مهمترین خبرهای حوزه فیلم و سینما در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- تجلیل از هنرمند پیشکسوت فیلمسازی و راهیابی ۲ اثر به جشنواره مستند از مهمترین خبرهای حوزه فیلم و سینمای چهارمحال و بختیاری در روز پنجشنبه ۲۳ شهریورماه است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز سینما از جهانبخش زمانی شورابی از پیشکسوتان عرصه فیلمسازی این استان تقدیر کرد.

پیام احمدی در این دیدار با تقدیر از تلاش‌های این هنرمند پیشکسوت گفت: دغدغه بسیاری از فعالان عرصه فیلم و فیلم‌سازی، ایجاد سینما در شهرهای مختلف استان است که در این رابطه با توجه به سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌شود شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در اولویت راه‌اندازی سینما و یا فراهم کردن تجهیزات نمایش فیلم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سالن متعلق به این اداره کل در شهرستان فارسان در حال بهسازی و تبدیل به سینماست، افزود: پیگیری‌ها برای احیای ۲ سینمای شهر بروجن نیز ادامه دارد.

احمدی به پیگیری برای تهیه تجهیزات نمایش فیلم در شهرستان لردگان نیز اشاره و تصریح کرد: با وجود محدود بودن سالن‌های سینمایی در چهارمحال و بختیاری اما سینما سیار به‌طور کامل آمادگی دارد در مناطق مختلف شهری و روستایی، پخش فیلم را برای علاقه‌مندان انجام دهد.

وی همچنین تشکیل شورای سینمای چهارمحال و بختیاری را از دیگر برنامه‌های این اداره کل برای هماهنگی بیشتر در حوزه فیلم‌سازی و نمایش فیلم در استان بیان کرد و اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عرصه سینما و فیلم مرتبط هستند در این شورا حضور خواهند داشت.

مهمترین خبرهای حوزه فیلم و سینما در چهارمحال و بختیاری

تحصیلات دانشگاهی مرتبط در فیلم‌سازی بی‌اثر نیست اما تجربه مهم‌تر است

هنرمند پیشکسوت چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار با بیان اینکه داشتن تحصیلات دانشگاهی در زمینه سینما و فیلم در خلق بهتر آثار بی‌اثر نیست، گفت: اما داشتن تجربه در این عرصه مهم‌تر است.

جهانبخش زمانی شورابی افزود: افرادی که برای فیلم‌سازی به تحقیق و بررسی ریشه‌ای موضوعات می‌پردازند و به صورت عمیقی به مسائل مربوط به موضوع فیلم وارد شده و فضا را به درستی لمس می‌کنند در خلق اثر نیز موفق‌تر هستند.

وی برگزاری جشنواره و یا ایجاد فرصت برای حضور فیلم‌سازان تازه‌کار در کنار بزرگان سینما را از لازم دانست و تصریح کرد: در چنین فضایی امکان گفت‌وگو، انتقال تجربه و مراوده میان فیلم‌سازان جوان فراهم می‌شود.

زمانی شورابی در ادامه ضرورت کار فرهنگی برای گروه سنی کودک و نوجوان را یادآور شد و گفت: کار سنتی عروسکی در سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است درحالی‌که می‌توان در زمینه خیمه‌شب‌بازی که یکی از اصیل‌ترین این سنت‌هاست برنامه‌های فاخر و ماندگاری را تهیه کرد تا نسل‌های آینده نیز آن را تقویت کرده و با تولید محتوا، آثار جدیدی را ارائه کنند.

وی به ساخت مجموعه تلویزیونی بچه‌های آبادی در اواخر دهه ۶۰ در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و اظهار داشت: این کار در ۲۶ قسمت تهیه و در آن سال‌ها از تلویزیون سراسری پخش و به عنوان یک مجموعه موفق معرفی شد.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه شهرهایی مانند بروجن و فارسان به دلیل جمعیت بالا نیاز به سالن سینمایی دارند، افزود: ممکن است این سالن‌ها در ابتدای کار به دلیل آنکه راه‌اندازی سینما در استان سابقه چندانی ندارد با استقبال بالایی هم روبه‌رو نشود اما به‌مرور زمان خانواده‌ها و به ویژه جوانان از این فضا به عنوان مکانی فرهنگی و هنری بهره بیشتری خواهند برد.

در این دیدار علاوه بر تقدیر از این هنرمند عرصه سینما و تلویزیون، لوح سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به پاس سال‌ها تلاش ارزنده برای حفظ و گسترش فرهنگ و هنر به وی اهدا شد.

جهانبخش زمانی شورابی متولد ۱۳۳۶ شهرکرد و دانش‌آموخته دوره فیلم‌سازی در انگلستان است. پایه‌گذاری گروه کودک و نوجوان در صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، تولید بیش از ۵۰ مجموعه تلویزیونی و فیلم‌های مستند و داستانی، همکاری در تأسیس انجمن سینمای جوان استان و کسب عناوین برتر جشنواره‌های مختلف بخشی از فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت است.

۲ اثر از حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از حضور ۲ اثر «یک قایق روی دریا» و « خین بری» در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد.

احسان قائدی افزود: فیلم مستند «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی و مستند «خین بُری» به کارگردانی عباس رفیعی آثار تولید شده در حوزه هنری چهارمحال و بختیاری است که به هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند راه یافتند.

مستند «یک قایق روی دریا» در مورد محمدرضا معلم جوان روستای چشمه قاسم در این چهارمحال و بختیاری است.

روستای چشمه قاسم دو خانواده و چهار دانش‌آموز دختر دارد که هریک از این بچه‌ها برای آینده خود رویایی دارند و معلم جوان برای رسیدن به مدرسه با گذشتن از رودها و کوه‌های پر از برف تلاش دارد این دانش‌آموزان را به رویاهای خود نزدیک کند.

مستند « خین بری» نیز در مدت زمان ۳۰ دقیقه روایتی از فعالیت های جهادی حجت الاسلام شمس از روحانیون و مبلغین فعال در حوزه های اجتماعی و فرهنگی در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری است.

هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش‌های فیلم مستند، مجموعه مستند، عکس مستند و مستندنگاری، مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha