باز شدن مسیر اشتغال در خراسان‌شمالی با توسعه آموزش‌های مهارتی

بجنورد-ایرنا- افزایش ۱۲۵ درصدی شمار مراکز مهارت آموزی، افزایش حدود ۱۰۰ درصدی تعداد مجوزهای صادر شده محیط واقعی کار و افزایش ۳۶۸ درصدی تعداد مراکز آموزش جوار کارگاهی خراسان شمالی از دستاوردهای مهم دولت در زمینه آموزش مهارت است که توانسته نرخ بیکاری در این خطه را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توانمندسازی افراد بدون مهارت و ارائه آموزش‌های فنی برای رسیدن به اشتغال پایدار از رسالت های مهم آموزش است و در این زمینه دولت سیزدهم تلاش دارد تا با توسعه این آموزش ها، دغدغه ها برای ایجاد اشتغال و نیز برطرف شدن مشکل بیکاری کاهش یابد.

ناگفته پیدا است، در سالی که نامش با تولید و اقتصاد گره خورده است، دستیابی به جهش تولید بدون جهش مهارت میسر نیست و رونق اقتصاد، اشتغال و تولید زمانی میسر می شود که با مهارت آمیخته شود.

بر پایه آمارها و اظهارات رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی؛ بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد در سال گذشته این عدد برای کشور ۹ درصد و برای این استان ۸.۷ درصد است و این مطلب بیانگر این است که زنجیره آموزش، مهارت و اشتغال در این خطه و در مدت فعالیت دولت سیزدهم به خوبی شکل گرفته است.

امسال آموزش مهارتی به میزان ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۵۳ نفر ساعت در مراکز دولتی استان هدف گذاری شده است و بخش خصوصی هم ارائه یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۴۷ نفر ساعت آموزش را در برنامه دارد تا بتوان نرخ بیکاری را در این خطه بیش از گذشته کاهش داد.

در خراسان شمالی ۹ مرکز دولتی استان با ۶۰ کارگاه آموزشی به ظرفیت ۲۰۰ حرفه و ۳۰۰ آموزشگاه در ۹ شهرستان استان با ارائه ۳۵۰ حرفه فعالیت دارند.

باز شدن مسیر اشتغال در خراسان‌شمالی با توسعه آموزش‌های مهارتی

نقش مهارت آموزی در رفع مشکل بیکاری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی در این باره گفت: نداشتن مهارت یکی از دغدغه ها برای کارجویان است و ارایه آموزش های مهارتی، یکی از نیازهای جامعه بازار کار محسوب می شود، اکنون بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها نیازمند دریافت مهارت برای ورود به بازار کار هستند.

مهدی رحمدل اظهار کرد: اکنون حدود ۸۰ درصد از افراد متقاضی دریافت مهارت مراکز آموزش فنی و حرفه ای از دانش آموختگان دانشگاه ها هستند که آمار بالایی است در بسیاری موارد هم افراد شاغل در حرفه های مختلف برای ارتقای مهارت خود به آموزش نیاز دارند که متقاضی آموزش می شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار ماموریت های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ماموریت های جدید به تدریج به سازمان افزوده شده است گفت: آموزش به زندانیان، معتادان بهبود یافته، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و سربازان از جمله این موارد است که بر این اساس نیاز است تا توان این سازمان تقویت شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی افزود: خوشبختانه ۶۵ درصد از مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای استان وارد بازار کار می‌شوند و این نشان از نقش مهارت آموزی در رفع مشکل بیکاری دارد.

وی طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی را از طرح های آموزش مهارتی عنوان کرد و گفت: در استان بیش از ۵۰۰ واحد صنفی در طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی مشارکت کرده اند که تلاش داریم امسال این رقم ۲ برابر شود.

رحمدل اظهار کرد: معافیت از بیمه، استفاده از نیروی کار رایگان و دریافت تسهیلات اشتغال زایی از مزایای طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی است.

وی گفت: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی برای افراد بالای ۱۵ سال به بالا انجام می شود و در آن، مهارت آموزان از ۲۵ روز تا ۱۸ ماه در کارگاه های صنفی و یا صنعتی مهارت لازم را فرا می گیرند، این افراد در این دوره تحت پوشش مسوولیت مدنی قرار دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی با بیان اینکه در این مدت مهارت آموزان مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نمی شوند و بر این اساس صاحبان کارگاه ها نباید دغدغه ای داشته باشند خاطرنشان کرد: تمامی بنگاه های اقتصادی دارای مجوز می توانند در قالب این طرح، مهارت آموز جذب کنند.

باز شدن مسیر اشتغال در خراسان‌شمالی با توسعه آموزش‌های مهارتی

افزایش شمار آموزشگاه‌های آزاد

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان شمالی افزایش شمار آموزشگاه‌های آزاد را از دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان عنوان کرد و گفت: شمار این آموزشگاه ها از ۱۷۷ مورد در ابتدای دولت به ۴۲۱ آموزشگاه رسید.

وی درباره ارائه خدمات آموزش مهارتی در بخش خصوصی اظهار کرد: ۴۲۱ آموزشگاه خصوص در زمینه ارائه خدمات آموزش فنی و حرفه ای در استان فعالیت دارند که ۶۴ حرفه در این مراکز آموزش داده می‌شود.

رحمدل خاطرنشان کرد: امسال ارائه آموزش‌های مهارتی به میزان یک میلیون و ۵۹۳ هزار نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد هدف‌گذاری شده است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: همچنین شمار مراکز جوار کارگاهی استان در ۲ سال اخیر از ۱۶ مرکز به ۵۹ مرکز افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی درباره فعالیت مراکز جوار کارگاهی اظهار کرد: در این مراکز اجرای دوره‌های آموزشی جدید برای ارتقای مهارت کارگران شاغل متناسب با رشد صنعت و تکنولوژی مربوطه برنامه‌ریزی می‌شود.

باز شدن مسیر اشتغال در خراسان‌شمالی با توسعه آموزش‌های مهارتی

افزایش مراکز مدیریت مهارت‌آموزی شغلی

رحمدل با اشاره به اینکه شمار مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) استان از یک مرکز در ۲ سال گذشته به ۹ مرکز در وضعیت کنونی رسیده است گفت: رویکرد این مراکز توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان‌شمالی افزود: این خدمات آموزشی با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی و مراکز آموزش دولتی و آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای آزاد است.

وی با اشاره به افزایش ۴۳.۷۹ درصدی عملکرد آموزشی در بخش دولتی گفت: در ابتدای دولت عملکرد آموزش بخش دولتی سه میلیون و ۴۳۵ هزار و ۶۳۴ نفر ساعت بود که این رقم در سال گذشته به چهار میلیون و ۹۳۹ هزار و ۹۳۵ نفر ساعت رسید.

رحمدل آموزش مهارتی به آسیب دیدگان اجتماعی را از رسالت های این اداره کل عنوان کرد و افزود: آموزش مهارتی به خانواده های آسیب دیده از اعتیاد در دولت سیزدهم از ۱۴ هزار و ۶۶۸ نفر ساعت به ۲۷ هزار و ۵۴۸ نفر ساعت رسید که با حدود ۸۸ درصد افزایش یافت.

وی افزود: بخش قابل توجهی از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند از این رو مراکز دولتی استان امسال ارائه آموزش ۱۸۵ هزار نفر ساعت در مناطق روستایی، ۶ هزار نفر ساعت در مناطق مرزی و بیش از ۱۷ هزار نفر ساعت در مناطق عشایری را در سال جاری در برنامه دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی اظهار کرد: در دولت سیزدهم آموزش های مهارتی در مناطق روستایی از ۳۴ هزار و ۱۷۲۸ نفر ساعت به ۳۶ هزرا و ۲۸۷ نفر ساعت و در مناطق محروم مرزی از چهار هزار و ۲۰۰ نفر ساعت به هشت هزار و ۲۱۷ نفر ساعت و در مناطق عشایر از ۲۵ هزار نفر ساعت به ۳۴ هزار نفر ساعت رسید.

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش مهارتی به دانشجویان هم با افزایش بیش از ۲ برابری از ۱۲۱ هزار و ۱۹۷ نفر ساعت به ۲۵۷ هزار و ۱۲۹ نفر رسیده است.

باز شدن مسیر اشتغال در خراسان‌شمالی با توسعه آموزش‌های مهارتی

صدور مجوز راه‌اندای ۲۰۱ آموزشگاه جدید

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان شمالی گفت: سال گذشته مجوز راه‌اندای ۲۰۱ آموزشگاه جدید در استان صادر شد که امید می رود گامی برای توسعه مهارت آموزی در این مکان ها باشد.

علی ناصری مقدم با بیان اینکه شمار مجوزهای صادر شده در سال گذشته بیش از شمار مجموع آموزشگاه‌های فعال در استان است اظهار کرد: شمار این آموزشگاه از ۱۷۴ مورد ابتدای سال گذشته به ۳۷۵ مورد در پایان سال رسید.

وی افزود: تسریع در صدور مجوزها در راستای تسهیل در اشتغال زایی و مهارت آموزی در جامعه اتفاق افتاده است.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: این آموزشگاه ها در رشته های مختلف از جمله هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، صنایع دستی، رایانه و معماری هنرجو می پذیرند.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۴۶ حرفه در آموزشگاه های آزاد استان فعال است افزود: سال گذشته ایجاد ۲۰۰ نفر اشتغال در این آموزشگاه ها تعهد شده بود اما برای ۲۰۵ نفر شغل ایجاد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha