمعیت کمک گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha