۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85199480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در ۲ روستای همدان آغاز شد

همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در روستای «کوزره و دهپیاز» از توابع شهرستان همدان آغاز و دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "عاطفه زارعی" روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان افزود: تعلل به وجود آمده در ساخت این کتابخانه‌ها به خاطر افزایش زیربنا از ۱۳۰ متر به ۱۸۰ و ۲۰۰ متر است.

وی راه اندازی کتابخانه در روستا را یکی از ضرورت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار داشت: کتابخانه با پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از محل نیم درصد شهرداری‌ها خرید منابع اطلاعاتی به ویژه آثار نویسندگان بومی خریداری می‌شود که برای تداوم آن حمایت‌های شهرداری‌ها لازم است.

زارعی، یکی از موضوعات بسیار مهم در کتابخانه‌ها را طراحی خدمات برای ارائه به همه گروه‌ها برشمرد و اظهار کرد: ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی تعریف شده است و این خدمات در کتابخانه مرکزی قابلیت اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه از میان انواع کتابخانه‌ها فقط کتابخانه‌های عمومی است که در تمامی طول سال فعالیت دارند افزود: کسب و کارها در کتابخانه‌های عمومی مورد حمایت قرار می‌گیرند و کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این حوزه ورود کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه معرفی بازار کار و کسب و کارها در کتابخانه‌ها انجام می شود افزود: کتابخانه مرکزی استان در تامین منابع اطلاعاتی و خدمات آگاهی رسانی در حوزه کسب و کار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در ۲ روستای همدان آغاز شد

زارعی گفت: کتاب‌هایی در کتابخانه‌ها قرار دارد که متناسب گروه‌های سنی مختلف است و همه کمک کنیم که افراد صاحب دانش را پرورش دهیم تا فرد تبدیل به یک انسان دانشی در جامعه شود.

فرماندار شهرستان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: اینکه مردم از کتاب فاصله بگیرند و در فضای مجازی اوقات خود را سپری کنند اتفاق نامبارکی است که رخ داده است و در این حوزه با وجود تلاش‌های صورت گرفته است به دلیل هجمه بالای دشمن هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده‌ایم.

"مسلم مخفی" گفت: دغدغه ما این است که افراد با تفکرات و نگاه‌های متفاوت به مراکزی که خوراک فکری و فرهنگی می‌دهند جذب شوند و ایجاد جذابیت‌های جدید یکی از مسائل مهمی است که باید توجه کنیم.

وی ادامه داد: در ماه محرم هیات‌های به‌روز شده و ارائه دهنده محتواهای مطلوب‌تر با استقبال‌های بیشتری مواجه بودند، بنابراین باید شرایطی ایجاد کنیم که افراد به صورت خانوادگی در کتابخانه‌ها حضور یابند.

میزان آگاهی سواد رسانه‌ای والدین باید افزایش یابد

عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در ۲ روستای همدان آغاز شد

مخفی افزود: در حال حاضر برخی از کتاب‌هایی که ارائه می‌شود دارای محتوای خیلی مناسبی نیست و با بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه ما همخوانی ندارد بر همین اساس کتابخانه‌ها برای ما یک مکان امن محسوب می‌شود و باید تلاش کنیم والدین فرزندان خود را به سمت کتابخانه‌ها سوق دهند.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری هر رویدادی که با هنر تلفیق شود از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود ادامه داد: شهرداری‌ها کتابخانه‌های عمومی را با پرداخت نیم درصد حمایت کنند.

کتابخانه‌ در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثربخش است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این نشست گفت: کتابخانه‌های عمومی در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر هستند و در مناطق روستایی که ما از نظر فضاهای فرهنگی آموزشی و ورزشی با کمبود مواجه هستیم، حضور کتابخانه‌ها بسیار ارزشمند است.

"مهدی اخوان" افزود: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همه ما باید در جهاد تبیین ورود کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کمیته‌هایی که به ابتکار استاندار همدان در ذیل ستاد انتخابات استان همدان و در کنار هفت کمیته اصلی تشکیل شده کمیته مشارکت‌های اجتماعی یا مردمی است که مسئولیت این کمیته را مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری برعهده دارد تا زمینه مشارکت حداکثری را در انتخابات آتی فراهم کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات به تحقق منافع ملی و تامین امنیت کشور کمک می‌کند اظهار داشت: در حال حاضر باید در هر جمعی که قرار می‌گیریم اهمیت انتخابات و حضور در آن را گوشزد کرده تا در اسفند ماه شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در ۲ روستای همدان آغاز شد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲ کتابخانه نهادی، پنج کتابخانه مشارکتی و در مجموع ۲۷ کتابخانه در شهرستان همدان فعالیت می‌کنند که از این تعداد سه کتابخانه روستایی، یک کتابخانه سیار شهری است.

"سید علی‌اصغر حسنی‌طباطبایی" گفت: ۵۱۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان در اختیار اعضا قرار دارد و در حال حاضر ۲۶ هزار و ۲۸۱ نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضو هستند که معادل ۳.۸۹ درصد جمعیت کل آن است.

وی ادامه داد: زیربنا کتابخانه‌های عمومی شهرستان به ۱۹ هزار و ۴۶۶ متر مربع می‌رسد و سرانه آن به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲.۸۸ متر مربع است.

کتابخانه‌های عمومی و نقش آنها در رونق کسب و کارها

مسئول کتابخانه عمومی شهیدان حجازی نیز در این نشست اظهار داشت: در کتابخانه شهیدان حجازی ۱۲ بخش دیده شده است که یکی از بخش‌های افزوده شده، مرکز آفرینش‌های هنری است که از ابتدای سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

"محسن نجفی‌خواه" گفت: در حال حاضر تعداد اعضای کتابخانه ۹۵۰ نفر است که در ماه هزار و ۲۰۰ کتاب امانت داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بر اساس اعلام خانه کتاب، قیمت میانگین هر کتاب را ۱۱۴ هزار تومان در نظر بگیریم در هر ماه ۱۵۰ میلیون تومان و در سال یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کتاب در کتابخانه شهیدان حجازی امانت داده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha