موضع مبهم سئول در قبال رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا

تهران - ایرنا - منابع کره جنوبی امروز سه شنبه اعلام کردند عملیات ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس هیچ مشکل علمی یا فنی ندارد . مقامات کره جنوبی درعین حال در موضعی مبهم اعلام کردند که سئول این اقدام ژاپن را تایید یا رد نمی کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به تازگی اعلام کرد عملیات رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما روز پنج شنبه ۲ شهریور انجام خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که ۱۳ تیر به دولت ژاپن ارائه شد به این نتیجه رسید که طرح رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

پارک کیو یون مدیر اجرایی دفتر امور سیاسی کره جنوبی در بیانیه ای با اشاره به موضوع فوکوشیما اعلام کرد به عقیده دولت سئول عملیات رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس هیچ مشکل علمی یا فنی ندارد.

با این وجود، وی با اتخاذ موضع مبهم، اعلام کرد دولت کره جنوبی این عملیات را تایید یا رد نمی کند.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی از فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن درخواست کرده بود کارشناسان کره ای را در بررسی عملیات رهاسازی پساب فوکوشیما مشارکت دهد و تاکنون در این باره سه دوره گفت و گو برگزار شده است. یون سوک یول همچنین درخواست کرده بود اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، تخلیه فوراً متوقف شود و ژاپن موضوع را سریعا به کره جنوبی اطلاع دهد.

به گزارش ایرنا، حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی ضمن مخالفت با برنامه توکیو برای رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، آن را نقض توافق نامه های بین المللی بسیاری خوانده و از یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواسته بود تا مخالفت خود با این برنامه را در نشست سه جانبه با آمریکا و ژاپن ابراز کند.

صدها شهروند کره جنوبی نیز به تازگی در اعتراض به برنامه ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما تظاهرات کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به تازگی به مقامات ژاپنی هشدار داد که انتقال پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا تبعات جهانی و غیر قابل بازگشت دارد.

براساس منابع دیپلماتیک، چین و روسیه که با رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما مخالف هستند، ماه گذشته به شکل مشترک ژاپن را ترغیب به راهکار تبخیر پساب به جای رهاسازی آن کردند. توکیو با رد پیشنهاد این دو کشور گفت این روش غیرممکن است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز به تازگی اعلام کرد این کشور با عملیات رهاسازی پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما «موافق» است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha