فرستاده فرانسه از ابتکار عمل رئیس پارلمان لبنان استقبال کرد

تهران - ایرنا - ژان ایو لودریان فرستاده ویژه رئیس جمهور فرانسه به بیروت، روز سه شنبه از ابتکار عمل نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای عبور از بحران انتخاب رئیس جمهور در این کشور استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، لودریان روز سه شنبه در بیروت، پس از دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، ابراز امیدواری کرد که ابتکارعمل پیشنهادی نبیه بری برای گفت وگوی احزاب لبنانی با یکدیگر، آغازی بر روند حل بحران خلاء موجود در نهاد ریاست جمهوری این کشور باشد.

وی گفت: به لبنان آمده ام تا ماموریتم را در این خصوص به انجام برسانم و تا زمانی که تمام شدن دیدارها و تماس هایم را انجام ندهم، نظرم را در این خصوص اعلام نخواهم کرد.

میقاتی نیز گفت که لازمه آغاز مرحله حل بحران جاری در لبنان، انتخاب رئیس جمهوری جدید و تکمیل اصلاحات اقتصادی بویژه طرح هایی است که هم اکنون برای انداختن کشور به روی ریل بهبودی در دستور کار پارلمان لبنان قرار دارد.

لودریان همچنین با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در بیروت دیدار و پس از آن گفت: دیدگاه ها مطابق هم است؛ یعنی راهی جز گفتگو و ادامه آن تا زمانی که از بحران جاری خارج شویم، وجود ندارد.

وی گفت: فرصت انتخاب رییس جمهور برای لبنان هم اکنون برای هر کسی که منافع این کشور را بخواهد، فراهم است.

رئیس پارلمان لبنان روز گذشته گفته بود: من منتظر سفر ژان ایو لودریان فرستاده فرانسه هستم و انتظار می رود که ابتکار عمل من با لودریان باهم آمیخته شوند تا به یک نتیجه مثبت از طریق گفت وگو و توافق برسیم.

لودریان قرار است امروز دیدارهای در سفارت کشورش در بیروت با جریان های سیاسی انجام دهد.

همزمان با سفر فرستاده فرانسه به لبنان قرار است طی این هفته دو هیات از قطر و عربستان به این کشور سفر کنند.

لودریان پیش از این نیز به بیروت سفر و با مقامات سیاسی و حزبی دیدار کرده بود تا نظر آنها را درباره بحران انتخاب رئیس جمهور جویا شود. منابع خبری لبنانی آن زمان نوشتند که این سفر دستاورد ملموسی به همراه نداشته است.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل پیش از این «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کردند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، لبنان بیش از ۹ ماه است که با بحران خلاء ریاست جمهوری مواجه است و گروههای سیاسی در این کشور برغم تلاش های داخلی و منطقه ای هنوز نتوانستند به یک اجماع دست یابند.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha