۵۷ طرح تامین آب پایدار در ۲۵ شهر خراسان رضوی در دست اجراست

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۵۷ طرح تامین آب پایدار در ۲۵ شهر این استان با جمعیت ۸۱۳ هزار نفر در حال اجراست.

حسین امامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۱۵ طرح در شهرهای با وضعیت قرمز ( میزان آب مصرفی بیشتر از آب تولیدی) ، ۱۸ طرح در شهرهای نارنجی ( میزان تولید و مصرف آب برابر) ، هشت طرح در شهرهای با وضعیت زرد( بالابودن املاح آب) و بقیه در سایر شهرهای استان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: گلبهار، تربت جام، تربت حیدریه، نیشابور، قوچان، گناباد، سبزوار، فیروزه، صالح آباد، تایباد، بردسکن، طرقبه - شاندیز، خوشاب، خواف، چناران، خلیل آباد، باخرز، جغتای، کلات، زبرخان، رشتخوار، زاوه، سلطان آباد، بجستان و ششتمد شهرهایی است که این طرحها در آنها در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: جبران کسری آب از شرکت آب و فاضلاب مشهد، مدیریت فشار، حفر چاه ، خرید از چاه کشاوزی(خرید آب چاه یا معاوضه آن با پساب)، جا به جایی و تجهیز چاه، اصلاح خطوط انتقال و شبکه های توزیع و جمع آوری انشعابات غیر مجاز از جمله طرحهای در دست اجراست.

امامی افزود: به تعداد مشترکان جدید شرکت نیز طرحهای توسعه تامین آب تعریف می شود.

وی ادامه داد: برای روستاها هم طرح های آبرسانی تدوین می شود، پرونده توسعه و بهره برداری در آبفا هیچ گاه بسته نخواهد شد چرا که جمعیت و به تبع آن مشترکان آب همچنان رو به افزایشند و شرکت آبفا نیز متعهد به تامین آب مناطق شهری و روستایی است.

سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای خراسان رضوی به جز مشهد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و آب استان از هزار و ۷۰۰ حلقه چاه، ۱۵ دهنه چشمه و ۱۴ رشته قنات تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha