کودکانی که به دلیل طلاق والدین از تحصیل بازمانده‌اند

شهرکرد ایرنا- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در سال تحصیلی گذشته ۹۵۰ دانش‌آموز و امسال ۷۴۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان ثبت‌ شده‌اند که ۱۲۰ نفر از این تعداد شناسایی نشده‌اند و ۳۳ نفر از این افراد بازمانده از تحصیل به دلیل مشکلات خانوادگی از جمله طلاق والدین از تحصیل بازمانده‌اند. 

به گزارش ایرنا، یاسر خسروی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی سوادآموزی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تعهد آموزشی نهضت سواد آموزی در سال تحصیلی جدید هفت هزار و ۱۰۰ نفر بی‌سواد و کم‌سواد است، افزود: آموزش این تعداد بر اساس سهمیه ابلاغ شده از سوی سازمان سوادآموزی از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود.

این مسوول آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون آموزش‌های سوادآموزی در سه دوره‌ سواد، انتقال و تحکیم برگزار می‌شود که هر آموزش‌دهنده باید ۱۰ نفر سوادآموز یا کم‌سواد را زیرپوشش قرار دهد تا کلاس آموزشی برگزار شود.

به گفته وی، در سال تحصیلی گذشته چهار هزار و ۵۶۰ نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و
سوادآموزان در کلاس‌های سوادآموزی در کنار آموزش خواندن و نوشتن، روخوانی قرآن کریم، آموزش عملی نماز، طرح کتابخوانی در کنار خانواده، کلاس مهارت‌آموزی، فنی و حرفه‌ای و مشاوره و رایانه را نیز فرامی‌گیرند.

خسروی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون درصد باسوادی در گروه سنی بالای۶ سال در استان ۸۸.۱ درصد است، گفت: این آمار در سطح کشوری ۹۰.۵ درصد است و استان از سطح میانگین کشوری پایین‌تر است و درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان نیز ۹۶.۸۵ درصد است که این آمار با میانگین کشوری برابری دارد.

به گفته وی، امسال برای نخستین بار ۲۰درصد از رده سنی۵۰ تا ۵۹ سال که بی‌سواد هستند نیز می‌توانند در دوره‌های سوادآموزی شرکت کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گروه سنی زیر ۱۰ سال جامعه هدف آموزش‌های نهضت قرار نمی‌گیرند، افزود: هم‌اکنون برای حمایت از این گروه سنی، شرکتی تاسیس شده که با تلاش حامیان و خیران زمینه آموزش این گروه سنی فراهم شود.

وی گفت: برخی از کودکان نیز به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و اقتصادی اشتغال، کوچکی جثه، مهاجرت و یا فوت که در سامانه ثبت احوال فوت آنها ثبت نشده است، به عنوان بازمانده از تحصیل ثبت شدند.

۳۰۹ آموزش‌دهنده با نهضت‌ سوادآموزی همکاری دارند

خسروی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۰۹ آموزش‌دهنده با نهضت سوادآموزی همکاری دارند، گفت: آموزشیارانی که تا قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند، پارسال استخدام آموزش و پرورش شدند و تعدادی نیز امسال در آزمون استخدامی شرکت کردند که دارای امتیاز و سهمیه بودند.

به گفته وی، این افراد به‌صورت شرکتی با نهضت سوادآموزی همکاری دارند و حق‌الزحمه آنها براساس میزان قبولی و دوره به آن‌ها پرداخت می‌شود.

خسروی به اجرای طرح خواندن با خانواده در استان اشاره کرد و گفت: در این طرح افراد باسواد در هر خانه به آموزش افراد بی‌سواد می‌پردازند و پس از گذراندن دوره و قبولی در آزمون مشوق‌های آموزشی به فرد آموزش‌دهنده و همچنین فرد بیسواد که آموزش دیده پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال برای آموزش‌دهندگان در دوره سواد یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، دوره انتقال یک میلیون و ۱۰۸ هزار و دوره تحکیم ۲۵۱ هزار تومان پرداخت می‌شود و همچنین برای افراد بی‌سوادی که در دوره‌ها شرکت و در آزمون قبول شوند نیز ۲۲۹ هزار تومان تشویقی پرداخت می‌شود.

خسروی با تاکید بر اینکه تا شهریورماه سال گذشته ۲۵ مرکز یادگیری محلی در استان فعال بود، گفت: با توجه به بالا بودن هزینه‌های این مراکز و نبود حمایت از مدیران این مراکز توسط نهضت سواد آموزی، این مراکز جمع‌آوری شدند و هم‌اکنون یک مرکز یادگیری دولتی در اداره کل زندان‌های استان دایر است.

وی به رایزنی برای راه‌اندازی یک مرکز یادگیری محلی در مناطق عشایری و شهرستانهای اردل و کوهرنگ اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مناطق روستایی و عشایری شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان واردل بالاترین میزان بی‌سوادی را دارند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است و بیش از ۲۳۰ هزار دانش‌آموز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha