۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85260780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجان در مرز ریشه‌کنی بی‌سوادی

۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبر: 85260780
زنجان در مرز ریشه‌کنی بی‌سوادی

زنجان - ایرنا - نرخ باسوادی استان زنجان با ۹۵.۱۶ درصد در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، بالاتر از میانگین کشوری است و تقریبا ۹۹ درصد از افراد لازم التعلیم در دوره ابتدایی جذب شده‌اند.

به گزارش ایرنا، طبق آنچه یونسکو اعلام کرده است؛ « بیسواد به کسی گفته می‌شود که نه بتواند متنی را بخواند و نه متنی را بنویسد».

با این تعریف، بیسوادی یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و برخی از افراد به علت اینکه بیسواد هستند وضعیت خوبی از لحاظ اقتصادی ندارند به همین دلیل توانایی آنها به مشارکت خلاق در فعالیت‌های اجتماعی محدود می‌شود.

عدم اشتغال یا اشتغال محدود این افراد نیز ممکن است در ارتباط با سرمایه گذاری عمومی موجب هدر رفتن منابع مالی جامعه شود، علاوه بر اینکه بیسوادی موجب کاهش توانایی فرد در ترقی زندگی شخصی و حیات اعضای خانواده می‌شود و این موضوع به صورت چرخشی به نسل‌های بعدی انتقال پیدا می‌کند.

در راستای حل این آسیب اجتماعی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی‌(ره)، دی‌ماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی تأسیس شد.

در اولین اساسنامه نهضت سوادآموزی، هدف از تشکیل این نهاد از بین بردن بی سوادی در کشور اعلام شد، به صورتی که حداکثر تا سه سال دیگر بتوان میزان باسوادی را از مرز ۹۰ درصد بالاتر برد.

طی سالهای ۶۱-۵۸ پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) هسته مرکزی نهضت سوادآموزی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، نماینده روحانیت و جهاد دانشگاهی شکل گرفت که به صورت شورایی اداره می شد و این نهاد عهده دار تشکیل کلاس های سوادآموزی بود.

زنجان در مرز ریشه‌کنی بی‌سوادی

سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تأسیس تا سال ۱۳۶۸ مشتمل بر ۲ دوره آموزشی به نام های مقدماتی و تکمیلی بوده است و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۹ با سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پایانی ادامه فعالیت داد.

امروز اما پس از گذشت سال‌ها نهضت سوادآموزی رویه خود را تغییر داده و از بی‌سوادی مطلق به سطوح بالاتری از سوادآموزی ارتقا یافته و خوشبختانه در استان زنجان میزان باسوادی به بالاتر از ۹۵ درصد رسیده است.

به دوره‌های مقدماتی و تکمیلی «دوره عمومی» اطلاق می‌شد و دوره پایانی «دوره انتقال» محسوب شده و دوره پنجم بزرگسالان نیز از سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از دوره‌های نهضت‌سوادآموزی تلقی و با همکاری وزارت آموزش ‌و پرورش اجرا می‌شد.

امروز اما پس از گذشت سال‌ها از تاسیس نهضت سوادآموزی رویه خود را تغییر داده و از بی‌سوادی مطلق به سطوح بالاتری از سوادآموزی ارتقا یافته و خوشبختانه در استان زنجان میزان باسوادی به بالاتر از ۹۵ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته نرخ باسوادی استان با ۹۵.۱۶ درصد در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: تقریبا ۹۹ درصد از افراد لازم التعلیم در دوره ابتدایی جذب شده‌اند.

علی اسماعیلی با اشاره به اینکه مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه نقش بسزایی در کاهش نرخ بی‌سوادی دارد، اضافه کرد: در همین راستا طرح خواندن با خانواده در استان اجرایی می‌شود.

وی این طرح را از طرح‌های موفق حوزه سوادآموزی عنوان و خاطرنشان کرد: طرح خواندن با خانواده فرصتی مناسب برای جبران ارتباطات آسیب دیده بین اعضای خانواده و نیز ارتباط بین انسان با کتاب و کتاب‌خوانی است.

طرح «خواندن با خانواده» در دوره‌های سوادآموزی و انتقال اجرا می‌شود

اسماعیلی گفت: طرح «خواندن با خانواده» در سوادآموزی که با تکنیک یادگیری معکوس در دوره‌های سوادآموزی و انتقال اجرا می‌شود، بهترین فرصت فرهنگ‌سازی برای مطالعه و آشتی با کتاب و آن‌هم در دل خانواده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به اینکه اخیرا فراخوان واگذاری و برون سپاری فعالیت‌های سواد آموزی منتشر شده است، اضافه کرد: همه فعالیت‌های آموزشی معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در سال ۱۴۰۲ به صورت سرانه‌ای و با قیمت تمام شده واگذار می‌شود.

نرخ مصوب دوره‌های سواد آموزی در دوره سوادآموزی ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، در دوره تحکیم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و در دوره انتقال ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است، گفت: این مبالغ به ازای قبولی هر نفر به مربی پرداخت می‌شود.علی حیاتی گفت: از همه مؤسسات و شرکت‌های خرید خدمات آموزشی واجد شرایط دارای مجوز دعوت به عمل می‌آید با همراه داشتن پروانه فعالیت و درخواست کتبی جهت تکمیل فرم مربوطه به ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ۱۴گانه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب دوره‌های سواد آموزی در دوره سوادآموزی ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، در دوره تحکیم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و در دوره انتقال ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است، گفت: این مبالغ به ازای قبولی هر نفر به مربی پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از آموزش دهندگان فعال و نیروی انسانی توانمند مورد تائید ادارات سواد آموزی در راستای فعالیت تخصصی سوادآموزی، پوشش بیمه تأمین اجتماعی تمامی آموزش دهندگان و ارائه تضمین قرارداد از جمله شرایط واگذاری این خدمات در استان است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در رابطه با نتایج پوشش و امتحانات سوادآموزی استان زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ گفت: این آموزش‌ها در رده‌ سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، ۲۰ تا ۲۹ سال، ۳۰ تا ۳۹ سال، ۴۰ تا ۴۹ سال و بالای ۵۰ سال ارائه شده است.

زنجان در مرز ریشه‌کنی بی‌سوادی

حیاتی تصریح کرد: طبق آمار افراد تحت پوشش سوادآموزی یک هزار ۳۷۸ نفر، تحت پوشش تحکیم یک هزار و ۱۵۴ نفر و تحت پوشش انتقال یک هزار و ۵۵۴ نفر بودند که جمعیتی بالغ بر چهار هزار و ۸۶ نفر را شامل می‌شود.

امسال ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در دوره‌های مختلف سواد آموزی استان شرکت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه امسال هم ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در دوره‌های مختلف سواد آموزی استان شرکت می‌کنند، گفت: از این تعداد سه هزار نفر در دوره سواد آموزی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره انتقال و یک هزار و ۱۰۰ نفر در دوره تحکیم سواد، آموزش می‌بینند.

حیاتی تصریح کرد: دوره سواد آموزی به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، دوره انتقال به منظور ایجاد فرصت ادامه تحصیل برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده‌اند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در آموزش و پرورش رسمی هستند و دوره تحکیم سواد به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد اجرا می‌شود.

قبل از شرکت در این دوره‌ها آینده برایم معنی نداشت؛ اما امسال تصمیم دارم که با تلاش برای موفقیت در کنکور سراسری در یکی از رشته‌های مهندسی درس بخوانم.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته نرخ با سوادی استان با ۹۵.۱۶ درصد در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بالاتر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: هدف سواد آموزی استان در گام نخست، رسیدن به وضعیت سفید به ‌لحاظ درصد با سوادی (سواد خواندن و نوشتن) در افق ۱۴۰۴ است.

یکی از سوادآموزان زنجانی که با کمک‎های این سازمان در آستانه شرکت در کنکور سراسری است، گفت: وقتی ۱۵ ساله بودم؛ شروع به تحصیل کردم و خوشبختانه با کمک‎های مربیان سوادآموزی در کنکور سراسری سال آینده شرکت خواهم کرد.

فاطمه محمدی با اشاره به اینکه باسواد بودن یک زندگی دوباره به من بخشیده است، افزود: قبل از شرکت در این دوره‌ها آینده برایم معنی نداشت؛ اما هم اکنون تصمیم دارم که با تلاش برای موفقیت در کنکور سراسری در یکی از رشته‌های مهندسی ادامه تحصیل دهم.

وی با دعوت از افراد کم سواد و بیسواد برای شرکت در دوره‌های نهضت سوادآموزی گفت: خوشبختانه حضور در کلاس‌ها بار مالی زیادی برایم نداشت و به دلیل تنگدستی مجبور به ترک تحصیل نشدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha