طنین خوش زنگ مهر؛‌ فصلی تازه از زندگی علم‌آموزان آینده

تهران - ایرنا - طنین زنگ مهر با بوی ماه مهر و مدرسه، چنان در هم تنیده که روی دیگر زندگی دانش‌آموزان را با درس و مشق رخ‌نمایی می‌کند؛ فصلی تازه از زندگی علم‌آموزان امروز و آینده‌سازان فردا با آغاز روزهای خوش تحصیل و آموزش علم در راه است.

گروه جامعه ایرنا - اول مهر هر سال یکی از خاطره‌انگیزترین ایام برای هر دانش‌آموز است که در واقع آغازی جدید در زندگی و علم‌آموزی آنها محسوب می‌شود.

امسال ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز، پس از گذراندن سه ماه تعطیلات تابستان با اراده‌ای راسخ، خود را برای تلاش و کوشش در یک سال تحصیلی جدید آماده‌ کرده‌اند، از این پس هیاهوی شادی و نشاط دانش‌آموزان دوباره در خیابان‌ها و فضای مدرسه طنین انداز می‌شود و رنگی از امید را به شهرها می‌بخشند و دانش‌آموزان با امید و انگیزه گامی جدی برای آموختن برمی‌دارند و آینده کشور را با عبور از این مسیر پرنور و مهر در دست می‌گیرند.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، امسال مدارس سراسر کشور با شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» میزبان بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز هستند و در این میان ورود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی امیدآفرین است بنابراین، در این میان وزارت آموزش و پرورش هم باید تمهیدات لازم برای آنها را مهیا کند تا در نهایت یک سال تحصیلی خوب رقم خورد.

طنین خوش زنگ مهر؛‌ فصلی تازه از زندگی علم‌آموزان آینده

چگونگی ساماندهی نیروی انسانی

در راستای استقبال هر چه بهتر از آغاز سال تحصیلی، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره آمادگی مدارس برای بازگشایی یادآور شد: فرآیند بازگشایی مدارس را از بهمن و در برخی استان‌ها از فروردین آغاز کردیم، برنامه‌ریزی‌های خوبی برای این موضوع انجام شده و ۶ کار گروه در استان‌ها تشکیل شده و از ستاد هم بخشنامه نظارتی ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه جنبه نظارتی در موضوع داشته باشیم و در واقع تنفیذ اختیار کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی نیروی انسانی و ثبت‌نام دانش‌آموزان هم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که تا آغاز سال تحصیلی دانش آموزان به پایان برسد، صدور ابلاغ‌ها از شهریور آغاز شده و با توجه به جذب‌های انجام شده و مجوزهای مربوط به اضافه تدریس از نیروهای موظف می‌توانیم ظرفیت‌ها را به کار گیریم.

وی عنوان کرد: همواره یک خلاء در حوزه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در چند سال گذشته با توجه به توقف در پذیرش دانشگاه فرهنگیان وجود داشته است و فشار این موضوع در چند سال گذشته بیشتر شده بنابراین برای چالش ایجاد شده با جذب نیروی انسانی این موضوع را مدیریت کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بکارگیری دانشجومعلمان در کلاس‌های درس اظهار کرد: ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را برای سال تحصیلی داریم و همچنین قرار است که اگر در استانی نیاز به معلم باشد، از دانشجو معلمان ترم آخر در حد ۶ تا ۸ ساعت استفاده کنند.

طنین خوش زنگ مهر؛‌ فصلی تازه از زندگی علم‌آموزان آینده

دوره‌های پودمانی پذیرفته‌شدگان آموزگاری در آخر هفته‌ها

معصومه نجفی پازوکی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان ابتدایی حدود ۹ میلیون است که از این میان یک میلیون و هفتصد هزار نفر آنها را کلاس اولی‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آموزش معلم پیش از آغاز سال تحصیلی برای ما اهمیت بسیاری دارد که دوره‌های آموزش معلم را از تابستان شروع کردیم و دوره‌های آموزشی در موضوعات درس فارسی، ریاضی، علوم، هدیه‌های آسمانی، قرآن و بحث سواد دیجیتال برای معلمان برگزار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال برای والدین هم ماهنامه‌ای را طراحی کردیم که هر ماه نکات تربیتی و درسی را برای والدین بازگو کنیم و میان والدین و معلمان به منظور هموارتر شدن مسیر تریبت هم‌افزایی صورت گیرد.

نجفی درباره کمبود معلم در کلاس‌های درس با توجه به اعلام نشدن نتایج آزمون استخدامی آموزگاری، گفت: سازمان سنجش درحال پردازش اطلاعات برای سهمیه‌های رشته‌ محل‌ها است و قرار شده که اسامی پذیرفته‌شدگان در همین هفته بازگشایی مدارس اعلام شود و برای این موضوع مشکلی پیش نمی‌آید.

دوره‌های پودمانی آموزش معلمان از هفته بعد از اعلام نتایج آغاز می‌شود، یعنی معلمان پایان هفته را در دوره‌های پودمانی آموزش شرکت می‌کنند.

طنین خوش زنگ مهر؛‌ فصلی تازه از زندگی علم‌آموزان آینده

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره اعلام نشدن نتایج آزمون استخدامی آموزگاری و کمبود نیرو برای آغاز سال تحصیلی و خالی ماندن کلاس‌های درس، توضیح داد و گفت: این موضوع مطالبه درستی است و ما هم قول داده بودیم که هفته سوم شهریور این اسامی را اعلام کنیم اما هم در سازمان سنجش و هم در آموزش و پرورش ملاحظاتی وجود داشت که این نتایج با تاخیر انجام شد.

محمد محمدی افزود: آموزش و پرورش آمادگی داشت که روزهای آخر هفته گذشته اعلام نتیجه شود و اکنون ما هم منتظر اعلام نتایج هستیم.

وی درباره ساماندهی این افراد با توجه به آغاز سال تحصیلی و خالی بودن کلاس‌های درس اظهار کرد: با توجه به جدید بودن روش استخدام این افراد و نوع پودمانی آنها، سیستم آموزشی این پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی را طراحی کردیم، همچنین در دوره ابتدایی این پذیرفته‌شدگان یک حلقه همت تبدیل شدند و سرحلقه آنها مشخص است.

محمدی یادآورشد: حلقه‌های همت این پذیرفته‌شدگان ساخته شده است و هر ۱۰ نفر از آنها زیر نظر یک معلم با تجربه قرار می‌گیرند و تدریس در کلاس درس را آغاز می‌کنند و روزهایی هم که در کلاس نیستند، آموزش پودمانی آنها را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: سهمیه هر فردی مشخص است، بطور مثال ابلاغی‌های هر استان و منطقه به طور کامل مشخص شده است.

ثبت‌نام ۹۹ درصد از ابتدایی‌ها

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان ابتدایی اظهارکرد: تقریبا ۹۸ و یا ۹۹ درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی انجام شده است و ثبت‌نام کل دانش‌آموزان ابتدایی ۹۹ درصد است و افراد باقی‌مانده هم در کلاس اول هستند

محمدی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع گفت: براساس اطلاعات هفته گذشته سرعت ثبت‌نام اتباع نسبت به گذشته ۱۰ برابر شد و تا حداکثر روز یکشنبه دوم مهر ثبت‌نام کلاس اولی‌ها را کامل می کنیم.

وی همچنین درباره سرشماری اتباع در شهرهای مختلف، افزود: این اقدام را امسال سازمان ملی مهاجرت مشخص کرد که باید این دانش آموزان احراز هویت شوند و پس از صادرشدن کد یکتا، بلافاصله ثبت‌نام می‌شوند. اکنون ۲ هفته است که اجازه دادیم، کل ثبت‌نام را مدیران انجام دهند.

به گزارش ایرنا، آزمون استخدام آموزگار هشتم اردیبهشت امسال با رقابت ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر برگزار شد و پذیرفته‌شدگان مراحل مصاحبه و گزینش را هم طی کردند.

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قرار است ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲ هزار و ۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب شوند که در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد. هرچند که صادق ستاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با ایرنا درباره زمان اعلام نتایج نهایی آزمون آموزگاری گفت که نتایج نهایی داوطلبان استخدام آموزگاری در این هفته اعلام می‌شود اما این اعلام نتایج با تاخیر انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha