قانون‌مداری جزو محورهای جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان قرار گیرد

تهران- ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با بیان اهمیت موضوع قانون در سلامت، گفت: یکی از محورهای اصلی جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان را "قانون مداری" قرار دهید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان امور دانشجویان، عسکر جلالیان در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان، اظهار داشت: شعار این جشنواره با عنوان " ما یک خانواده‌ایم و هم‌سرنوشتیم" به نوعی شعار جهانی حقوقی‌هایی‌ است که نگران سرنوشت بشر هستند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری افزود: در حقوق به ویژه حقوق بین‌الملل ایجاد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز هدف بود، بعد از آن حقوق بین‌الملل کلاسیک حرف از همکاری می‌زند، اما در حقوق بین‌الملل نوین می‌گوید باید با هم تعامل مبتنی بر مسئولیت داشته باشیم؛ یعنی از هم‌زیستی و همکاری فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: این که ملت‌ها و دولت‌ها باید با هم هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توام با همکاری و تعامل و مسئولیت‌پذیری داشته باشند، برگرفته از تعالیم اسلام است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، تصریح کرد: این نگاه مسئولیت پذیری با نگاه علمی، سیاسی که در اندیشه اداره امور است و البته نگاه ارزشی قابل استناد است.

جلالیان گفت: هر یک از ما نسبت به هم مسئولیم و این نگاه که مسائل اطراف ما به ما یا دیگری مربوط نیست، با تعالیم اسلام هم‌خوانی ندارد.

قانون مداری جزو محورهای جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان قرار گیرد

جلالیان با اشاره به این که ما باید یک خانواده باشیم تا بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم، اظهار داشت: باید حس مسئولیت پذیری را تقویت کنیم تا شالوده هر برنامه‌ای که در این مسیر طراحی می‌شود بر پایه مسئولیت‌پذیری باشد.

وی با بیان این که تحقق وجوه مختلف سلامت بر مبنای دانش و آگاهی‌ است، اذعان داشت: برای پایدار کردن سلامت با هر نگاهی باید دانش‌مدار و بر پایه فرآیند علمی باشد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: همه آن چه از آن تحت عنوان سلامت یاد می‌شود لینک دیگری دارد و آن قانون است. یعنی تمام مواردی که مسئولیت پایه آن و دانش، تخصص و علم روز ابزار آن است، اگر بر اساس قانون شکل نگیرد، نمی‌توان به آن‌چه مد نظر است دست پیدا کرد.

جلالیان، گفت: قانون باید مراعات شود و جرم و مجازات هر دو باید قانونی باشد. هیچ جرم و تخلفی نباید بدون جریمه بماند.

وی، ادامه داد: یکی از شاهراه‌های اصلی تامین سلامت و تضمین سلامت عمل به قانون است. هر قدر از قانون، آیین‌نامه و مقرارت تخطی کنیم یا فاصله بگیریم به همان اندازه به سلامت خودمان آسیب می‌زنیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع قانون، پیشنهاد می‌شود یکی از محورهای اصلی طراحی در این جشنواره قانون مداری و احساس مسئولیت در چارچوب قانون به خصوص در حوزه فراملی باشد.

جلالیان افزود: یکی از مسئولیت‌های ما انتقال مجرمین و تبادل زندانیان است. درصد بالای گرفتاری ما در این خصوص این است که شهروند حقوق داخلی آن کشور را نمی‌داند یا رعایت نمی‌کند که باعث چانه‌زنی دیپلماتیک می‌شود، بنابراین عمل نکردن به قانون و بی‌توجهی نسبت به آن باعث آسیب به سلامت فرد و اطرافیانش می‌شود.

وی، ادامه داد: بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی، وزارت دادگستری رابط قوه قضائیه، دولت و مجلس و بالعکس است. لذا آماده همکاری با سازمان امور دانشجویان هستیم.

دومین جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان با محوریت موضوعی «سلامت و همدلی» و با شعار «ما یک خانواده‌ایم و هم‌سرنوشتیم» در بخش‌های رقابتی آموزش، پژوهش و فناوری، ایده‌ها و تجارب نوآورانه، تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ در حوزه‌ ملی و بین‌المللی با مشارکت فعال و پرشور تمامی دانشجویان داخلی و خارجی کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha