"کارگو"، خروج لرستان از بن بست صادراتی

خرم‌آباد - ایرنا - استان لرستان دارای ظرفیت‌های کم‌نظیر تولید محصولات کشاورزی، دامی، معدنی و دارویی است که تغییر رویه صادرات این محصولات از طریق حمل و نقل هوایی (کارگو)، رونق اقتصادی استان و واحدهای تجاری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا لرستان دیار تولید بسیاری از محصولات برتر کشور بوده که تاکنون بهره چندانی از صادرات این محصولات نداشته است چرا که نبود زیرساخت و فقدان برندسازی، مردم استان را از خوان نعمت صادرات کم بهره کرده است.

انار "تنگ سیاب" کوهدشت لرستان با برند سایر استان ها به خارج از کشور صادر می شود، انجیر سیاه پلدختر نیز سرنوشتی بهتر از یاقوت سرخ این دیار ندارد و انجیرستان ها همچنان در حسرت یک برند معتبر و بسته بندی شکیل و امروزی، انجیر، فله ای در لرستان به فروش می رسد یا در بهترین حالت در جعبه های بدقواره به بازار عرضه و پس از آن به نام شرکت های مختلف خارج از لرستان صادر می شود.

فرش لرستان که به اندازه قدمت استان حرف ها دارد، تولید ماهیان سردآبی که لرستان رتبه نخست کشور را یدک می کشد، ظرفیت های عظیم معدنی که استان را به عنوان شهر سنگ جهان معرفی می کند، همچنان خام و دست نخورده به سایر استان ها ارسال می شود تا با تراش و فرآوری نهایی، به نام همان استان ها صادر شود و دست مردم استان از سهم جهانی این ظرفیت خالی بماند.

علاوه بر تولید حدود سه میلیون تن محصول دامی و گیاهی در سال، بی شک داروسازی یکی از ظرفیت های بسیار بالای صادراتی لرستان به شمار می رود که در کنار محصولات دیگر، این استان را به یک بسته با قابلیت صادراتی متنوع تبدیل کرده است که متاسفانه علاوه بر سهم بسیار اندک گمرک لرستان از این توانمندی، صاردات هوایی یا همان " کارگو" نیز در این زمینه دیده نشده است.

امکان کارگو یا خدمات حمل و نقل هوایی کالا به تازگی در فرودگاه خرم آباد فراهم و مجوز این نوع صادرات اخذ شده است تا تولیدات متنوع صادراتی لرستان از جمله محصولات کشاورزی به اصطلاح " فسادپذیر"، گلخانه ای و دارویی استان از این طریق به کشورهای مقصد و حتی سایر استان ها جابجا شود و واردات برخی اقلام نیز صورت گیرد.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ساختار صادرات در این استان نامتقارن است به طوری که ۸۰ درصد صادرات محصولات تولیدی از طریق گمرک ۶ استان دیگر انجام می‌شود بنابراین تمرکز استان به صادرات هوایی از طریق فرودگاه خرم آباد می تواند تا حدودی این موضوع را جبران نماید.

بنابر اعلام سازمان صمت لرستان سهم این استان از تجارت کشور ۵۵ صدم درصد است و داروسازی ها و پتروشیمی از اصلی ترین زنجیره های صادراتی استان هستند که توسعه حمل و نقل هوایی در این استان علاوه بر سهولت در صادرات، ارزش افزوده خوبی به همراه خواهد داشت علاوه بر این می توان گوشه چشمی به فرودگاه خرم آباد به عنوان پایلوت صادرات هوایی استان های همجوار نیز داشت.

"کارگو"، خروج لرستان از بن بست صادراتی

ظرفیت صادراتی ۵۳۰ میلیون دلاری به ۲۹ کشور هدف

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می گوید سهم واحدهای کوچک و متوسط از سبد صادراتی استان ۱۱ و سهم تجار حقیقی و حقوقی از این شاخص تنها سه درصد است و واحدهای بزرگ از جمله پتروشیمی و داروسازی ها ۸۶ درصد صادرات لرستان را به خود اختصاص داده اند.

محمد طولابی سهم لرستان از تجارت کشور را ۵۵ صدم درصد عنوان کرد و گفت: کل صادرات کشور و استان در سال گذشته به ترتیب ۵۳ میلیارد دلار، و ۲۹۴ میلیون دلار بوده است در حالیکه این استان ظرفیت صادراتی ۵۳۰ میلیون دلاری دارد.

وی سهم گمرک لرستان از صادرات پارسال را تنها ۴۲ میلیون دلار برشمرد و تصریح کرد: ۹۰ قلم‌ کالای صادراتی لرستان به ۲۹ کشور دنیا صادر می‌شود در حالی که تعداد کالاهای صادراتی کشور چهار هزار و ۲۵۳ قلم می باشد و به ۱۴۸ کشور صادر می شود.

وی افزود: از نظر وزنی پارسال ۵۵ درصد صادرات استان در حوزه صنایع معدنی، ۳۶ درصد پتروشیمی و پایه نفتی، هفت درصد صنعت و ۱.۵ درصد کشاورزی و صنایع غذایی بود در صورتیکه از نظر ارزش مالی سهم پتروشیمی، صنایع معدنی، کشاورزی ،مواد غذایی و صنعت به ترتیب معادل ۷۹ درصد، ۱۲ درصد ، پنج و چهار درصد بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه لرستان به دلیل تولیدات حوزه انرژی نسبت به مدت متوسط کشور، ارتباط صادراتی بیشتری با کشورهای اروپایی دارد بیان کرد: حجم واردات استان در سال گذشته ۲ هزارتن به ارزش ۱۳ میلیون دلار بود در حالیکه سال قبل از آن همین وزن واردات به ارزش پنج میلیون دلار وارد لرستان شد و دلیل این امر، ورود تجهیزات و ماشین آلات جدید برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان می باشد به نحوی که ۹۷ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید است.

لرستان بین ۲.۹ تا سه میلیون تن تولید کشاورزی و باغی دارد، ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مثمر با تولید ۲۸۰ هزار تن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می شود و با وجود هزاران میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی آن در زیر بخش‌های زراعی، دامی و باغی اما به دلیل کم توجهی به صادرات محصول، ارزش افزوده آنچنانی نصیب مردم نشده است.

یکی از ظرفیت های مهم لرستان تولیدات کشاورزی می باشد که اکنون به برخی بازارهای صادراتی کشورهایی همسایه و حتی دورتر راه یافته است که می توان برای این محصولات به اصطلاح " فسادپذیر"، از کارگو بهره برد.

۱۲ محصول کشاورزی لرستان قابلیت صادرات دارد

به گفته کارشناس ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان ۱۲ محصول تولیدی استان به دلیل کیفیت مرغوب و ارزش غذایی بالا قابلیت صادرات دارد.

عبدالله موموندی در این خصوص به ایرنا گفت: محصولاتی چون انار، انجیر، سیب قرمز، شیرخام، عسل، زعفران، انواع حبوبات و شیلات با وزن حدود ۴۵۰ هزار تن در لرستان تولید می شود اما به دلیل عدم فرآوری و نبود بازار هدف، از صادرات باز می ماند.

وی با تاکید بر بازاریابی محلی، داخلی و صادراتی برای کشاورزی لرستان تصریح کرد: باید پروژه توسعه و ترویج صادرات پذیری کالاهای کشاورزی استان را در دستورکار قرار داد که این مهم صرفا تکلیف جهادکشاورزی نیست بلکه باید به عنوان یک امر فرابخشی تلقی و پیگیری شود.

موموندی گفت: خام فروشی برخی تولیدات نه تنها سود ندارد بلکه امکان فساد و خرابی محصول را ایجاد می کند و خسارت بسیاری بر جا می گذارد بنابراین باید افرادی که بالقوه این کار را انجام می دهند و در امر صادرات تجربه موفق دارند شناسایی و بکارگیری کنیم و از ظرفیت کارگو استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فرآوری محصول موجب قدرت نگهداری بیشتر آن می شود گفت: ایجاد زیرساخت های صادراتی از جمله کارگو موجب ارزش افزوده، اشتغال بالا، درآمد بیشتر و کاهش ضایعات می شود در حالیکه اکنون طی مراحل مختلف تولید تا فروش، ۳۰ تا ۴۰ درصد ضایعات داریم.

با برنامه ریزی دولت قیمت سوخت برای هواپیماهای باری داخلی کاهش یافته و همتراز قیمت سوخت پروازهای مسافری شده است که این موضوع تاثیر بسزایی در صادرات هوایی کالا خواهد داشت

"کارگو"، خروج لرستان از بن بست صادراتی

صادرات محصولات" فساد پذیر" کشت و صنعت لرستان با کارگو

کشت و صنعت لرستان که پس از سال ها گیر و دار و رکود احیا شده اکنون یکی از مزیت های بی چون و چرای استان در خصوص کشاورزی و دامپروری است به نحوی که محصولات گلخانه ای این مجتمع عظیم به کشورهای همسایه و روسیه صادر می شود و بهره گیری از حمل و نقل هوایی برای محصولات فساد پذیر این شرکت، راهگشا و موثر خواهد بود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان فراهم بودن زیرساخت تولید و صادرات سالانه ۱۵ هزار تن محصولات باغی، ۲۵ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، سه هزار تن گوشت قرمز، یکهزار تن گوشت ماهیان خاویاری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری در جهت ارتقای فرهنگی و اقتصادی، جذب سالانه ۶۰ هزار نفر توریست‌ و ایجاد بیش از ۲ هزار فرصت شغلی از اقدامات شرکت کشت، صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان است.

سیدعماد شاهرخی می گوید: طرح های دامپروری در سطح ۴۱ هکتار شامل زنجیره تولید گوشت قرمز، واحد کشتارگاهی مکانیزه، اصلاح‌نژاد، پرورش زنبور عسل، پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری به ظرفیت پنج هزار قطعه در این شرکت در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: مجموعه باغات میوه این مجتمع به مساحت ۵۰۰ هکتار شامل ۲۵۰ هکتار انار، ۳۰ هکتار انگور و انجیر خشک ارگانیک به مساحت ۲۲۰ هکتار است و زنجیره تولید نهال آن شامل انواع "کشت بافت و پیوندی" در مساحت پنج هکتار و ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال در سال می‌باشد.

شاهرخی اظهار کرد: بخش گیاهان دارویی مزارع تولید گیاهان دارویی به مساحت ۴۰۰ هکتار، کارگاه فرآوری اسانس و دمنوش های گیاهی، کارگاه فرآوری و بسته بندی عسل، شستشو، سورتینگ و بسته بندی صیفی جات و سبزیجات به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن از دیگر اقدامات شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان است.

وی گفت: این زمینه ها فرصت مناسبی برای کارگو محسوب می شوند چراکه تولیدات گیاهی و سبزی و صیفی به اصطلاح فساد پذیر هستند و سرعت عمل در انتقال و توزیع آنها اهمیت بالایی دارد که می توان برای این حجم از تولیدات، حمل و نقل هوایی را بکار گرفت.

اخذ مجوز کارگو برای فرودگاه خرم‌آباد

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد نیز گفت: مجوز صادرات و حمل و نقل هوایی بار (کارگو) برای این فرودگاه اخذ شده و زیرساخت های لازم برای انجام صادرات بار به مقاصد خارجی فراهم می باشد همچنین زیرساخت و مجوزهای لازم مراجع مختلف از جمله گمرک، گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری در فرودگاه خرم آباد آماده شده و امکان ارئه سرویس در صادرات و واردات هوایی بار وجود دارد.

خام فروشی برخی تولیدات نه تنها سود ندارد بلکه امکان فساد و خرابی محصول را ایجاد می کند و خسارت بسیاری بر جا می گذارد بنابراین باید افرادی که بالقوه این کار را انجام می دهند و در امر صادرات تجربه موفق دارند شناسایی و بکارگیری کنیم و از ظرفیت کارگو استفاده کنیم/ ظرفیت صادراتی لرستان ۵۳۰ میلیون دلار است

"کارگو"، خروج لرستان از بن بست صادراتی

علی کاملی اظهار کرد: با برنامه ریزی دولت قیمت سوخت برای هواپیماهای باری داخلی کاهش یافته و همتراز قیمت سوخت پروازهای مسافری شده است که این موضوع تاثیر بسزایی در صادرات هوایی کالا خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه لرستان تولید کننده محصولات فسادپذیر و کشاورزی بسیار متنوعی است تصریح کرد: فرودگاه خرم آباد قابلیت تبدیل به پایانه صادراتی و بندر خشک را دارد چرا که علاوه بر نزدیکی به مسیر آزادراه سراسری خرم زال، باتوجه به جانمایی راه آهن در دست ساخت، به این زیرساخت نیز نزدیک است.

کاملی گفت: در این راستا فرودگاه خرم آباد آمادگی واگذاری زمین به فعالان بخش خصوصی را به منظور ایجاد زیرساخت های مانند انبار، سردخانه و دفاتر اداری دارد و با توجه به استقرار گمرک در این مجموعه، ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات هوایی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: فرودگاه خرم آباد محدودیتی برای پروازهای کارگو ندارد و هرجا بخش خصوصی یا دولتی اعلام آمادگی کند این امکام فراهم خواهد شد و اراضی مورد نیاز برای سوله و سردخانه در قالب قراردادهای بلند مدت در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی ادامه داد: مجوز کارگو دائمی و همیشگی است و می توان برای مقاصد داخلی و محصولات کشاورزی، باغی و دامی با قابلیت فساد پذیری بالا یا برخی محصولات مانند تخم چشم زده ماهی از آن استفاده کرد.( لرستان رتبه نخست تولید تحم چشم زده ماهی را در کشور دارد)

علاوه بر فرصت های صادراتی لرستان، این استان به دلیل نزدیکی به مرزهای غربی کشور و بهره مندی از یک فرودگاه مجهز به فناوری روز دنیا می تواند پایلوت صادرات و واردات هوایی در غرب کشور باشد که باتوجه به اینکه زیرساخت های لازم برای این امر فراهم شده است تنها باید پیگیری و هماهنگی های لازم صورت گیرد تا این ظرفیت به خوبی در راستای اشتغال، ارزآوری و رونق اقتصادی استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha