۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85218754
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یغمای دسترنج باغداران خراسان‌شمالی در پس تاریکی شب

۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبر: 85218754
نسترن علی آبادی
یغمای دسترنج باغداران خراسان‌شمالی در پس تاریکی شب

بجنورد-ایرنا- فصل برداشت محصولات باغی و زراعی در خراسان شمالی در حال سپری می‌شود که کشاورزان دغدغه سرقت دسترنجشان را دارند و در این روزها نگهبان شبانه هم کاری از پیش نمی‌برد و حاصل زحمت آنها توسط سارقان به یغما برده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب که می شود همچون شبهی در دل تاریکی کار آنها آغاز می شود و در کوچه پس کوچه های تاریک که به خانه باغ معروف است، پرسه می زنند و بدون زحمت حاصل دسترنج دست های ترک خورده پیرمرد روستایی را به یغما می برند.

آنها در این امر شگردهای زیادی دارند و وسایل سرقت را هم فراهم کرده اند و با آمادگی کامل در این راه قدم بر می دارند، دامنه سرقت آنها در سال های گذشته در گردو خلاصه می شد که سود زیادی در بازار داشت اما امسال به سرقت پیاز و سیب زمینی هم رسیده است.

افزایش سرقت از باغ ها و مزارع در استان سبب شده تا کشاورزان به ناچار، شب های سرد را در باغ و مزرعه به نگهبانی مشغول باشند و یا نگهبان بگمارند تا از محصولات حراست کنند.

نیروی انتظامی خراسان شمالی اعلام کرده است که ۳۸۴ فقره سرقت محصولات کشاورزی در ۲ ماهه اخیر گزارش و این آمار بیش از سال های گذشته است و برای کنترل این موضوع به کشاورزان توصیه کرده است تا نگهبان شب بگمارند و از ظرفیت دهیاران برای مقابله با این مشکل استفاده کنند.

یغمای دسترنج باغداران خراسان‌شمالی در پس تاریکی شب

میوه های نارس در بازار مصرف

سرقت از باغات خراسان شمالی امسال به حدی بود که تعدادی کشاورزان از ترس آن محصولات خود را به صورت نارس برداشت و در بازار عرضه می کردند و میوه های نارس هم که زمان ماندگاری کمتری دارند، زودتر فاسد و مقداری از دسترنج کشاورز دور ریخته می شد.

یکی از باغداران روستای فیروزه شهرستان بجنورد با گلایه از افزایش سرقت از باغ های گردو می گوید: سارقان معمولا شب ها و یا اول صبح پیدا می شوند و محصول را می چینند و دسترنج و زحمت ما را به یغما می برند.

مجید فیروزه می افزاید: اگرچه برای حراست از باغ ها، نگهبان گماشته ایم اما کشاورز که شب ها را برای خستگی روزانه باید استراحت کند، مجبور است تا شب زنده داری کند و نگهبانی دهد، با این حال نگهبانی های شبانه هم چاره کار نبوده و در موارد زیادی از راه های مختلف دست به سرقت می زنند.

یک پیازکار هم با گلایه از اینکه سارقان دائم در کمین سرقت محصولات آنها نشسته اند می گوید: کشاورزان از ابتدای فصل کشت و کار، هزینه های زیادی بابت تامین نهاده های کشاورزی، نیروی کارگری و آبیاری صرف می کنند و در این فصل به امید برداشت دسترنج هستند اما سارقان کام را تلخ کرده اند.

مراد عباسی می افزاید: سارقان پیازها را با قیمت کم به مغازه داران می فروشند و سود را به جیب می زنند، برداشت غیراصولی و شبانه پیاز سبب می شود تا محصول برجای مانده تخریب شود که این هم خسارت دیگر بر کشاورز است.

یغمای دسترنج باغداران خراسان‌شمالی در پس تاریکی شب

سرقت در صدر جرائم خراسان شمالی

همین چند وقت پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کرد که سرقت در صدر جرائم این استان قرار دارد و البته بیشتر سرقت ها خرد هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان شمالی در این خصوص می گوید: جرم سرقت از حیث فراوانی در ردیف اولین جرائم استان است و سرقت بیشترین موضوع پرونده‌های ورودی به دادسراهای استان را به خود اختصاص داده که بیشتر آن پرونده‌های خرد است.

سید جواد ایلالی می افزاید: پارسال ۱۰ عنوان جرم، ۵۹ درصد از پرونده قضایی در دادسراها را تشکیل داد و سرقت در صدر آنها قرار داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت سرقت ۱۶ درصد از پرونده‌های وارده به دادسراها را به خود اختصاص داده است افزود: بیشتر پرونده‌های سرقت مربوط به سرقت خرد بوده و بیشتر سارقان معتاد هستند.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد با بیان اینکه علت بیشتر سرقت ها در استان اعتیاد است ادامه می دهد: بیکاری، وضعیت معیشتی و اقتصاد نامناسب خانواده ها اعتیاد را به دنبال دارد و اعتیاد هم به دنبال خود سرقت را به عنوان جرم در جامعه ترویج می دهد.

براساس اعلام کشاورزان، بیشتر سارقان جوان و بعضا کودکان هستند.

یغمای دسترنج باغداران خراسان‌شمالی در پس تاریکی شب

گزارش ۳۸۴ فقره سرقت محصولات کشاورزی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چهار ماهه امسال ۳۸۴ فقره سرقت محصولات کشاورزی در استان گزارش شده است که بیشترین آن مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان بوده است و در این خصوص ۳۷ سارق دستگیر و تنها ۱۰ درصد از سرقت ها منجر به کشف شده است.

سرهنگ سجاد نامور با اشاره به اینکه بیشتر سارقان بومی استان و درگیر اعتیاد هستند می افزاید: کشاورزان برای جلوگیری از سرقت باید از ظرفیت دهیاری ها استفاده کنند و روستاییان می توانند گروهی را برای مراقبت شبانه راه اندازی کنند تا با گشت زنی در باغ ها و زمین های کشاورزی، فضا برای سارقان ناامن شود.

وی می گوید: به یقین مشکل اقتصادی و مادی در افزایش سرقت ها موثر بوده است و افراد برای تامین معیشت و مخارج دست به سرقت می زنند و نیروی انتظامی استان برای جلوگیری از سرقت ها، گشت های انتظامی را در روستاها افزایش داده است.

استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۸ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha