تامین «اتوبوس سیار خونگیری» در سمنان زمینه اهدای خون ۴۰ هزار نفر را فراهم می‌کند

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به نیاز همیشگی به خون، گفت: تامین «اتوبوس سیار خونگیری» زمینه اهدای خون برای ۴۰ هزار نفر از جمعیت استان را فراهم می‌کند.

محسن طاهریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز کرد: مهدیشهر، آرادان، ایوانکی، سرخه، میامی و شهرک صنعتی سمنان، دارای حدود ۴۰ هزار جمعیت با داشتن شرایط اهدای خون، اما فاقد پایگاه انتقال خون است و راه‌اندازی «اتوبوس سیار خونگیری» این کمبود را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از کارگران شاغل در شهرک صنعتی سمنان راغب به اهدای خون هستند که به دلیل محدودیت زمان کاری و اشتغال در واحد صنعتی، امکان حضور در پایگاه‌های انتقال خون را ندارند و تامین «اتوبوس سیار خونگیری» فرصتی برای استفاده از این ظرفیت است.

وی بیان کرد: مردم شهرستان‌های استان سمنان که پایگاه اهدای خون ندارند، از طول مسیر برای رسیدن به پایگاه اهدای خون گلایه و اذعان دارند در شهر خود مایل به اهدای خون هستند.

طاهریان ابراز کرد: سمنان از لحاظ وسعت هفتمین استان پهناور کشور است که این پراکندگی ضرورت داشتن «اتوبوس سیار برای خونگیری» در این استان را دوچندان می‌کند.

طاهریان تصریح کرد: تجهیزات پایگاه های انتقال خون گران است و همراهی خیران، نگاه ویژه مسوولان و توجه صنایع به مسوولیت اجتماعی در ارتقای وضعیت کنونی این پایگاه ها، تامین تجهیزات و بهبود زیرساخت‌ها در این زمینه کمک‌حال است.

وی یادآور شد: تامین «اتوبوس سیار خونگیری» از لحاظ اجتماعی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در استان سمنان نیز یک ضرورت محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: تامین «اتوبوس سیار خونگیری» حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که کمک مسوولان و خیران برای تامین اعتبار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افراد گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند و پس از انجام معاینه‌ها و بررسی دقیق آزمایش‌های تجویز شده از سوی متخصصان و پزشکان مستقر در مراکز انتقال خون، نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

چهار پایگاه اهدای خون در شهرستان‌های گرمسار، سمنان، شاهرود و دامغان در استان سمنان فعال است و متقاضیان اهدای خون می‌توانند با مراجعه به این مراکز در نجات جان هم‌نوعان مشارکت کنند.

آزمایش‌هایی مانند هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی از خون های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

سمنان با برخورداری از ۲ هزار و ۱۶ کیلومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، ۲ فرودگاه بین‌المللی در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از ۲۰ رام قطار از آن عبور می‌کند در زمینه حمل و نقل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ سالانه نزدیک به ۱۷ میلیون زائر با عبور از شهرستان‌های مختلف استان پهناور سمنان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس می‌روند که به همین میزان مسافر عبوری در تصادفات در محورهای مواصلاتی استان زیاد است و همین موضوع ضرورت تامین خون در استان را دوچندان می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha