مساجد کانون پرورش روح و استعداد جوانان

تبریز- ایرنا- مساجد از روزگاران گذشته علاوه بر ایفای نقش اصلی خود به عنوان محلی برای عبادت و نیایش و خلوتگاهی برای راز و نیاز با خداوند و معبود الهی، مهمترین مکان برای توسعه و اشاعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، تربیت و پرورش روح و استعداد های نسل جوان و نوجوان بوده و این رویه در انقلاب اسلامی همچنان تداوم دارد.

به گزارش ایرنا، مساجد از زمان صدر اسلام به عنوان عبادگاه پیروان این دین کانون تجلی هویت معنوی مسلمانان و مرجع و پناه تکیه آن ها بوده و در طول اعصار با برجسته شدن اهمیت این اماکن در تحولات اجتماعی و فرهنگی، نقش پررنگی در برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی، کانونی برای طرح مسایل و مشکلات جامعه، ایجاد اتحاد و همبستگی بین مسلمانان و افراد جامعه و در نهایت برگزاری کلاس های آموزشی، تربیتی و تفریحی برای پرکردن اوقات فراغت نسل جوان ایفا می کند.

مساجد در ایران از قدیم الایام با حفظ هویت دیرپای خود به عنوان پناهگاه مسلمانان، در ساختار شهری و روستایی نیز ایفای نقش می کند و با ایجاد پیوستگی در ایفای نقش های خود در حوزه های مختلف مذهبی، اجتماعی و فرهنگی به مکانی برای حضور و شرکت جوانان، نوجوانان و کودکان در فصل تابستان و اوقات فراغت در برنامه های اجتماعی و فرهنگی و تعمیق و تحکیم روابط عاطفی این قشر تبدیل شده است.

آذربایجان شرقی دارای بیش از هفت هزار مسجد است و این اماکن مذهبی با آغاز فصل تابستان به کانون اصلی برگزاری کلاس های اوقات فراغت نسل جوان از سوی دستگاه ها و نهادهای دولتی استان تبدیل می شوند و نقش بسزایی در پرکردن اوقات فراغت و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان ایفا می کنند.

مساجد کانون پرورش روح و استعداد جوانان
حجت الاسلام «سیدمحمود حسینی»، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی

مساجد، محل اصلی ترویج فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جامعه است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش محوری مساجد در برنامه های اوقات فراغت این سازمان، می گوید: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای برگزاری برنامه های فرهنگی به ویژه آموزش های قرآنی در مساجد، محور اصلی فعالیت های این سازمان مساجد است.

حجت الاسلام «سیدمحمود حسینی»، با بیان اینکه در طول اعصار، مسایل دینی و مذهبی از طریق مساجد در بین افراد جامعه اشاعه و ترویج می شد، می افزاید: نقش مساجد روز به روز در جوامع اسلامی به ویژه کشور ما پررنگ تر شده و علاوه بر ایفای نقش اصلی در مسایل دینی و مذهبی، در مسایل مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز منشا اثر و تحولات شده است.

وی اظهار کرد: برنامه های اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی استان در سال جاری در ۸۳ پایگاه و در ۲ مقطع سنی ویژه کودکان هفت تا ۱۳ ساله و جوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله برگزار می شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵۰ پایگاه مربوط به رده سنی کودکان و نوجوانان و ۳۳ پایگاه در رده سنی جوانان در سطح استان فعالیت می کند، می گوید: فعالیت عمده این پایگاه ها در مساجد بوده و تعداد کمی از آن ها در کانون ها و سایر اماکن فعال هستند.

حجت الاسلام حسینی، با تاکید بر رویکرد دینی و مذهبی برنامه های اوقات فراغت این سازمان ادامه می دهد: برنامه های مختلف آموزشی، دینی و تربیتی برای مهارت افزایی کودکان، نوجوانان و جوانان در حوزه های مختلف در برنامه های اوقات فراغت این سازمان گنجانده شده است.

وی برنامه های اوقات فراغت را بهترین انگیزه و مشوق برای جذب کودکان به مساجد و انس بیشتر آنان با این اماکنبرنامه های اوقات فراغت بهترین انگیزه و مشوق برای جذب کودکان به مساجد و انس بیشتر آنان با این اماکن است اعلام کرده و یادآوری می کند: در این زمینه باید با برگزاری برنامه های جذاب و مورد پسند و ارایه مشوق های لازم، کودکان را به حضور در مساجد تشویق کرد.

مساجد کانون پرورش روح و استعداد جوانان
حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی

مساجد، پیشتاز فعالیت های فرهنگی در جامعه هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت و جایگاه مساجد به عنوان یک نهاد مردمی در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، می گوید: مساجد، پیشتاز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بوده و نباید از نقش تربیتی آنان غافل شد.

حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی»، با اشاره به وجود حدود هفت هزار مسجد در سطح استان، می افزاید: اغلب این مساجد در فصول مختلف سال به ویژه تابستان میزبان کودکان، نوجوانان و جوانان می شوند و با برقراری ارتباط بین امامان جماعت و فعالان مساجد با نسل جوان، موجب تربیت نسل طیب و طاهر در جامعه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید کارکرد فرهنگی مساجد در جامعه فراموش شود، اظهار می کند: در اغلب مساجد استان، علاوه بر اقامه سه وعده نماز جماعت، فعالیت‌های فرهنگی با کمک هیات امنا، انجمن‌های اسلامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج انجام می‌ شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری دعاها، مناجات، جلسات بصیرتی و انس و دورهمی‌های نسل جوان در مساجد، می گوید: از جمله کارکردهای اجتماعی و تعاون در مساجد، توزیع هزاران بسته معیشتی در ایام کرونا در استان بود.از جمله کارکردهای اجتماعی و تعاون در مساجد، توزیع هزاران بسته معیشتی در ایام کرونا در استان بود.

حجت الاسلام حسینی، با بیان این‌که هیات امنای مساجد، مدیریت این اماکن مذهبی و تربیتی را برعهده دارند، ادامه می دهد: پایگاه‌های مقاومت برادران و خواهران نیز به عنوان بازوهای فرهنگی مساجد در اجرای برنامه های مختلف به هیات امنای مساجد کمک می کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه برای فرهنگ، نوعی سرمایه گذاری برای آینده نسل نوجوانان و جوانان است، یادآوری می کند: نسل جدید، نیازهای بسیاری در حوزه دین، باورهای اعتقادی و مسایل اجتماعی دارند که می توان به این نیازها در مساجد پاسخ داد.

مساجد کانون پرورش روح و استعداد جوانان
مرتضی شفیعی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی

مساجد مرکز اصلی برگزاری کلاس های اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد است

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مساجد، مرکز اصلی برگزاری کلاس های اوقات فراغت این ستاد است، می گوید: در سال جاری و پیش از آغاز فصل تابستان، سازماندهی برنامه‌های تابستانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در قالب طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» آغاز شد و بیش از ۸۵۰ کلاس آموزشی اوقات فراغت در این اماکن دایر شده است.

«مرتضی شفیعی»، می افزاید: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همانند سال های گذشته با درک اهمیت موضوع غنی سازی اوقات فراغت، ویژه ‌برنامه‌ها و رویدادهای تخصصی برای نوجوانان و جوانان علاقه مند به شرکت در کلاس های اوقات فراغت تدارک دیده است.

وی اظهار می کند: این کلاس ها در زمینه های مختلف از جمله سرود، تئاتر، هنرهای تجسمی، رشته های قرآنی و ورزشی، طراحی و گرافیک، فیلم سازی و اردوهای تفریحی در حال برگزاری است. ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کلاس هایی در زمینه های مختلف از جمله سرود، تئاتر، هنرهای تجسمی، رشته های قرآنی و ورزشی، طراحی و گرافیک، فیلم سازی و اردوهای تفریحی در مساجد برگزار می کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی با بیان این‌ که کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند متناسب با فعالیت‌ های خود از خدمات ویژه‌ این طرح بهره‌ مند شوند، می گوید: این خدمات از جمله شامل خدمات مختلف بیمه‌ای، اردوگاهی و آموزشی است.

شفیعی، با اشاره به اینکه امسال قابلیت های جدیدی نیز به فضای تابستانی کانون ها اضافه شده که از جمله ایجاد فضای تبادل و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و دستاوردهای کانون‌هاست، ادامه می دهد: با ایجاد این قابلیت ها، امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های مدارس همجوار و استفاده از ظرفیت اطلاع‌ رسانی و تبلیغی سامانه بچه‌های مسجد فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم‌ نامه های مختلف همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با مراکز و نهادهای آموزشی، فرهنگی، هنری، تفریحی و خدمات‌رسان منعقد شده است، یادآوری می کند: این تفاهم‌نامه‌ها در راستای ارتقای خدمات کمی و کیفی ستاد استانی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امضا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha