۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 85223281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقف و جای خالی «رسانه‌ها» برای تحقق جهاد تبیین

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبر: 85223281
وقف و جای خالی «رسانه‌ها» برای تحقق جهاد تبیین

سمنان - ایرنا - «جهاد تبیین» یک ضرورت در جامعه امروز برای خنثی‌سازی دسیسه دشمنان در تهاجم فرهنگی و تحقق این راهبرد، پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیازمند تقویت امکانات و منابع مالی لازمه اقدام‌های اساسی در حوزه فرهنگ و «رسانه» است و انتظار می‌رود واقفان و خیران به حوزه «رسانه» بیش از پیش توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه‌ها بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز محسوب می‌شوند که شهروندان بخش عظیم فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود و سایر جوامع را از این رسانه ها، دریافت می کنند و بر این پایه، رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک دانشگاه برای شکوفایی و اعتلای فرهنگ جامعه ایفای نقش کنند و زبان هدایت جامعه باشند و طبق گفته‌ها، وقف در حوزه رسانه‌ کار خداپسندانه‌ای است که آثار آن را پایانی نیست و آحاد جامعه از منافع این وقف برخوردار می‌شوند و دعاگوی واقف خواهند بود.

دشمنان اکنون از راهبرد «روایت» برای هجمه استفاده می‌کنند و به جرات می‌توان گفت «فضای مجازی» از جمله ابزار دست دشمنان برای رسیدن به اهداف شومشان است که باید به صورت راهبردی این تهدید به فرصت تبدیل شود؛ تحقق این راهبرد در گرو فعالیت روزافزون رسانه‌های داخلی با تقویت اعتبارات و حمایت مالی به منظور تامین تجهیزات به روز و نیروی انسانی خبره است و در این مجال واقفان و خیران نقشی مهم می توانند داشته باشند.دشمنان اکنون از راهبرد «روایت» برای هجمه استفاده می‌کنند و به جرات می‌توان گفت فضای مجازی از جمله ابزار به دست دشمنان برای رسیدن به اهداف شومشان است.

به اعتقاد متخصصان، رسانه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می شود که بر روند توسعه نیز نظارت دارد و می تواند با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در بخش‌های مختلف توسعه‌یافتگی فراگیر، مقابله با تهاجم فرهنگی و تحقق جهاد تبیین را رقم بزنند.

«جهاد تبیین» راهکار حیاتی در برابر هجمه دشمنان

«جهاد تبیین» در واقع یکی از راهبردهای مهم برای بیان حقایق و واقعیت‌های نظام جمهوری اسلامی و کارشکنی‌های دشمنان قسم‌خورده و راهکاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی در جامعه است و رهبر معظم انقلاب مکرر در فرمایشاتشان تاکید بر «جهاد تبیین» به منظور اقناع افکار عمومی و خنثی سازی دسیسه دشمنان دارند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز پاییز ۱۴۰۱ «جهاد تبیین» و آگاهی‌بخشی را از ماموریت‌های دغدغه‌مندان و دوستداران کشور عنوان و به صاحبان تریبون و فعالان رسانه‌ای تاکید کرد «همه تلاش خود را برای تبیین واقعیت‌ها و روایت‌گری دقیق درباره ابعاد و پشت پرده آشوبگری‌ها و اغتشاشات اخیر به کار گیرند تا دشمن نتواند واقعیت را تحریف کند.»

طبق گزارش‌ها، افراد ۹ تا ۱۱ ساعت به صورت روزانه در ایران درگیر فضای مجازی هستند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این شاخص به طور میانگین سه تا چهار ساعت است.

بر پایه آمارها، به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲ و نیم نفر در کشورهای پیشرفته بیشینه مصرف در فضای مجازی دارند، اما در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱ نفر بیشینه مصرف فضای مجازی دارند و ۹۷ درصد جوانان کشور به فضای مجازی دسترسی دارند و نبود محدودیت و سرعت انتشار، از عوامل توجه به فضای مجازی است.

وقف و جای خالی «رسانه‌ها» برای تحقق جهاد تبیین

آمار گفته شده گویای این موضوع است که جنگ مخفی دشمنان با ایران به فضای مجازی کشیده شده است و اکنون دشمنان از راهبرد روایت و ظرفیت فضای مجازی به عنوان سلاح برای هجمه استفاده می‌کنند و در این شرایط رسانه‌ها در خط مقدم جبهه هستند و برای پیروزی در این جبهه تقویت ابزارها ضروری است.

نقش رسانه ها در جنگ نرم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاییز سال گذشته با سفر به استان سمنان و شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان گفت: امکانات و منابع مالی لازمه اقدامات اساسی در حوزه فرهنگ است و انتظار می‌رود توجه ویژه به این بخش صورت گیرد.

یاسر احمدوند با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب افزود: اگر موضوع فرهنگ در کشور مهم است، باید در زمینه تخصیص اعتبارات و تامین بودجه به میزان اهمیت فرهنگ ویژه دیده شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم و فرهنگی با کشور است، افزود: با توجه به شرایط حوزه فرهنگ باید آرایش راهبردی و جنگی داشته باشد.

جای خالی وقف در امور رسانه‌ای در سمنان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: وقف در امور فرهنگی مانند هزینه‌کرد برای امام حسین(ع) و ترویج انس با قرآن کریم در این استان وجود دارد، اما وقف مشخص در حوزه رسانه و خبرنگاران در این استان نیست.

حجت الاسلام اسماعیل تدینی بیان کرد: بیشترین نیت وقف در سمنان کمک در مسایل اجتماعی مانند کمک به درمان بیماران و کمک به فقرا و ایتام، وقف فرهنگی، تجاری، کشاورزی، بهداشت و درمان است.

شاخص نامعلوم فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در پرداخت وام به خبرنگاران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به عنوان متولی رسانه‌های استان گفت که «برای کمک در خرید تجهیزات خبرنگاران وام قرض الحسنه ۹۰۰ میلیون ریالی با همراهی بنیاد برکت به ۱۵۰ نفر پرداخت می‌شود» که البته به شاخص‌های موثر در انتخاب خبرنگار برای دریافت تسهیلات اشاره نکرد که همین موضوع موجی از دلخوری و دلزدگی را بین خبرنگاران ایجاد کرده است و خبرنگاران فعال در گفت و گو با یکدیگر از پرداخت‌نشدن این وام سخن می‌گویند.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به عنوان متولی رسانه‌های استان گفت که «برای کمک به خبرنگاران وام قرض الحسنه ۹۰ میلیون تومانی به ۱۵۰ نفر با همراهی بنیاد برکت پرداخت می‌شود» که البته به شاخص‌های موثر در انتخاب خبرنگار برای دریافت تسهیلات اشاره نکرد که همین موضوع موجب دلخوری و دلزدگی بین خبرنگاران استان شد.

فرشید فلاح اوایل شهریور امسال اعلام کرد «طبق اولویت‌بندی پیامک تکمیل پرونده برای دریافت تسهیلات به ۵۰ نفر نخست فهرست انتخابی ارسال شده است» که به صورت رسمی معیار انتخاب خبرنگاران فعال و اساس اولویت‌بندی اعلام نشده و در هاله‌ای از ابهام است.

این مسوول با بیان اینکه نشریه‎‌ها و خبرگزاری‌های بخش خصوصی استان در صورت اشتغالزایی، از محل تبصره ۱۶ وام دریافت می‌کنند، افزود: مقدار پرداخت وام به نشریه‎‌ها و خبرگزاری‌های فعال در بخش خصوصی استان سمنان به میزان اشتغال و شمار افراد بیمه شده بستگی است.

وی ادامه داد: تسهیلات از محل تبصره ۱۶ به نشریه‎‌ها و خبرگزاری‌های فعال در بخش خصوصی استان با هدف حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و اشتغالزایی پرداخت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: نشریه‎‌ها و خبرگزاری‌های فعال در بخش خصوصی استان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دریافت وام از محل تبصره ۱۶ می‌توانند به اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه ها سوای آنکه زمینه ساز ایجاد تحرک روانی در بین افراد هستند، می توانند موجب یگانگی عاطفی، توسعه و نوسازی جوامع بشری باشند و نباید از نقش و تاثیر مثبت این رسانه ها بر شکوفایی اقتصاد، بالندگی سیاسی و توسعه اجتماعی غافل شویم.

آنچه واضح است، امروز باید بر اساس یک برنامه‌ریزی و تفکر جمعی تمامی تهدیدها را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل کنیم و در این میان، باید از قدرت جادویی رسانه های نوین و برخط، فراگیر و تاثیرگذار، به عنوان ابراز ارتباطی برای توسعه کشور استفاده کنیم تا شاهد آینده‌ای درخشان و پرامید در به ثمر رسیدن زیرساخت‌های فکری ـ فرهنگی باشیم و برای تحقق این راهبرد تامین مالی و تخصیص اعتبارات ویژه و استفاده از ظرفیت خیران و واقفان در این بخش کمک کننده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha