۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85254857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۲۶ درصد افزایش یافت

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل گمرک لرستان گفت: ۳۰ میلیون دلار کالا طی نیمه نخست امسال از طریق این گمرک به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶ درصد افزایش یافته است.

"حسن حسینی" روز چهارشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز لرستان، صادرات استان در نیمه نخست پارسال را ۱۳ میلیون دلار برشمرد و افزود: امسال وزن کالاهای صادر شده از گمرک لرستان ۴۲ هزار تن بوده که ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: بخش صنعت با ۴۱ هزار و ۴۹۱ تن معادل ۲۹ میلیون و ۸۸۷ هزار دلار بیشترین سهم سبد صادراتی لرستان را به خود اختصاص داده و صادرات حوزه کشاورزی نیز تنها ۴۳۱ تن به ارزش ۲۱۵ هزار دلار بوده است.

مدیرکل گمرک لرستان عمده کالاهای صادر شده از گمرک لرستان را فروسیلیس، هیدروکربن، لبنیات، شیرخشک، پلی اتیلن، گرانول، کاتالیست، پودر پی وی سی، روغن موتور تصفیه، روغن دنده تصفیه، گوجه فرنگی گلخانه ای، کاشی، بیسکویت، فرش ماشینی، آهک، کولر، انواع لوازم آرایشی بهداشتی، خاک نسوز، سنگ ، گیاه گل گاو زبان، دستگاه بچینگ و دستگاه تولید بتن، پای مرغ، خرده سنگ، پوکه معدنی، خاک سیلیس سنگواره و پودر کربنات کلسیم و مشتقات نفتی عنوان کرد و گفت: سهم پتروشیمی از صادرات گمرک لرستان تنها پنج درصد است.

حسینی ادامه داد: ترکیه، چین، عراق، امارات متحده عربی، صربستان، مونته نگرو، قرقیزستان، گرجستان، لهستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، ازبکستان، ارمنستان، تاجیکستان، بلغارستان، هند، هلند و عمان عمده ترین مقاصد صادراتی استان هستند که سهم عراق با هفت میلیون از مجموع ۳۰ میلیون دلار بیش از سایر کشورهاست.

رونق واردات مواد اولیه و تجهیزات

وی اضافه کرد: امسال ۱۲ میلیون دلار واردات گمرک استان بوده که نسبت به نیمه نخست پارسال ۱۶ درصد از نظر ارزش مالی و ۱۲۵ درصد افزایش وزنی داشته است.

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۲۶ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک لرستان تاکید کرد: گمرک استان، کالاهای لوکس و تزییناتی وارد نکرده است و افزایش آمار واردات به دلیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و تجهیزات و ماشین آلات واحدهایی چون نساجی بروجرد، نیروگاه برق دورود، پتروشیمی و کشت و صنعت بوده است.

حسینی همچنین اظهار داشت: صادرکنندگان از زیرساخت و امکانات استان همچون آب، برق، گاز و تسهیلات استان استفاده می کنند ، بنابراین نباید سود حاصل از صادرات را در مناطق دیگر سرمایه گذاری نمایند که در این خصوص نیازمند الزام قانونی صادرکنندگان هستیم.

گمرک لرستان همراه با فعالان اقتصادی

وی یادآور شد: این مجموعه با رعایت قانون و تسهیل امور فعالان اقتصادی در کنار آنهاست ، به نحویکه حتی محموله های وارداتی بدون تخلیه و بارگیری در مرکز استان، مستقیم به محل فعالیت این واحدها ارسال و از هزینه های جانبی برای آنها جلوگیری می شود.

مدیرکل گمرک لرستان اضافه کرد: همچنین صادرکنندگان می توانند با توجه به سامانه جامع گمرکی، اظهار صادراتی خود را در محل کار یا منزل انجام و پس از ارزیابی کارشناسی در محل کارخانه، مجوز ارسال محموله برای خروج از استان صادر می شود تا فرآیندهای صادرات با سرعت بیشتری انجام گیرد.

حسینی تاکید کرد: صادرات کالا از طریق گمرک ارتباطی به وجود صرافی و سوله در گمرک ندارد ، چراکه این امور از طریق سامانه جامع انجام می شود و حتی در دفتر کار و منزل نیز می توان کارهای صادراتی را با این امکان، انجام و پیگیری کرد ، در این سامانه سه مسیر سبز، زرد و قرمز تعیین شده که کالاهای تایید شده در ۲ مسیر نخست، نیازی به ارجاع به گمرک ندارند ، اما کالاهای قرمز باید توسط گمرک پلمب شده و سپس ارسال شوند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد بارهای صادراتی لرستان در مسیر سبز است، ادامه داد: در صورت تعیین مسیر قرمز برای کالا، می توان محموله را در محل کارخانه با حضور نیروهای گمرک پلمب و ارسال کرد و مابقی پیگیری ها تا زمانی خروج بار به صورت سیستمی ارجاع و انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha