کره جنوبی میزبان نشست سه جانبه آتی با سران آمریکا و ژاپن می شود

تهران - ایرنا - منابع کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کردند که انتظار می رود رئیس جمهوری این کشور میزبان دیدار سه جانبه سال آینده سران واشنگتن، سئول و توکیو باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در کمپ دیوید شهر مریلند دیداری سه جانبه برگزار کردند. در این دیدار چند سند گسترش همکاری در زمینه امنیت و اقتصاد تنظیم شد و سران این سه کشور قرار است نشست سالانه داشته باشند.

یون سوک یول گفت که امیدوار است بعد از این نشست، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در کره جنوبی برگزار شود و در فضای مجازی از قصد خود برای میزبانی از دیدار بعدی این سه کشور خبر داد.

یون سوک یول در صفحه فضای مجازی ایکس که پیش از این به نام توییتر شناخته می شد، نوشت سران این سه کشور عصر جدیدی از همکاری های سه جانبه را آغاز کرده اند. وی امید دارد میزبان سران این دوکشور در کره جنوبی باشد.

مقام مسئول دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این نوشته مجازی را "پیشنهادی" برای نشست بعدی سران این سه کشور خواند.

مقام دیگری افزود یون سوک یول امید دارد سال بعد در سئول با سران ژاپن و آمریکا دیدار کند.

نشست سه جانبه بعدی این سه کشور قرار است نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی برگزار شود. زمان دقیق این نشست به علت رویداد های سیاسی این سه کشور در سال آینده هنوز مشخص نیست.

انتخابات مجلس شورای کره جنوبی در ماه آوریل و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال آینده میلادی برگزار می شود.

سران این سه کشور در نشست روز جمعه متعهد شدند که در صورت بروز بحران امنیتی یا تهدید در اقیانوس آرام با یکدیگر مشورت کنند، رزمایش های نظامی مشترک برگزار کنند و دربرابر تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی همکاری موشکی خود را گسترش دهند.

به گزارش ایرنا، کره شمالی به تازگی و همزمان با نشست سه جانبه سران واشنگتن، سئول و توکیو، آمریکا را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد و هشدار داد برای حفظ تمامیت ارضی، دست به هر اقدامی خواهد زد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه سران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن آمده است: ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت در آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام مخالف هستیم. همکاری سه جانبه ما ضروری است و باید تلاش های خود را واحد کرده تا مشارکت سه جانبه خود را عاملی برای تقویت ثبات کنیم.

روسای جمهور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند: ما ایجاد کارگروهی سه جانبه را برای پیشبرد همکاری خود به منظور مبارزه با تهدیدات سایبری کره شمالی اعلام می کنیم.

بایدن، یون سوک یول و فومیو کیشیدا بر حمایت از اوکراین و تعهد خود برای ایستادن در کنار اوکراین در برابر "جنگ" روسیه تاکید کردند.

این سه کشور همچنین متعهد شدند که تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک گذاشته و به صورت سالانه اجلاس‌های سه جانبه را برگزار کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha