نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

قصرشیرین- ایرنا- جنگ تحمیلی هشت ساله از طولانی ترین و پرهزینه ترین درگیری های نظامی تاریخ معاصر بود که شروع و پایان آن از قصرشیرین بود و تنها چند روز پس از آغاز جنگ این جنگ نابرابر و به دنبال حملات ددمنشانه دشمن بعثی این شهرستان راهبردی به تلی از خاک تبدیل شد تا مظلومیت و مقاومت این منطقه برای همیشه در تاریخ ثبت و ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۳۱ شهریور سال ۵۹ جنگ تحمیلی عراق بر کشور به طور رسمی آغاز شد و شهرستان قصرشیرین با ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق از چهار محور « خسروی، نفت شهر، دشت‌ذهاب و قوره‌تو » آماج حملات متعدد ارتش متجاوز رژیم بعث قرار گرفت و مرزنشینان همیشه مقاوم با تقدیم۸۶۰ شهید سرافراز به دلیل حجم بالای ویرانی و اشغال شهر و یکسان شدن این منطقه با خاک در زیر تانک های دشمن مجبور به ترک دیار خود شدند و این گونه بود که این تکه از مام وطن به اشغال دشمن خبیث بعثی درآمد.

جراحت های التیام نیافته قصرشیرین در غربی ترین نقطه ایران اسلامی و غرب استان کرمانشاه هنوز هم بر پیکر این شهر و دیار مشهود است، قصرشیرینی ها یا همان مردمان جنگ زده آواره ای که گپ و گفت های شب نشینی هایشان با گذشت ۴۳ سال در مورد خاطرات روزهای «جنگ‌ زدگی» و «آوارگی» است.

قصرشیرینی ها هنوز هم صدای انفجار توپ و بمباران های هوایی و تانک های دشمن را با گوش جانشان می شنوند و دردهایی عمیق با خود دارند که هنوز هم با گذشت سال ها از جنگ با روحشان آن را لمس می کنند و چه بسیار افرادی که هنوز هم با دردهایی که یادگار روزهای جنگ و جبهه است باتنی خسته و رنجور زندگی می کنند و به سختی نفس می کشند. نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

۳۱شهریورماه روزی که کام قصرشیرین تلخ شد

۳۱ شهریور ماه و جنگ تحمیلی یادآور روزهای ترس و دلهره است درست شروع رسمی جنگ و روزی که کام شیرین دیار قصرشیرین تلخی شد و مرور خاطرات آن روح هر انسان آزاده ای به ویژه قصری ها (قصرشیرینی ها) را می خراشد و نفرین و لعنی ناتمام بر صدام و صدامیان که تا قیام قیامت بر زبان مادران و پدران و فرزندان مقاوم قصرشیرین و دیگر مناطق درگیر جنگ جاری می شود.

قصرشیرینی که مست از بوی نارنج و لیمو بود و چهره اش به شیرینی رطب و خرمای اشرسی و صلابت و سرافرازیش به بلندای نخل های سرافراز و سرزندگیش به سرزندگی رودخانه همیشه خروشان الوند بود به دنبال جنگی نابرابر به تلی از خاک تبدیل شد.

قصرشیرینی که پذیرای کاروان های زوار اباعبدالله الحسین (ع) بود و دروازه ورود ایران به آسیا و سر راه ابریشم قرار داشت همان روزهای نخستین جنگ هشت ساله با خاک یکسان شد و تنها ساختمان باقی مانده از جنگ در این نقطه مسجد مهدیه بود که تا همین چند سال پیش هنوز هم آثار اصابت ترکش های جنگ بر پیکر این مسجد مشهود بود و دلیل باقی ماندن آن نیز اقامه نماز صدام ملعون و بعثی در این مسجد و استفاده از آن برای حضور نیروهای بعثی بود.

وجود بیمارستان مخروبه در مسیر قصرشیرین به خسروی که در جریان جنگ تحمیلی توسط دشمن ویران شد و این ساختمان اکنون محل بازدید راهیان نور و علاقمندان به گردشگری جنگ از سوی حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس تبدیل شده سند زنده گویای عمق کینه توزی و دشمنی دشمنان این آب و خاک و گویای مظلومیت این منطقه است.

قصرشیرین تنها به بمباران و خراب شدن شهر ختم نشد و سربازان پنهان دشمن یا همان مین های خفته نهان شده در دل خاک هراز گاهی قربانی می گیرد و این بی رحمی و ضد بشری مدعیان و منادیان دفاع از حقوق بشر را می رساند و نشان می‌دهد که چه کسانی دشمن انسان و انسانیت هستند. نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

قصرشیرین نقطه آغاز جنگ تحمیلی

قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی از نیمه دوم تیرماه سال ۵۹، شهرستان مرزی قصرشیرین هدف خمپاره های ارتش متجاوز دشمن بعثی قرار داشت و این حملات یک ماه بعد در مرداد به طور وسیعی آغاز و پایگاه های گروهان خان لیلی و چاه های نفت، نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های «تیله کوه و باویسی و گرده نو» از توابع این شهرستان را مورد تهاجم سنگین توپخانه قرار داد.

۲۰ روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و در ۱۱ شهریور ماه سال ۵۹، مناطق مسکونی قصرشیرین و پاسگاه های مرزی این منطقه مورد حملات دشمن قرار گرفتند و دشمن بر مناطقی از «آق داغ» مسلط شد و ده ها واحد مسکونی شامل خانه های سازمانی ۴۰ دستگاه و پایگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار منهدم و زیرساخت های شهری و آب و برق نیز خسارت فراوانی دیدند.

نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹از شهرستان مرزی قصرشیرین

در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ تاریخ رسمی شروع جنگی نابرابر و هشت ساله از شهرستان مرزی قصرشیرین علیه کشورمان رقم خورد و در این روز بود که متجاوزین بعثی با گلوله باران قصرشیرین مردم مظلوم این منطقه را هدف قرار دادند که در نتیجه این حملات شماری از مردم شهید و بسیاری مجروح شدند.

در همین روز مناطق مختلف این منطقه از «باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی» مورد پیشروی و حمله دشمن بعثی قرار گرفت و با وجود مقاومت مدافعان مرزی و انهدام چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن، مردم کم کمک مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

اشغال قصرشیرین در سوم مهر سال ۱۳۵۹

سوم مهرسال ۵۹ بود که قصرشیرین از چهار محور «خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو» هدف حملات گسترده صدها تانک دشمن قرار گرفت و شهر به اشغال نیروهای متجاوز بعثی درآمد. شهرستان قصرشیرین که روزگاری نام آشنای مردمان غرب کشور بود و لیمو شیرین و نارنج و خرمایش زبانزد عام و خاص بود و بازار چینی فروش‌ها محل خرید مسافران، اینگونه به ویرانه ای تبدیل شد و رودخروشان الوندش که دل هر رهگذری را سیقل می داد به جویی از خون تبدیل شد.

این شهرستان مرزی در هشت سال دفاع مقدس ۲ بار هدف حملات دشمن قرار گرفت یک بار شروع رسمی جنگ در سال ۵۹ از این نقطه بود که به تصرف دشمن درآمد که در نهایت با تلاش و صبوری مردم و مدافعان و رزمندگان اسلام در سال ۶۱ آزاد شد و در مرحله دوم اواخر جنگ منافقان کور دل با پشتیبانی رژیم بعث بار دیگر پنجم مرداد سال ۶۷ از مرز خسروی وارد کشور شدند ولی با ایستادگی مردم در تنگه مرصاد زمین گیر شده و شکست سختی خوردند.

تقدیم ۸۶۰ شهید

مرزداران راسخ قصرشیرین که همیشه حافظان و مرزبانان شرف و غیرت این آب و خاک مقدسند و در جریان جنگ تحمیلی، صلابت و استقامتشان برای همگان روشن است و کارنامه درخشانی از جانفشانی و ایثارگی به یادگار گذاشتند ۸۶۰ شهید سرافراز تقدیم این نظام سرافراز و این کیان اسلامی کردند که قبور مطهر بسیاری از این شهدا در دیگر نقاط کشورمان است.

رویدادهای مهم جنگ تحمیلی در قصرشیرین

مهمترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین را می توان اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال ۶۷ و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه نام برد.

نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

قصرشیرین با اهمیت راهبردی و فرا ملی

شهرستان مرزی قصرشیرین با ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان علاوه بر اینکه یک منطقه آزاد تجاری صنعتی با نقشی ملی و فراملی در تجارت و صادرات و مبادلات مرزی است همچنین یکی از محورهای توسعه و رونق استان کرمانشاه بوده که زمین‌هایی آبی و آب هایی خروشان به زلالی الوند و باغ و نخیلاتی با شکوه و دل انگیز دارد که می تواند محوری برای گردشگری و همچنین گردشگری جنگ باشد ولی شاید اگر هیچ گاه جنگی در این نقطه رخ نمی داد اکنون شیرین تر از گذشته بود و هیچ گاه تلخ کامی های نماشی از سال ها جنگ و اشغال را نمی چشید.

نبرد در قصرشیرین از اشغال تا آزادی

قصرشیرین قدمگاه شهدای هشت سال دفاع مقدس

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه قصرشیرین نیز گفت: این شهرستان نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس و قدمگاه شهدای عزیزی است که از سراسر کشور ما به این خطه ی خون رنگ شهر نخل های سوخته قدم گذاشتند و اجازه ندادند دشمن یک وجب از خاک ما را تصاحب کند.

سرهنگ پاسدار «معارف الفتی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:شهرستان قصرشیرین با تمام وسعت درگیر جنگی نابرابر شد که حجم ویرانی و حملات دشمن به قدری زیاد بود که چهره قصرشیرین به کلی دگرگون شد و بعد از اشغال شهر عملیات های مختلفی برای بازپس گیری شهر انجام شد و سرانجام در اواخر سال ۶۷ با رشادت ها و مقاومت های رزمندگان بالاخره شهر آزاد شد و از سال ۷۱ عملیات بازسازی شهر بازهم آغاز شد و امروز از مهم ترین مناطق راهبردی غرب کشور است.

او گفت: ما امروز وظیفه داریم خادم و خدمتگزار مردمان بزرگ قصرشیرین باشیم و امسال تلاش داریم با حضور میدانی اقشار مختلف و مردم انقلابی و ولایتمدار برنامه های دفاع مقدس را در سطح شهرستان و روستاهای تابعه به نحو احسن اجرا کنیم و توانسته باشیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس خدمات شایسته ای به مردم انجام دهیم.

او اضافه کرد: مردم قصرشیرین در هشت سال سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان از آب و خاک و وطن خویش جانانه دفاع کردند و لحظه ای اجازه ندادند دشمن خواب راحتی داشته باشد.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه قصرشیرین نیز گفت مهم ترین برنامه های هفته دفاع مقدس در قصرشیرین را غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، تجلیل از پیشکسوتان، دیدار با امام جمعه، برگزاری مسابقه های بومی محلی در سطح شهر و روستا، برگزاری شب شعر و نقاشی، اجتماع بزرگ جوانان گام دوم انقلاب، نواختن زنگ ایثار و صبحگاه مشترک، رژه خودروی یگان های نظامی و انتظامی، برگزاری میز خدمت در شهر و روستا، ویزیت رایگان توسط معاونت سلامت و دفاع زیستی با همکاری شبکه بهداشت و درمان، مشاوره حقوقی و سرکشی از زندانیان، توزیع نوشت افزار و کمک های مومنانه در بین نیازمندان شناسایی شده، اجرای تورهای ایست و بازرسی در شهرستان وجحاده های مواصلاتی اردوهای جهادی با موضوعیت محرومیت زدایی در سطح روستاها، محفل انس با قران و برپایی یادواره شهدا بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha