۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85215537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سئول برای تحقق نشست سه جانبه سران چین، ژاپن و کره جنوبی تلاش می کند

تهران- یک دیپلمات ارشد کره جنوبی اعلام کرد سران چین، ژاپن و کره جنوبی به دنبال برگزاری اولین نشست سه جانبه خود تا قبل از پایان سال جاری میلادی هستند که این نشست، اولین جلسه سران سه کشور در چهار سال اخیر خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، چو هیون دونگ سفیر کره جنوبی در ایالات متحده در نشستی در واشنگتن گفت که کشور متبوعش در حال حاضر رئیس فعلی این چارچوب سه جانبه چین، کره جنوبی و ژاپن به شمار می آید و تمام تلاش خود را برای تحقق دیدار سران سه کشور انجام خواهد داد.

چو گفت که واکنش توکیو همیشه برای برگزاری چینی نشست نظر مثبت دارد و پکن نیز امادگی خود را اعلام کرده است.

وی افزود کره جنوبی مشتاقانه منتظر میزبانی یک نشست سه جانبه در آینده نزدیک است.

آخرین نشست سران این سه کشور ۲۰۱۹ برگزار شد. این وقفه عمدتاً به دلیل کاهش روابط بین ژاپن و کره جنوبی بر سر مسائل مربوط به زمان جنگ بود، اما این دو کشور در سال جاری پیشرفت چشمگیری در بهبود روابط داشته اند و تاکنون سه جلسه را برگزار کردند. اخرین دیدار سران دو کشور در نشست با حضور ایالات متحده در اواسط اوت در نزدیکی واشنگتن برگزار شد.

از دیگر سو، در سال‌های اخیر، همه‌گیری ویروس کرونا مانع تعامل چین، ژاپن و کره جنوبی شده است. این سه کشور در سال ۲۰۰۸ توافق کرده بودند که نشست‌هایی را به صورت سالانه برگزار کنند.

اجلاس‌های گذشته به جای تمرکز برموضوعات داغ سیاسی، بر همکاری‌های اقتصادی، مانند توافق تجارت آزاد متمرکز بود. در این نشستها به جای رئیس‌جمهور چین، نخست وزیر این کشور به نمایندگی حضور داشت.

این اظهارات سفیر کره جنوبی در آمریکا در شرایطی منتشر شده است که تنش ها بین ژاپن و چین پس از اینکه توکیو تصمیم خود را برای رهاسازی آب تصفیه شده رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا نهایی کرد رو به افزایش گذاشته است.

چین به شدت به تخلیه پساب هسته ای از سوی ژاپن واکنش نشان داد و تمام واردات محصولات دریایی از ژاپن را ممنوع کرد.

در این مراسم که به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی برگزار شد، سفیر کره جنوبی همچنین به واکنش چین به تعمیق همکاری کره جنوبی و ژاپن با ایالات متحده پرداخت.

چو گفت: «از نظر من، واکنش آنها بیشتر لفاظی است تا محتوایی. احساس شخصی من این است که واکنش آنها کاملا محتاطانه است. "

سفیر کره جنوبی اظهارات خود را در نشستی با حضور کوجی تومیتا، سفیر ژاپن در ایالات متحده و کرت کمپل، هماهنگ کننده امور هند و اقیانوسیه در شورای امنیت ملی ایالات متحده، در حالی که برای بررسی نشست سه جانبه اخیر در کمپ دیوید گرد هم آمده بودند، بیان کرد.

سران کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی توافق کردند که حداقل سالی یک بار با یکدیگر دیدار کنند و همچنین امنیت و انواع همکاری ها را در بحبوحه ظهور چین و تهدیدهای موشکی و هسته ای فزاینده از سوی کره شمالی تقویت کنند.

سئول برای تحقق نشست سه جانبه سران چین، ژاپن و کره جنوبی تلاش می کند

دیدار روئسای جمهور کره جنوبی و چین

پایگاه خبری یونهاپ نیز در گزارشی نوشت مقامات کره جنوبی و چین در حال مذاکره برای ترتیب دادن نشستی میان یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی و شی جین پینگ همتای چینی وی در حاشیه یک نشست چندجانبه در اوایل ماه آینده هستند.

این گفتگوها در حالی انجام می شود که به نظر می رسد به رغم تنش های ماه های اخیر به دلیل اظهارات یون در مورد تایوان و هشدار پنهان سفیر چین در سئول نسبت به همسویی کره جنوبی با ایالات متحده، روابط دوجانبه رو به بهبودی است.

یک مقام ارشد دولتی کره جنوبی که در این گزارش به نام وی اشاره نشده به خبرگزاری یونهاپ گفت: «مقامات دیپلماتیک دو کشور در حال تبادل نظرات ابتدایی» درباره احتمال برگزاری نشست هستند.

یک مقام ریاست جمهوری همچنین گفت که سیگنال های مثبت در رابطه با توسعه روابط کره جنوبی و چین شناسایی شده است.

در اوایل ماه جاری، چین ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری گروهی به کره جنوبی را لغو کرد. این ممنوعیت بیش از شش سال در بحبوحه تنش ها بر سر میزبانی کره جنوبی از سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا اعمال شده بود.

یون و شی اولین نشست خود را در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، نوامبر گذشته برگزار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha