هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی کهگیلویه و بویراحمد را چه نهادی می پردازد؟

یاسوج - ایرنا - اگرچه تاکنون سرویس مدارس هیچ کدام از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف نشده اما حکایت بچه های مدارس استثنایی استان تلخ تر ازسایر همسن و سال هایشان است اکنون این سئوال مطرح شده که هزینه سرویس این دانش آموزان را باید چه نهادی پرداخت کند.

به گزارش ایرنا، براساس دستورالعمل هر ساله هزینه سرویس مدارس استثنایی از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدیریت این مدارس در استان ها پرداخت می شد اما امسال طبق بخش نامه جدید شهرداری ها باید یا خودروی ون برای انجام این مهم را تامین کنند یا هزینه آن را ،اما شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد به علت پایین بودن درآمد و کمبود تجهیزات قادر به انجام هیچ کدام از این موارد نیستند.

درآمد شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد تنها از بخش هایی چون عوارض ساختمان یا پایان کار تامین می شود و این نهادها برخلاف شهرهای بزرگ که دارای درآمدهای حاصل از واحدهای خدماتی یا صنعتی هستند منابع مالی پایداری ندارند و حتی از پرداخت حقوق کارگران خود نیز ناتوانند.

بیشتر خانواده های دانش آموزان استثنایی کهگیلویه و بویراحمد از قشر کم بضاعت بوده و قادر به پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب فرزندان خود نیستند و از مسوولان انتظار دارند با توجه به نزدیک بودن فصل بازگشایی مدارس برای این مهم چاره اندیشی کنند .

از آنجا که دانش آموزان مدارس استثنایی استان به علت محدودیت های جسمانی مشکلات خاص خود را دارند و هزینه های توانبخشی آنان بر دوش خانواده هاست بیم آن می رود تامین نشدن این هزینه ها از سوی دولت منجر به بازماندنشان از تحصیل شود.

دیدگاه های والدین کودکان با نیازهای ویژه

پدر یک دانش آموز کم بینا به نام مهدی درستی ساکن منطقه شرف آباد شهر یاسوج با اشاره به نیاز فرزندش یه هزینه های هنگفت برای خرید وسایل توان بخشی نظیر عصای سفید،ساعت و نرم افزار گویا تاکید می کند درآمدش کفاف تامین هزینه سرویس مدرسه فرزندش را نمی کند.

وی با اشاره به فاصله چندین کیلومتری خانه با مدرسه فرزندش تاکید کرد: با توجه به محدودیت جسمانی این دانش آموز نه امکان پیاده روی برای فرزندش وجود دارد و نه خانواده پولی برای اختصاص به این امر مهم دارد.

مادر یک دانش آموز استثنایی به نام یونس پوران اصل که ساکن نزدیک ترمینال شهر دوگنبدان است نیز با اشاره به هزینه های سنگین وسایل توان بخشی برای فرزندش و فاصله زیاد واحد مسکونی او تا مدرسه گفت: تامین هزینه سرویس مدرسه برای او بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه ماهیانه باید پول زیادی برای اجاره بهای واحد مسکونی اش تامین کند و واقعا هیچ پولی برای پرداخت سرویس مدرسه بچه اش ندارد از مسئولان خواست برای تامین هزینه های سرویس مدارس استثنایی چاره اندیشی کنند.

مسوولان مدارس استثنایی چه می گویند؟

رییس آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ کدام از شهرداری های استان برای خودروی سرویس مدارس با نیازهای ویژه یا تامین هزینه سرویس حمل و نقل این دانش آموزان اعلام آمادگی نکرده اند.

هزینه سرویس دانش آموزان استنثنایی کهگیلویه و بویراحمد را چه نهادی می پردازد؟

حسین دولت دوست افزود: آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد برای تامین سرویس حمل و نقل جمعیت یکهزار نفری دانش آموزان با نیازهای ویژه استان نیازمند ۲۵ میلیارد ریال اعتبار یا ۹ دستگاه خودرو ون است.

وی از خیران و مسوولان خواست تا فرصت باقی مانده به مهر ماه برای تامین سرویس مدارس استثنایی کهگیلویه و بویراحمد چاره اندیشی کنند.

رییس جدید آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری کسب سه رتبه ورزشی و چند رتبه فرهنگی از سوی دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در مسابقات و جشنواره های ملی سال تحصیلی گذشته تاکید کرد: بچه های این مدارس بسیار مستعد هستند و توجه به ایجاد بستر ادامه تحصیل آنان ضرورت دارد.

دولت دوست اظهار داشت: دانش آموزان استثنایی نیز همچون دیگر قشرهای جامعه حق زندگی دارند و باید شرایط تحصیل آنان فراهم شود.

وی افزود: مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و نیکوکاران بومی و غیربومی چنانچه به دنبال انجام کارهای خیرخواهانه و خداپسندانه هستند در آموزش و پرورش استثنایی این استان سرمایه گذاری کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مسوولان دولت سیزدهم با افتتاح ۲ باب مدرسه ۶ کلاسه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان در مهر ماه امسال برای بهبود شرایط تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه اهتمام دارند ابرازامیدواری کرد: مسوولان یا خیران با قبول تامین هزینه سرویس مدارس دانش آموزان با مدارس ویژه در میدان عمل توجه به این دانش آموزان را اثبات کنند.

دولت دوست تاکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی استان با جشنواره ملی قاف مقاومت که با حضور یکهزار و ۱۰۰ دانش آموز از سراسر ایران برگزار کرد تلاش کرده زمینه بهبود شرایط تقویت روحیه دانش آموزان با نیازهای ویژه را فراهم کند.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۲ دانش آموز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha