۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85204092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌هایی که رهسپار بهشت می‌شوند

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبر: 85204092
گام‌هایی که رهسپار بهشت می‌شوند

بجنورد- ایرنا- پیر و جوان همه با هم برادرند و همه با عشق دیدار مولایی پا در این مسیر گذاشتند که غمش تا سودای دل را می‌سوزاند و عشقش عقل را شوریده و شیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، وقتی جرقه رفتن به سرت می زنه دیگر همه چیز در این دنیا برای شما ناچیز می شود و فقط به این سفر فکر می کنی به طولانی بودن مسیر، گرمای سوزان سواره یا پیاده برایت فرق نخواهد کرد؛ مقصد همه یکی است و آن دیدار یار.

سرزمین قومیت ها همانند جای جای دنیا محرم که می شود به تکاپو می افتند و بین الحرمین از ذهنشان می گذرد و کبوتر دلشان هوایی کربلا می شود تا در اربعین همه یکصدا شوند.

این دریای بیکران انسان‌های عاشق به کدامین سو چنین شتابان پا در راهند؟

این دریای انسان‌های مشتاق سوی اقیانوس بی انتها و مظهر آزادگی، شرف، غیرت و دین باوری سوی سرزمین کربلا روانند تا بگویند؛ ای فرزند حبیب خدا اگر آن روز در کربلا و عاشورا نبودیم که ندای«هل من ناصر امام زمان(عج) را لبیک گوییم، امروز آمده ایم و می‌آییم تا ارادت و محبت و وفاداریمان را به فرزند پیامبر خاتم نشان دهیم و سرتعظیم فرود آوریم.

آری؛ این جماعت بی تاب که لحظه شماری می کنند تا هرچه سریعتر رهسپار وادی عشق شوند آمده اند تا به دنیا و تمامی یزیدیان دیروز و امروز و فردای جهان بگویند تا دنیا دنیاست خون پاک و مطهر حسین در کالبد حق و حقیقت و هستی می‌جوشد تا قلب غیرت و عزت و شرافت و آزادگی و حق باوری بتپد و به برکت این خون پاک و مطهر دین خدا و حقیقت انسانیت زنده است.

لحظه راهی شدن زائران کربلا در امامزاده سیدالعباس بجنورد شد هریک شوری در دل داشت، به گوشه و کنار مجلس که نگاه می کردم هری ک عالمی داشت جوانانی که با مداح نام حسین(ع) را همخوانی می کردند از چشمان بارانیشان گویی صحن و سرای اباعبدالله الحسین(ع)در ذهنشان تداعی می شد و شاید هم در فکر لحظه دیدار بودند.

جوان و پیر و کودک و بزرگ، هر یک با نیتی و هر کدام با حالی عجیب تر از دیگری پا در راه کربلا گذاشتند تا اربعین حسینی را در حرم یار بر سر و سینه بکوبند.

اینها و صدها منظره دیگر را پیش از این در خواب هم نمی توان دید!

اشتیاقی تمام نشدنی در پیمودن راهی که فقط با قدرت گرفتن از نیرویی ماورایی به سرمنزل مقصود می رسد. مردمانی که فرقی نمی کرد اولین سفرشان به کربلا بود یا چندمین، بی تابی های گاه و بیگاه برای وصال در حرم یار در چشمان همگی شان موج می زد.

گام‌هایی که رهسپار بهشت می‌شوند

اشتیاق معبود

یکی می گفت؛ این سفری است که «همت» می خواهد. دیگری معتقد به «قسمت» بود ولی ندایی در درونم می گفت که این «دعوت» است.

با آنکه عقربه های ساعت ۱۲ را نشان می داد و هوا هم بسیار گرم بود اما هیچ چیز مانعی نشده بود تا مردم خود را برای بدرقه زوار حسین نرسانند.

حال و هوای خاصی داشت؛ بوی بهشت می داد، از پیرزن ۷۵ ساله تا کودک سه ساله آمده بودند و به زوار سفارش می کردند که سلامشان را به آقا و سرور شهدا امام حسین برسانند.

آری یکی از جلوه‌های زیبای اعزام زائرین، رفتن زیارت اولی‌ها به کربلای معلی است و اما فرق نمی کرد که چندمین بارشان باشد دلها همه روانه کربلا شده بود.

یکی از زیارت اولی‌های خراسان شمالی می گوید: نخستین بار است که به کربلا می‌روم و شوق و اشتیاق زیادی برای این سفر داشتم تا امام حسین (ع) مرا بطلبد.

علی حاتمی می افزاید: هنوز جسممان به کربلا نرسیده روحمان در بین الحرمین است و خود را در بین دو حرم تصور می‌کنم.

وی با بیان اینکه تا جایی که به خاطر دارم، زوار حسینی هر ساله حلالیت می‌طلبیدند و چه در قالب موکب اربعین و چه در قواره زوار حسینی گام در مسیر می‌گذاشتند و کربلایی می‌شدند

زائران از ابتدای مسیر، با کوله‌ای سبک و با پای دل، گام به گام پیش می روند. آسمان دلشان بی تاب رسیدن به حرم امام حسین (ع) می‌شود و دستهایشان تشنگی لمس ضریح مطهر آن حضرت را لمس می‌کند.

حال و هوای عجیبی است، ناخودآگاه این شعر در ذهنت نقش می‌بندد «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» و با خودت زمزمه و هر چه آرزوی ریز و درشت داری، زیر لب نجوا می‌کنی.

گام‌هایی که رهسپار بهشت می‌شوند

اعزام ۴۵۰ نفر

۴۵۰ نفر از فعالان محلات کم برخوردار خراسان شمالی امروز (یکشنبه) طی آیینی در امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد به کربلای معلی اعزام شدند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) خراسان شمالی اظهار می کند: این زائران در قالب طرح ۲۰۲۰ با مشارکت کمیته امداد امام خیمنی(ره)، اداره کل بهزیستی و هلال احمر به عتبات عالیات با اتوبوس های ویژه اعزام شدند.

محمدنبی شکیبایی می افزاید: زائران اعزامی با ۱۷ دستگاه اتوبوس دارای ۲۵ صندلی برای زیارت اربعین به کربلا اعزام شدند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) خراسان شمالی ادامه می دهد: زائران اعزامی به عنوان سفیران خراسان شمالی در قالب برنامه «رهسپاران عصر ظهور» به مدت یک هفته در کربلای معلی و نجف اشرف حضور خواهند داشت.

هفت هزار و ۸۰۰ نفر از شهروندان این استان برای سفر به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کردند.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمال شرق کشور واقع است که نیمی از آنها در روستاها ساکن هستند.

تنها در بجنورد مرکز استان حدود ۷۵ هزار نفر از جمعیت ۲۲۰ هزار نفری این شهر در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.

طرح توانمندسازی و تحول محلات ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، طرحی است که سال گذشته توسط چهار نهاد کشور که شامل کمیته امداد حضرت امام (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر می‌شود بعد از بررسی‌های متعددی که داشتند در یک جمع بندی به رهبر معظم انقلاب اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha