تماس‌های مزاحمی با اورژانس مشهد ۲۶ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- رییس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۷ هزار و ۳۳۸ «تماس مزاحمی» با اورژانس ۱۱۵ این دانشگاه طی نیمه اول امسال برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است.

دکتر علی یزدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مزاحمت های تلفنی افراد آگاهانه و از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس می‌گیرند و با «بیمار نمایی» و تمارض تقاضای امدادرسانی کرده که با این کار سبب ایجاد ماموریت‌های کاذب، اختلال در سیستم امداد و اشغال خطوط اورژانس می‌شوند.

وی بیان کرد: به طور متوسط هر تماس مزاحمی از زمان وصل شدن و مشخص شدن مزاحمی بودن تا زمان قطع شدن آن بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می برد که این مدت برای کسی که می‌خواهد زنگ بزند و حادثه‌ای را اعلام کند، زمان بسیاری است.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین طی این مدت نیز ۳۰۱ هزار و ۹۰۴ «تماس نامرتبط» با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در تماس‌های نامرتبط افراد از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره و یا پرسیدن آدرس مراکز درمانی و داروخانه‌ها، سوال در خصوص داروهای تجویزی پزشک و نحوه و دز مصرف داروها و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان، با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط و از دست دادن زمان امدادرسانی پرسنل اورژانس خواهد شد.

یزدانی گفت: طی نیمه اول امسال ۶۳۹ هزار و ۵۲۶ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده که از این میزان ۳۲۹ هزار و ۲۴۲ تماس «مزاحمی و نامرتبط» بوده است که به طور میانگین و در مجموع اینگونه تماسها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد یافته است.

وی با بیان این که هرچه خطوط تلفن اورژانس آزادتر و در اختیار بیماران و مصدومان باشد قطعا میزان بروز خطر و اتفاق ناگوار برای بیماران و مصدومان کمتر خواهد شد، بیان داشت: برای انجام خدمت‌رسانی به موقع به بیماران از عموم مردم تقاضا می شود از تماس‌های غیرضروری با اورژانس خودداری کنند.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کل تماسهای ۶ ماهه امسال اورژانس ۱۱۵ مشهد نسبت به مدت مشابه ۶.۸ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: در این مدت بیش از ۱۲۳ هزار تماس مشاوره‌ای با اورژانس حاصل شده است و ۱۸۷ هزار و ۲۷۸ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha