ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد ـ اردکان اجرایی شود+فیلم

یزد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: مصوبه ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد ـ اردکان در این استان جزو مطالبات مهمی است که باید در عمل اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، " سیدرضا نورانیان " روز پنجشنبه به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران استان در شهرستان مهریز افزود: اجرایی شدن مصوبه عدم استقرار واحدهای آلاینده در طول مسیر یاد شده نقش اصلی در تامین سلامتی و رعایت نکات اصلی محیط زیست دارد.

وی با بیان اینکه در این خصوص تاکنون اقدامات خوبی در منطقه انجام شده است اما کافی نیست،ادامه داد: باید با جدیت در عمل و با همکاری همه جانبه در بخش‌های مختلف شاهد انجام کامل برنامه باشیم.

این مسوول در ادامه به اهمیت حفاظت الکترونیک به جای روش‌های سنتی در حفاظت از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در استان یزد اشاره کرد و انجام آن را یک ضرورت و مطالبه مهم ذکر کرد.

نورانیان گفت: هم‌اکنون ۴۱ دستگاه خودرو و ۵۰ دستگاه موتورسیکلت به ردیاب مجهز و به مرور از سیستم‌های نوین برای تحقق اهداف و حفاظت از عرصه‌ها استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: مردمی سازی در حراست از مناطق حفاظت شده با بهره گیری از مجامع محلی و تشکل‌ها جزو اهداف و رویکرد اصلی سازمان محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد بر لزوم مشارکت مردم در حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت: برای تحقق اهداف دولت در میدان مهم حفاظت از گونه‌های نادر مختلف گیاهی و جانوری باید از حضور موثر مردم بهتر از گذشته بهره گرفت.

نورانیان بیان کرد: نقش خبرنگاران و تشکل‌های مردمی در کنار اقدامات دولت یک نقش موثر و همیشگی در حراست از وضعیت موجود است.

در این نشست تعدادی از خبرنگاران در خصوص اقدامات یکسال اخیر به خصوص بهره گیری از اصحاب رسانه و تشکل‌های مردمی سوالات خود را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا،منطقه کالمند- بهادران مهریز یزد در سال ۱۳۵۵ به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب "هوبره" و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب شد و از اول خرداد ماه سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

این منطقه در ۲۰ کیلومتری شهرستان مهریز و ۵۰ کیلومتری مرکز استان یزد قرار گرفته است و وسعت آن حدود ۲۵۰ هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است.

تاکنون بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha