۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 1162
کد خبر: 85210996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳ هکتار از اراضی ساوه خلع ید شد

۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85210996
۱۳ هکتار از اراضی ساوه خلع ید شد

ساوه - ایرنا - مدیرجهاد کشاورزی ساوه گفت: از ابتدای امسال تا کنون با همکاری دستگاه قضایی ۱۳ هکتار از اراضی این شهرستان از دست متصرفان خلع ید شد.

به گزارش ایرنا«علیرضا طهماسبی» روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را از دیگر رویکردهای این اداره اعلام کرد و افزود: امسال در این راستا ۱۳ هکتار از اراضی در قالب ۸۰ پرونده خلع ید شده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته نیز ۲۶۱ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شامل ۱۸۲ ساختمان و ۷۹ قطعه اراضی با اخذ دستور دادستانی خلع ید شده است.

طهماسبی رفع تداخلات اراضی برای حمایت تولید از دیگر اولویت های این اداره اعلام کرد و گفت: در سال گذشته حدود پس از سه سال پیگیری حقوقی ۵۶۸ هکتار از اراضی این شهرستان در قالب ۲۲ پلاک رفع تداخل و سند مالکیت ۳۲۰ هکتار از آنها بنام دولت اخذ شده است.

جذب ۲۳۶ میلیارد ریال اعتبار برای بخش کشاورزی

وی افزود: برنامه های بخش کشاورزی شهرستان براساس رویکرد دولت سیزدهم بر مبنای رفع محرومیت ها و جبران عقب ماندگی ها تدوین شده و در این راستا از محل ۲۳۶ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی تخصیص یافته از محل بودجه ۱۴۰۱ و خودیاری مردمی در یک سال گذشته اجرای ۵۰ طرح آغاز شده است.

وی یا اشاره به اینکه سهم اعتبارات دولتی برای این طرح ها ۲۰۴ میلیارد ریال و سهم خودیاری های مردمی نیز ۳۲ میلیارد ریال است یادآور شد: اجرای آبیاری تحت فشار به میزان ۷۵ هکتار، تجهیز و نوسازی اراضی به میزان ۱۰۰ هکتار، احداث کانال آب‌رسانی به طول سه کیلومتر، انتقال آب با لوله به طول ۲.۲ کیلومتر، احیا و لایروبی و مرمت قنوات، احداث سه کیلومتر کانال آبیاری عمومی و انتقال آب و احداث سه استخر مشاعی از حمله برنامه های درحال اجرا از محل این اعتبارات است.

طهماسبی خاطر نشان کرد: ۹ طرح از این پروژه‌ای فردا با حضور استاندار استان مرکزی در حوزه‌ های کانال های ابرسانی با ۲۳ میلیارد ریال اعتبار دولتی به همراه یک طرح اقتصادی با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده توسط بخش خصوصی با ۱۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده به بهره برداری می رسد.

۱۳ هکتار از اراضی ساوه خلع ید شد

افزایش سه برابری اعتبارات استانی

وی با اشاره به اینکه از ۲۰۳ میلیارد ریال اعتبارات تخصیص یافته به جهاد کشاورزی این شهرستان در سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد ریال اعتبارات استانی و بقیه ملی بود یادآور شد: امسال با توجه مسوولان استان و شهرستان اعتبارات استانی با حدود سه برابر به ۱۳۲ میلیارد ریال رسیده و تلاش می کنیم اعتبارات ملی نیز بر همین مبنا افزایش داشته باشد.

پرداخت ۲۶۷ میلیارد ریال تسهیلات

وی گفت: همچنین سال گذشته ۲۶۷ ریال تسهیلات حمایتی به کشاورزان در بخش مکانیزاسیون اراضی کشاورزی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی عمدتا دامداری ها و مرغداری های شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: سال گذشته تعهد اشتغال بخش کشاورزی این شهرستان حدود ۳۹۰ فرصت شغلی بوده که با اقدامات حمایتی از جمله پرداخت تسهیلات محقق شده است و امسال نیز ایجاد ۳۵۰ فرصت شغلی را در تعهد خود داریم.

اجرای آبیاری های تحت فشار در ۳۵ درصد از اراضی

طهماسبی با بیان اینکه این شهرستان برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار حدود ۴۱ هزار هکتار اراضی مستعد دارد یادآور شد: تا کنون ۳۵ درصد از این اراضی شامل ۱۵ هزار هکتار به انواع سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود تنش های آبی تحقق کامل این برنامه در دستور کار قرار دارد و برنامه های ترویجی مختلفی برای افزایش سطح مجهز شده به این سامانه ها در روستاهای شهرستان در حال انجام است و تلاش می شود با مشارکت بین بخشی اعتبارات مورد نیاز این طرح از سطح ملی مطالبه شود.

مدیرجهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه اجرای کانال های آبیاری مزلقان چای با ۶ هزار هکتار اراضی تحت پوشش از طرح های بزرگ جهاد کشاورزی در این شهرستان است افزود: این طرح ۲۷۲ کیلومتر انهار سنتی دارد که تا کنون ۶۲ کیلومتر آن بهسازی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب افزایش راندمان انتقال آب به اراضی کشاورزی از ۳۵ درصد به ۸۰ درصد می رسد افزود: از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان مرکزی ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که به علت نداشتن ردیف اعتباری تاکنون تخصیص داده نشده است.

طهماسبی گفت: در بخش بهسازی کانال های آب سطح سه و چهار نیز ۳۵۰ کیلومتر در برنامه کاری داریم که در ۱۲ سال گذشته حدود ۱۳۴ کیلومتر آن شامل ۳۸ درصد اجرا شده و امسال نیز سهم مناسبی از این طرح برای اجرا وجود دارد.

شهرستان ساوه با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۱۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که هم‌اکنون ۷۸ هزار هکتار آن شامل ۵۷ هزار هکتار زراعی و ۲۱ هزار هکتار باغ زیرکشت است و بقیه در حالت آیش قرار دارد.

سالانه در شرایط نرمال اقلیمی و بارش‌ها امکان تولید بیش از ۹۳۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان ساوه وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha