رئیس جمهور به اروپا پیغام داد که به طرف فعال کردن مکانیزم ماشه نروند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس جمهور با طرح موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ پیامی را به طرف اروپایی می‌دهد مبنی بر اینکه «به طرف فعال کردن مکانیزم ماشه نروند» و اینکه اگر ما را تحت فشار قرار دهید ما نیز این توانایی را داریم که شما را تحت فشار قرار دهیم که می‌تواند «خروج ایران از ان پی تی» یا «افزایش سطح غنی‌سازی به ۹۰ درصد» باشد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اظهارات شب گذشته «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص رو به افول بودن آمریکا و شکست طرح آمریکایی شدن جهان اظهار داشت: پروژه آمریکایی شدن جهان به پیش از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد که در آن ایام ابتدا به یک قدرت اقتصادی و سپس قدرت نظامی تبدیل و پس از جنگ جهانی دوم به یک ابرقدرت مبدل می‌شود.

وی گفت: این موضوع هم صرفاً جنبه نظامی یا سیاسی را مد نظر نداشته بلکه بحث‌های اقتصادی، فرهنگی، سبک زندگی، سرگرمی و موسیقی را هم شامل میشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم آمریکا به عنوان فاتح جنگ و قوی‌ترین ارتش جهان توانست پروژه آمریکایی شدن را یا از طریق تشویق و ترغیب یا از طریق تهدید و ارعاب در جهان پیش ببرد، تصریح کرد: با گذر زمان ما امروز «شاهد کاهش علاقه‌مندی برخی از کشورها به راه و روش آمریکایی هستیم» ، در واقع به نسبت گذشته تمایل کشورها به پیروی از سبک زندگی، اعتقادات و باورهای آمریکایی کمتر شده است.

ابوالفتح بیان کرد: این گفته اندیشمندان آمریکایی است که نفوذ اخلاقی و معنوی آمریکا در بسیاری از کشورها در حال کمرنگ شدن است که دلایل متعددی را هم به دنبال دارد، اما شاید کمی زود هست که این موضوع را پایان یافته قلمداد کنیم.

وی در خصوص مورد خطاب قرار دادن طرف اروپایی توسط رئیس جمهور مبنی بر نقض تعهداتشان در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، افزود: زمانی که «ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد» تحلیل دولت وقت آمریکا بر آن بود که اقتصاد ایران به واسطه منتفع نشدن از برجام فرو خواهد پاشید و نهایتاً پس از ۶ ماه تا یک سال ایرانی‌ها به خواسته‌های ما تن در خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: با گذشت ۵ سال از خروج آمریکا از برجام هرچند که با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم اما اقتصاد ایران فرو نپاشید و آن چیزی که آنها فکر می‌کردند محقق نشد و طرح و تحلیل آنها به شکست خورد.

ابوالفتح اظهارداشت: ما شاهد این هستیم که در صنعت هسته‌ای ایران بنا به گفته غربی‌ها غنی‌سازی خود را تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

وی بیان کرد: رئیس جمهور با طرح این موضوع پیامی را به طرف اروپایی می‌دهد مبنی بر اینکه «به طرف فعال کردن مکانیزم ماشه نروند» و اینکه اگر ما را تحت فشار قرار دهید ما نیز این توانایی را داریم که شما را تحت فشار قرار دهیم که می‌تواند «خروج ایران از ان پی تی» یا «افزایش سطح غنی‌سازی به ۹۰ درصد» باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران با مجموعه اقدامات خود نشان داده که فشار را با فشار و حُسن نیت را با حُسن نیت پاسخ می‌دهد و به همین دلیل است که اروپایی‌ها می‌گویند ما تحریم موشکی ایران را که ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد را اجرایی نخواهیم کرد و ایران هم متقابلا اجازه ورود به بازرسان فرانسوی و آلمانی را نداده است.

ابوالفتح با بیان اینکه چندان به نفع غرب نیست که بخواهد بیش از حد به ایران فشار بیاورد، افزود: بنا به گفته غربی‌ها «ایران حکومتی غیر قابل پیش‌بینی و ریسک‌پذیر» هست که خیلی نباید سر به سر آن گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران هم قابلیت‌ها و توانمندی‌های خودش را دارد و هم «قدرت مانور این را دارد که بتواند با روسیه و چین روابط نزدیکی داشته باشد» و این موضوع خوشایند آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی‌ها نیست و آنها نسبت به آن حساس هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha