طرح جوانی جمعیت در دل بی‌خانمان‌های فارس امید کاشت

شیراز-ایرنا-طبق آخرین گزارش‌ها از اداره‌کل راه و شهرسازی طرح جوانی جمعیت سه هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان فارس را صاحب زمین مسکونی کرد؛ طرحی که استمرار در اجرای آن امید تازه‌ای در دل مردمان این دیار زنده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی سال‌های اخیر روند واگذاری زمین به اقشار مختلف روندی شتابان یافته و در اولویت متولیان امر قرار گرفته است.

قانون جوانی جمعیت برای خانه‌دار شدن

یکی از راهکارها برای تحقق این امر بهره‌گیری از قانون جوانی جمعیت بود؛ قانونی که شعار "فرزند کمتر،زندگی بهتر" را نشانه رفت و تحت عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ و در جلسه کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از آن نیز در ۲۴ آبان ماه همان سال توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

بدین ترتیب جوانی جمعیت و جلوگیری از پیری کشور به عنوان یکی از ضرورت‌های کلان جامعه و مهمترین رویکرد مدیران در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

این در حالی است که سیاست‌های جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال، درآمدزایی، مولد بودن، آموزش، مسکن، امکانات رفاهی، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی و تحولات محیط زیستی همراه است و عدم تعادل آن آسیبی جدی وارد می کند که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

لذا مدیران در عرصه‌های مختلف تمام تلاش خود را برای اجرای این قانون بدون دغدغه‌مندی مردم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کار گرفتند، از این رو مشکلات مردم برای فرزندآوری رصد و شناسایی شد و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ها در اولویت متولیان قرار گرفت.

در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و به ویژه جوانان تأمین مسکن است؛ مسئولان برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری تصمیم گرفتند به کسانی که سه فرزند دارند و فرزند سوم آنها پس از آبان ماه ۱۴۰۰ به دنیا آمده زمین رایگان واگذار شود،تصمیمی که در قالب ماده ۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شکل گرفت.

در این قانون آمده که وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند صرفاً برای بار دوم از تمام امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

این تصمیم به عنوان خبری خوش از سوی وزیر راه و شهرسازی در حوزه قانون جوانی جمعیت مطرح و بر اساس آن قرار شد هر دو ماه با فواصل مختلف یک بار پویشی برای واگذاری زمین و به همین مناسبت در ۳۱ استان کشور، ۳۱ جشن برای خانواده‌های مشمول این طرح برگزار شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس چهارم آذرماه ۱۴۰۲ هم در این باره گفت: با توجه به سیاست کشور و لزوم افزایش جمعیت، واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت در شهرهایی که زمین موجود است و واگذاری زمین به مشمولان این طرح در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

بر همین اساس پیش‌بینی شد که تا پایان امسال سهمیه عمده متقاضیان ایثارگر تعیین تکلیف شود.

واگذاری زمین به سه هزار و ۳۰۰ متقاضی جوانی جمعیت در فارس

تلاش برای تحقق این رویکرد در استان فارس از آذرماه ۱۴۰۲ با جدیت دنبال شد تا اینکه استاندار فارس بیست ویکم اسفند ۱۴۰۲با شرکت در آیین واگذاری زمین رایگان به ۳۱۳ خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت در قالب پوشش خانواده مهدوی نوید واگذاری زمین به سه هزار و ۳۰۰ متقاضی جوانی جمعیت در فارس را داد و گفت: تا امروز هشت هزار و ۲۰۰ واجد برای دریافت زمین رایگان در استان داشته‌ایم که بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر از واجدین شرایط زمین خود را دریافت کرده‌اند.

محمدهادی ایمانیه افزود: حدود چهار هزار مورد هم مربوط به شهرستان شیراز است که امیدواریم با توجه به اینکه محل زمین آن مشخص شده، ظرف ۲ یا سه ماه آتی این زمین ها نیز واگذار شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم در این مراسم گفت: برابر قانون، در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر این زمین از شهرهای جدید تأمین می‌شود و در سایر شهرها در شهر محل سکونت متقاضی زمین واگذار خواهد شد.

به گفته محمودرضا طالبان تاکنون در استان فارس ۱۲ هزار نفر برای بهره مندی از این طرح در سامانه نهضت ملی مسکن اقدام به ثبت نام کرده‌اند که چهار هزار نفر از آنها مربوط به شهر شیراز است که زمین مورد نیاز آنها در شهر جدید صدرا در دست تامین است و در این زمینه در آینده نزدیک خبرهای خوبی برای متقاضیان واجد شرایط خواهیم داست.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: در سایر شهرهای استان نیز حدود هشت هزار متقاضی وجود دارد که تاکنون به سه هزار و ۳۱۳ نفر زمین واگذار شده و مابقی هم در مرحله تامین و واگذاری قرار دارد.

جایگاه فارس در اجرای قانون جوانی جمعیت

طبق گفته مسئولان فارس این استان با وجود وسعتی که دارد در بحث اجرای قانون جوانی جمعیت و تعداد افراد متقاضی در رده دوم یا سوم قرار دارد و در بحث تأمین زمین نیز جزو پنج استان اول کشور است.

با این حال تکاپو برای اجرای قانون جوانی جمعیت همچنان ادامه دارد و استاندار فارس هم خواستار راه‌اندازی سامانه رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی فارس در زمینه قانون جوانی جمعیت شده و گفته است مدیران استان بدانند عملکرد آنها در اجرای قانون جوانی جمعیت از طریق این سامانه احصا و رصد می شود.

استاندار فارس همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته که با کارکنان و کارمندان مجموعه خود که قصد همکاری در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری دارند نهایت همکاری را داشته باشند.

در حال حاضر رصد عملکرد مدیران استان توسط مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری انجام می‌شود و مقرر شده عنوان مطالبه‌گری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در ادامه مسئولیت مدیرکل امور بانوان و خانواده مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha