آموزش و پرورش استان اردبیل ۳۷۰ طرح در حال احداث دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل گفت: ۳۷۰ فضای آموزشی و فرهنگی، نمازخانه و سالن ورزشی در این استان در حال احداث است اما با توجه به نیاز شدید به کلاس‌های بیشتر، باید نهضت مدرسه‌سازی با همکاری خیران و نخبگان شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کلام‌الله صفری روز دوشنبه در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت در خانه معلم استان اردبیل اظهار کرد: مسئولان امر در صدور مجوز احداث شهرک‌های جدید، انبوه‌سازی‌ها و اماکن مسکونی حتما فضاهای آموزشی را مدنظر قرار داده و نیاز فردای استان را امروز در ساخت و سازها ملاحظه کنند.

وی با اشاره به تاثیر تورم در بهای تمام شده احداث بنا، تصریح کرد: احداث هر متر مربع فضای آموزشی تا ۲۰۰ میلیون ریال هزینه بر می‌دارد ، متولیان ساخت و ساز شهرک‌ها در استان آگاه باشند اگر امروز به فکر تامین مدارس نباشیم فردا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد مدارس استان کهنه است و با توجه به افزایش سالانه دانش‌آموزان، تامین فضاهای آموزشی شهرک‌های جدید باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی آموزش و پرورش استان اردبیل فقط یک پژوهش‌سرا با حدود ۸۰ سال قدمت دارد و از نظر تامین فضا برای دارالقرآن نیز کمبود داریم.

صفری گفت: آموزش و پرورش استان اردبیل در ارزیابی ۱۲۰ شاخص، فقط در هفت شاخص توفیق نداشته اما در بقیه موارد با درصدهای مختلف رشد داشته است و یکی از توفیقات آموزش و پرورش اردبیل توجه به تدریس در کلاس‌های موظفی و کاهش اضافه تدریس‌هاست که بر این اساس، اضافه تدریس‌ها از ۳۰ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش یافته است.

حضور معلمان مدارس غیرانتفاعی در کلاس‌های تقویتی الزامی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل شرکت معلمان مدارس غیرانتفاعی در دوره‌های تقویتی را الزامی دانست و گفت: اگر این معلمان در کلاس‌های آموزشی و تقویتی شرکت نکنند، وجاهت علمی و قانونی برای تدریس را نخواهند داشت.

صفری ساماندهی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد را ضروری دانست و گفت: بی‌رویه بودن صدور مجوز آموزشگاه‌ها گاه منجر به فساد مالی می‌شود و باید این رویه ساماندهی شود و سازمان دادن به مهد کودک‌ها نیز در دستور کار است.

رتبه کنکور استان در حال ارتقاست

او با اشاره به دغدغه چندین ساله اولیا و معلمان برای ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری گفت: ارتقای رتبه به صورت یک شبه یا یک ساله مقدور نیست اما اقدامات ما تاثیرات خوبی داشته است و ترمز سقوط رتبه استان را در زمانی که رتبه ۲۶ کشور را داشتیم کشیدیم و سال گذشته به رتبه ۲۵ و امسال به رتبه ۲۴ رسیده ایم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به‌طور مستقیم مسئول ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری نیست و دستگاه‌ها و مولفه‌های دیگری در این رابطه دخیل هستند اما اطمینان داریم با تداوم تمهیدات و فعالیت ستاد کنکور استان، جایگاه استان اردبیل از نظر قبولی در کنکور سراسری سال به سال بهتر خواهد شد.

۴۲ چمن مصنوعی برای مدارس خریداری شد

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این نشست خبری از خرید ۴۲ باب چمن مصنوعی برای مدارس خبر داد و گفت: ۲۰ مورد از این چمن‌ها در مدارس با اولویت مناطق کم‌برخوردار نصب و افتتاح شده است.

اکبر دهقانی‌نیا افزود: ۱۶ سالن سقف کوتاه نیز در نقاط مختلف استان راه‌اندازی شده ، چهار سالن ورزشی نیز در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: اعتبارات تربیت بدنی مدارس استان اردبیل از ۱۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته ارتقا یافته بود و امسال نیز این افزایش ادامه دارد به‌نحوی که در نیمسال نخست ۳۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

او میزبانی آموزش و پرورش اردبیل برای جشنواره ملی ورزش با شرکت ۲ هزار دانش‌آموز را از افتخارات این اداره کل دانست و گفت: افزایش اعتبارات و تجارب حاصل از این رویداد سبب تامین برخی زیرساخت‌های ورزشی مدارس شد.

۵۰۰ نمازخانه مستقل در مدارس استان دایر است

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این برنامه با تشریح رسالت این معاونت در حوزه تربیت و پرورش، از دایر بودن ۵۰۰ نمازخانه مستقل، ۱۱ دارالقرآن، ۲۰ مرکز مشاوره، ۳۸۰ کتابخانه و ۲۱ کانون فرهنگی و تربیتی در مدارس استان خبر داد.

غفور حضوری ادامه داد: خانه یاریگران زندگی با صرف ۱۵۰ میلیارد ریال افتتاح شده ، اقدامات لازم برای تجهیز ۲۰ مرکز مشاوره انجام گرفته و ۱۱ پایگاه انتخاب رشته با حداقل حق‌الزحمه نیز از سوی آموزش و پرورش استان دایر است.

وی اقامه نماز جماعت در مدارس برای تقویت ایمان، برگزاری سفرهای تربیتی برای امیدافزایی، عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های علمی ، هنری و فرهنگی برای تحکیم هویت، برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های هنری، فرهنگی و ورزشی برای نشاط‌افزایی و پرسش و پاسخ و مناظره جهت خودمراقبتی و خردورزی را از برنامه‌های اولویت‌دار معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد.

۳۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان‌های اردبیل هزینه شد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز گفت: برای تجهیز هنرستان‌های استان ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و جایگاه آموزش و پرورش در جشنواره الگوهای برتر تدریس، با همکاری معلمان و مربیان ارتقا یافته است.

محمود مشکی افزود: کمک به بازتحصیل جاماندگان از مدارس همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: فعالیت ستاد کنکور استان در ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری ارتقا یافته است ولی داشتن رتبه‌های تک رقمی به تنهایی موید ارتقای رتبه کل استان نیست بلکه باید شمار رتبه‌های زیر یک‌هزار افزایش یابد.

۳۰ ملک برای مولدسازی شناسایی شد

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم با اشاره به سیاست دولت در مولدسازی و تبدیل به احسن املاک مازاد دستگاه‌های دولتی، از شناسایی ۳۰ ساختمان یا ملک متعلق به این اداره کل در استان برای مولدسازی خبر داد.

ترحم رستمی گفت: از محل مولدسازی بخشی از املاک مدنظر، در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال دریافت و صرف تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام شد و امسال نیز از محل مولدسازی سه باب ساختمان ۳۵۰ میلیارد ریال درآمد حاصل خواهد شد که تا امروز بخشی از این مبلغ دریافت شده است.

در سال تحصیلی گذشته ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در مناطق و نواحی ۱۹ گانه استان اردبیل تحصیل کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha