۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۲۸
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85216258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزرای خارجه روسیه و ترکیه در مورد جایگزین توافق غلات رایزنی می‌کنند

تهران- ایرنا- وزارت خارجه روسیه چهارشنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در دیدار آتی خود با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه درباره ایجاد جایگزینی برای «توافق غلات» رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه روسیه افزود که مسکو با حمایت مالی قطر یک میلیون تن غلات با قیمت تخفیفی به ترکیه خواهد فرستاد تا در آنجا فرآوری و به کشورهای نیازمند صادر شود.

این وزارتخانه اعلام کرد: ما این پروژه را بهترین جایگزین کارآمد برای «توافق غلات دریایی سیاه» می‌دانیم.

وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه به مسکو سفر می‌کند و جمعه با لاوروف دیدار خواهد داشت. کرملین اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز بزودی به مسکو سفر خواهد کرد.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha