۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85204472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در زنجان

۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبر: 85204472
گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در زنجان

زنجان - ایرنا - دولت سیزدهم با طرح‌ها و برنامه‌های خود، گام‌های بلندی را برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در استان زنجان برداشته و با تامین منابع و پرداخت تسهیلات برای تحقق هدفگذاری‌ها در این بخش اقدام کرده است.

به گزارش ایرنا، اهمیت اشتغالزایی در ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه موضوعی غیر قابل انکار است و توجه هرچه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی شود.

دولت سیزدهم از بدو شروع فعالیت خود ایجاد اشتغال را جزو اولویت های مهم خود قرار داده و در این راستا برنامه های مختلفی را تدوین و عملیاتی کرده است.

در استان زنجان نیز طرح ها و برنامه های اشتغالزایی همواره جزو مسائل اولویت دار بوده و دستگاههای مختلف اجرایی هر یک بنا به زمینه فعالیت و کارکردشان در این مسیر گام هایی را برداشته اند.

سهم زنجان از هدفگذاری ایجاد اشتغال در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۷۰ فرصت شغلی تعیین شده بود که بر اساس اعلام مسئولان بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه های اجرایی در سامانه رصد، این هدفگذاری به میزان ۱۱۶ درصد یعنی بیشتر از هدف تعریف شده تحقق یافت.

بر اساس اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان براساس برنامه ابلاغی در راستای سیاست‌های اشتغالزایی دولت، امسال ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ شغل در استان هدفگذاری شده است.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در زنجان

پرداخت بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در زنجان

پیش از این سهم استان زنجان از تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ قانون بودجه، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود ولی به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تعیین میزان پرداخت بر مبنای تجهیز منابع در شبکه بانکی صورت می گیرد.

طیب جعفری افزود: با توجه به میزان منابعی که برای پرداخت این تسهیلات در استان تامین شده، می توان گفت شبکه بانکی استان تاکنون با پرداخت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، عملکرد بیش از ۸۰ درصدی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات تبصره ب تحت عناوین جزء یک و جزء ۲ پرداخت می شود، افزود: کارسازی تسهیلات جزء یک از طریق کمیته امداد، بهزیستی و صندوق نوآوری و شکوفایی استان انجام می شود.

با توجه به میزان منابعی که برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در زنجان تامین شده، می توان گفت شبکه بانکی استان در این زمینه تاکنون با پرداخت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، عملکرد بیش از ۸۰ درصدی دارد.جعفری با بیان اینکه بنیاد برکت، بنیاد علوی، سازمان بسیج سازندگی، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه، ارتش، بنیاد مسکن، بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرماندهی انتظامی استان از کارگزاران پرداخت تسهیلات جزء ۲ تبصره ۱۶ در استان زنجان هستند، اظهار داشت: سهم بنیاد برکت از کل این اعتبار ۲۱ درصد، بنیاد علوی ۱۳ درصد، سازمان بسیج سازندگی ۱۶ درصد، سازمان بسیج مستضعفین ۱۵ درصد، بنیاد مسکن ۱۳ درصد، بنیاد شهید ۱۰ درصد، سپاه پنج درصد، ارتش پنج درصد و فرماندهی انتظامی حدود سه درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: تاکنون از حدود ۱۵ هزار متقاضی معرفی شده برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ در استان زنجان، به ۱۱ هزار متقاضی در مجموع بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی به رسته های شغلی اولویت دار جهت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ اشاره کرد و گفت: فرش دستباف و دست بافته ها، پرورش دام سبک و سنگین، شیلات و آبزیان، تولید، فرآوری و بسته بندی زیتون، صنایع دستی، پرورش طیور غیر از مرغ گوشتی و تخمگذار، باغداری، صنایع غذایی و تبدیلی، کشت گیاهان دارویی، خدمات فنی و تخصصی کشاورزی، دامپزشکی و گیاهپزشکی، مدرن سازی و تعمیر ادوات مکانیزاسیون، مبلمان و صنایع چوبی، بسته بندی میوه و خشکبار، محصولات گلخانه، گردشگری، زنبور داری، تولید کفش، نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، فعالیت های معدنی کوچک مقیاس و توسعه حمل و نقل روستایی از رسته های اولویت دار برای پرداخت تسهیلات است.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در زنجان

روند نزولی نرخ بیکاری در استان زنجان

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نرخ بیکاری در این استان در دولت سیزدهم با توجه به احیای واحدهای راکد و همچنین پرداخت تسهیلات اشتغالزایی شیب نزولی به خود گرفته است.

احمد خداوردی اظهار کرد: نتایج حاصل از سرشماری‌ها، جمعیت استان را در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر برآورد کرده است که ۱۷۷ هزار نفر از آن ۹ ساله و کمتر، ۸۷ هزار نفر ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۸۴۴ هزار نفر ۱۵ ساله و بیشتر و به عبارتی ۷۶.۲ درصد از جمعیت استان در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) هستند.

بررسی روند تغییرهای نرخ بیکاری در استان زنجان نیز از آن حکایت دارد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته و زنجان کمترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.وی ادامه داد: سال گذشته، افراد شاغل و بیکار در مجموع ۴۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را تشکیل دادند و نسبت نرخ مشارکت اقتصادی در جامعه‌ هدف استان برای مردان ۷۵.۱ درصد و برای زنان ۲۲.۵ درصد بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که تنها ۴.۹ درصد از جمعیت فعال استان بیکار بوده‌اند.

وی افزود: بررسی روند تغییرهای نرخ بیکاری در استان نیز از آن حکایت دارد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته و زنجان کمترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

قابلیت راستی آزمایی آمار اشتغال در استان زنجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد درخصوص اشتغال های ایجاد شده قابلیت راستی آزمایی دارد، گفت: با توجه به سرمایه گذاری های جدیدی که در استان محقق شده و همچنین تکمیل شدن برخی پروژه های بزرگ تولیدی و صنعتی استان انتظار داریم امسال نیز میزان اشتغالزایی در استان بالاتر از میزان هدفگذاری شده باشد.

حسین محمدی اظهار کرد: سال گذشته با توجه به ابلاغ دیرهنگام تسهیلات تبصره ۱۶، خط اعتباری این تسهیلات از فروردین امسال باز شد ولی با این وجود کارسازی پرداخت این تسهیلات روند خوبی داشت و با استقبال قابل توجه متقاضیان مواجه شد.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در زنجان

وی گفت: سال گذشته در مقاطعی، نرخ بیکاری در استان به عدد ۵.۵ درصد نیز رسید که زنجان از نظر پایین بودن نرخ بیکاری رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد همچنین در شاخص مشارکت اقتصادی نیز استان زنجان در رتبه برتر بین استان های کشور قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به ورودی های جدید به بازار کار باید از همه ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال در استان بهره بگیریم.

برآیند:

در دولت سیزدهم طرح ها و برنامه های اشتغالزایی همواره جزو مسائل اولویت دار مدیران در استان زنجان بوده و دستگاههای مختلف اجرایی طبق وظایف و تکالیف ابلاغی در این مسیر گام های بلندی را برداشته اند.

با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته باید بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در سطح استان را انتظار داشت که آثار مثبتی را در سطح جامعه از قبیل ایجاد اشتغال های واقعی و کاهش شمار بیکاران را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha