تپش دوباره ضربان زندگی

مشهد- ایرنا- اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی به عنوان خط مقدم حوزه سلامت، با فعالیت ۲۴ ساعته و امدادرسانی به‌موقع، سبب نجات جان انسان‌های بسیاری شده است و از آن می‌توان به عنوان "نبض دوباره زندگی" یاد کرد.

به گزارش ایرنا، اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی از جمله مشاغل سخت و زیان‌آوری است که نقش بسیار مهمی در نجات جان بیماران، مصدومان و آسیب دیدگان دارد.

کارشناسان فوریت‌های پزشکی به عنوان پیشگامان عرصه سلامت، سربازان خط مقدم زنجیره درمان و ناجیان زندگی، در این مسیر فشار و سختی‌های بسیاری را متحمل می شوند و زندگی آن‌ها با غم و شادی و رنج و درد گره خورده است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۳، در چهل و نهمین سالگرد تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی کشور، امسال با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فوریت‌های پزشکی در تقویم کشور ثبت شد.

تپش دوباره ضربان زندگی

کارشناسان فوریت‌های پزشکی، پیشگامان عرصه سلامت

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تبریک این روز به فعالان حوزه فوریت‌های پزشکی، گفت: اورژانس پیش بیمارستانی از مشاغل حاکمیتی است و یکی از پررنگترین نقش‌ها را در حوزه سلامت دارد که بیماران، نخستین ارتباط را با مأموران اورژانس دارند.

دکتر علی یزدانی افزود:‌ فعالیت اورژانس پیش بیمارستانی در کشور در سال ۱۳۵۲ پس از حادثه فرودگاه مهرآباد و کشته و مجروح شدن ۲۷ نفر آغاز شد و نخستین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در تهران با شماره ۱۲۳ عملیاتی شد که سپس شماره آن به ۱۱۵ تغییر یافت و اورژانس ۱۱۵ در خراسان نیز در تیرماه ۱۳۵۶ فعال شد.

وی ادامه داد: در اورژانس ۱۱۵ مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ نیروی دارای مدارک پزشکی، بیهوشی، فوریت‌های پزشکی و مامایی فعالیت دارند که این افراد در بدترین شرایط حالی بیماران، اقدامات درمانی مناسبی دارند و در مأموریت‌های خود به تصادفی‌ها، بیماران با علائم و مشکلات سکته‌های قلبی و مغزی و دیگر بیماران امدادرسانی می کنند.

این مسوول بیان کرد: خدمات اورژانس ۱۱۵ در قالب تیم‌های موتوری، خودروی، اتوبوسی و بالگردی و در قالب ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۸۲ دستگاه آمبولانس، ۲۳ دستگاه موتولانس، یک فروند بالگرد امدادی فعال در ۱۶۵ پایگاه شهری و جاده‌ای (۹۹ شهری و ۶۶ جاده‌ای) ارائه می‌شود.

یزدانی افزود: در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی همچون توانمندسازی کارکنان و برخورداری آن‌ها از آموزش‌های به‌روز و همگانی، تقویت اورژانس موتوری، ایجاد مسیر سبز در زمان‌های خاص و توسعه اورژانس الکترونیک و تلمدیسین کارهای زیادی شده، اما کافی نیست و بخش حوزه اورژانس پیش بیمارستانی نیازمند توجه بیشتر است.

تپش دوباره ضربان زندگی

کمبود ۱۰۰ پایگاه اورژانس و ۵۰ نیروی کارشناس در مشهد

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نیازهای حوزه اورژانس گفت: اکنون این مرکز با کمبود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۱۰۰ پایگاه اورژانس مواجه است که در این مسیر با مشکل تامین زمین و بالا بودن قیمت زمین روبه رو است که حل این مشکل نیازمند مشارکت و همکاری نهادها، سازمان‌ها و خیران حوزه سلامت است.

مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات و واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ مشهد با کمبود ۵۰ نیروی کارشناس مواجه است

دکتر یزدانی افزود: با توجه به استانداردهای روز دنیا به ۷۰۰ نیروی جدید نیاز داریم و هم اینک مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات و واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ مشهد با کمبود ۵۰ نیروی کارشناس مواجه است.

وی با بیان اینکه باید این تعداد نیرو تامین شود تا همکاران فعال در این مرکز بتوانند به صورت نوبت موظفی استاندارد حضور یافته و فعالیت کنند، ادامه داد: در صورت عدم تامین این نیروها، برای فعال نگه داشتن خطوط اورژانس و پاسخگویی به تماس‌های مردمی، مجبور به برقراری اضافه کار برای نیروهای موجود خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کمبود ۸۰ دستگاه آمبولانس مواجه است

تپش دوباره ضربان زندگی

فرسودگی و به روز نبودن آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵

کارشناس مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: ناوگان اورژانس به لحاظ تحریم‌ها به روز نیست و آمبولانس‌ها باید به روز شوند چرا که عمر برخی از آن‌ها ۲۰ سال است و اکنون دچار فرسودگی شده اند.

حسین گنجی افزود: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش اعلام کرد که به سه هزار دستگاه آمبولانس اورژانس در کشور نیاز است.

وی ادامه داد: در راستای کاهش مشکلات و چالش‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد باید تعداد پایگاه‌های اورژانس و نیروی انسانی و تعداد آمبولانس‌ها افزایش یابد.

تپش دوباره ضربان زندگی

فعالیت ۷۰ کارشناس در واحد سطح‌بندی اورژانس ۱۱۵ مشهد

کارشناس واحد سطح‌بندی (تریاژ) تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: در این واحد ۷۰ نفر کارشناس در سه نوبت کاری فعالیت دارند که در هر نوبت در ایام عادی دست‌کم ۱۲ نفر و در مناسب‌ها و ایام خاص نیز تا ۲۰ نفر حضور یافته و به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی تماس‌های مردم هستند.

کارشناسان واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ مشهد روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تماس مردمی را پاسخگو هستند

زهرا نظیف افزود: هر یک از این کارشناسان روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تماس مردمی را پاسخ می دهند که فشار بسیاری بر آنان وارد می‌شود و این ممکن است بر کیفیت کار آنان اثر منفی بگذارد.

وی با بیان این که میانگین زمان پاسخگویی در شرایط عادی حداکثر ۲ دقیقه است، ادامه داد: پاسخگویی تلفنی در این واحد اورژانس نیازمند صبر و حوصله و آرامش بسیار است و مردم باید محدودیت های اورژانس را درک کرده و با داشتن رفتار و همکاری مناسب، ما را در امدادرسانی خوب و به هنگام یاری دهند.

تپش دوباره ضربان زندگی

پاسخگویی روزانه چهار هزار تماس مردمی در واحد سطح‌بندی اورژانس مشهد

کارشناس مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ مشهد با بیان این که این مرکز دارای ۲ بخش سطح‌بندی تماس‌های مردمی و بخش فرایند عملیات اعزام آمبولامس برای ماموریت‌های اورژانس است، گفت: در روزهای عادی بین سه هزار تا چهار هزار تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار می شود.

حسین گنجی افزود: این میزان تماس در مناسبت‌ها و ایام خاص به ۶ یا هفت هزار تماس نیز می‌رسد به گونه ای که در ایام پاندمی کرونا روزانه بین ۶ تا هفت هزار تماس توسط کارشناسان فعال در واحد سطح‌بندی اورژانس ۱۱۵ مشهد پاسخ داده می شد.

وی ادامه داد: کارشناسان این واحد به تمام تماس‌ها پاسخ گفته و مشاوره‌های پرستاری را در موارد اورژانسی و فوریت پزشکی ارائه می‌دهند تا آمبولانس به بالین بیمار برسد.

تپش دوباره ضربان زندگی

۵۰ درصد تماس‌های اورژانس مزاحمت است

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۰ درصد تماس های اورژانس مزاحمت و یا نامرتبط است که از این تعداد پنج درصد مزاحمت و ۴۵ درصد نامرتبط است.

علی علیشاهی افزود: ۵۰ درصد دیگر تماس‌های مردمی با اورژانس نیز مشاوره‌ای هستند یا منجر به اعزام آمبولانس و انجام ماموریت می‌شوند که بخش قابل توجهی از این تماس‌ها نیز غیراورژانسی است که نیازمند آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: از عموم مردم درخواست می شود هنگامی که می‌خواهند با اورژانس تماس بگیرند در نظر داشته باشند که امکانات و تعداد آمبولانس‌های اورژانس محدود است و این آمبولانس‌ها قرار است در اختیار بیمارانی قرار گیرد که جانشان در خطر است و یا دچار قطع عضو شده اند، لذا از تماس‌های غیرضروری با اورژانس خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

تماس‌های مزاحمی به اورژانس مشهد همچنان افزایشی است

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد نیازمند چاره‌اندیشی است

چالش کمبود آمبولانس و تماس‌های غیرضروری

کارشناس واحد تریاژ تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد با بیان اینکه از چهار هزار تماس مردمی که روزانه با این واحد برقرار می‌شود، حدود هزار و ۵۰۰ تماس منجر به ماموریت می‌شود که اورژانس ۱۱۵ مشهد تنها با ۹۵ آمبولانس در حال خدمت رسانی به مردم در ماموریت‌های شهری و جاده‌ای است.

نظیف افزود: این در حالی است که با توجه به جمعیت بالای شهر مشهد و مهاجرپذیری و حضور خیل عظیم زائران رضوی در این شهر، این تعداد آمبولانس بسیار اندک است و با کمبود آمبولانس مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با وجود کمبود آمبولانس در مشهد، تماس‌های غیرضروری با اورژانس و درخواست اعزام آمبولانس برای انتقال بیماران غیر اورژانسی به بیمارستان، حوزه اورژانس را با چالش رو به کرده است که این موضوع سبب به خطر افتادن جان بیماران اورژانسی و با فوریت‌های پزشکی می‌شود.

شرح حال نادرست و اعلام اشتباهی نشانی

کارشناس واحد تریاژ تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد با بیان اینکه ۵۰ درصد ماموریت‌ها و اعزام آمبولانس‌های اورژانس، غیرضروری است، گفت: متاسفانه برخی از افراد با شرح حال غلط بیمار و یا اصرار بر اعزام آمبولانس برای اندازه‌گیری فشار خون و قند خون و سایر موارد، منجر به ماموریت های کاذب یا غیرضروری می‌شوند.

نظیف افزود: برخی از افراد در شهرهای کوچک یا روستاها نیز با دادن نشانی غیردقیق و نادرست، منجر به دیر رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار و به خطر افتادن جان آنان می‌‍شوند و برخی نیز در همین شرایط به کارشناسان این واحد اورژانس فحاشی می‌کنند.

تپش دوباره ضربان زندگی

افزایش خطر مرگ بیماران با تاخیر در رسیدن آمبولانس به خاطر تماس‌های غیرضروری

کارشناس فوریت‌های پزشکی واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: اورژانس، خط مقدم درمان و پیشانی خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در تمامی موارد، نخستین تیمی است که اعزام شده و بیمار را پس از رساندن به مرحله پایدار به بیمارستان منتقل می‌کند.

تاخیر در رسیدن آمبولانس برای امدادرسانی به بیماران سکته قلبی به دلیل تماس‌های غیرضروری، هر یک دقیقه ۱۰ درصد آنان را به مرگ مغزی نزدیک‌تر می‌کند

حسین گنجی افزود: هرگونه تاخیر در رسیدن آمبولانس به بالین بیماران اورژانسی از جمله بیماران سکته قلبی به دلیل تماس‌های غیرضروری، هر یک دقیقه ۱۰ درصد بیمار را به مرگ مغزی نزدیک‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود که از تماس‌های غیرضروری با اورژانس بپرهیزند چرا که هم اینک با کمبود آمبولانس مواجه هستیم و برای هر منطقه تعداد محدودی آمبولانس در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

تماس‌هایی که فرصت‌ کمک‌رسانی را می‌سوزانند

لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش تماس‌های مزاحمتی

کارشناس فوریت‌های پزشکی واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: اورژانس، رابط مستقیم با بیمارستان است که موارد اورژانسی و ضروری همچون بیماران سکته قلبی، سکته مغزی، تصادفات را به بیمارستان منتقل می‌کند و درمانگاه برای ارائه خدمات درمانی به بیماران غیراورژانسی همچون افراد مبتلا به تب و لرز، حالت تهوع، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های ساده و غیراورژانسی است که افراد به طور مستقیم به این مراکز مراجعه می‌کنند و نیازی به اعزام آمبولانس ندارند.

گنجی افزود: مزاحمت‌های تلفنی و تماس‌های غیرضروری با اورژانس ۱۱۵ مشهد، یکی از مسائل بسیار چالشی و دردسرساز این حوزه است که هم از طرف مردم و هم مسوولان و اصحاب رسانه باید برای رفع آن فرهنگ‌سازی شود.

تپش دوباره ضربان زندگی

نجات جان یک انسان، نجات جان همه انسان‌ها است

کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ مشهد با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده که می‌فرماید "هرکس جانی را نجات دهد مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده است"، گفت: اکنون ۱۲ سال است که به منظور کمک به هم‌نوعان وارد این کار شده و در این حرفه شریف در حال خدمت‌رسانی به مردم هستم.

علیرضا عبدی عارفی افزود: حوادث، بلایا و بیماری‌ها هر لحظه جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی، خط مقدم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که همیشه و در همه حال آماده خدمت رسانی و امدادرسانی به مردم است.

عدم اجرای دقیق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی

کارشناس فوریت‌های پزشکی فعال در پایگاه اورژانس جاده مُلک آباد گفت: فوریت‌های پزشکی جزو مشاغل سخت و پر استرس، با فشار کاری بالا است اما متاسفانه قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی به طور دقیق برای شاغلان این حوزه اعمال و اجرا نمی‌شود.

عارفی افزود: همچنین کمبود نیروی انسانی، ناوگان فرسوده اورژانس، مزایای کم و حقوق پایین، فعالیت در شغل دوم برای تامین امرار معاش و نبود امنیت شغلی از دیگر مشکلات و کمبودهای مهم کاری حوزه اورژانس است.

تپش دوباره ضربان زندگی

عدم امنیت جانی کارشناسان فوریت‌های پزشکی

کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: افراد و مددجویانی که با اورژانس تماس می‌گیرند معمولا استرس بالایی دارند و گاه عصبانی هستند و در برخی موارد مشاهده شده که به دلیل تاخیر در رسیدن آمبولانس، رفتار مناسبی با همکاران فوریت‌های پزشکی نداشته و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

عبدی عارفی افزود: حتی مشاهده شده است که افراد یا همراهیان بیمار باعث آسیب به آمبولانس اورژانس شده‌اند که این موارد از جمله سختی‌های کار در اورژانس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امید است مسوولان نگاه ویژه‌ای به این سربازان خط مقدم عرصه بهداشت و درمان داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

همراه بیمار، کارشناس اورژانس ۱۱۵ مشهد را ضرب و شتم کرد

تپش دوباره ضربان زندگی

عدم تعلق حق اشعه و نوبت‌های بدون ضریب کار، چالش کارشناسان اورژانس

کارشناس واحد تریاژ تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد در خصوص چالش‌ها و مشکلات حوزه ارتباطات اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: با وجود قرار داشتن این واحد در کنار دکل و معرض اشعه‌های ناشی از آن و به خطر افتادن سلامت کارشناسان شاغل در این حوزه، متاسفانه فوق العاده حق اشعه برای آنان اعمال نمی‌شود.

نظیف با اشاره به فعالیت کارشناسان واحد تریاژ اورژانس در سه نوبت و بیشتر بودن نوبت‌های موظفی آنان نسبت به همکاران فعال در بیمارستان گفت: نوبت های بدون ضریب کار برای کارشناسان این واحد از جمله مشکلات این حوزه است و در شرایطی که "نوبت شب" برای همکاران شاغل در بیمارستان سه نوبت با ۱۸ ساعت و ضریب کار و با ۲۶ نوبت شیفت موظفی است، این برای همکاران واحد تریاژ اورژانس ۲ نوبت با ۱۲ ساعت و بدون ضریب کار و ۳۲ نوبت کار موظفی در نظر گرفته شده است که این فشار بسیاری بر کارشناسان بخش تریاژ وارد می‌کند.

وی ادامه داد: همکاران شاغل در این واحد برای جبران کمبود نیرو و فعال نگه داشتن خطوط اورژانس ناچار به اضافه کار اجباری با مبلغ ناچیز هستند که چندی پیش با گلایه آنان از اضافه کار ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار ریالی، با رایزنی‌های انجام شده این مبلغ به ۳۰۰ هزار ریال افزایش یافت که البته این هم مبلغ بسیار ناچیزی است.

عدم اعمال شاخص بهره‌وری و ترمیم حقوق کارشناسان تریاژ اورژانس ۱۱۵

کارشناس واحد تریاژ تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: شاخص بهره‌وری به کارشناسان واحد تریاژ اورژانس ۱۱۵ تعلق نمی‌گیرد در حالی که همکاران فعالی در این واحد به صورت تلفنی بارها با ارائه مشاوره‌های درست و به موقع، منجر به نجات بیمارانی شده اند که دچار مشکلات انسداد تنفسی و یا خفگی بوده‌اند.

نظیف، پرداخت کمترین تعرفه و کارانه (یک سوم کارانه بخش بیمارستان چیزی بین پنج تا ۱۰ میلیون ریال) و عدم ترمیم حقوق و تعلق نگرفتن مزایای رفاهی و بن کارت و سرویس رفت و آمد برای کارشناسان واحد تریاژ اورژانس و کمبود پزشک و آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد و نا آگاه بودن مسوولان از مشکلات و سختی کار این واحد را از دیگر مشکلات و چالش‌های مهم این حوزه برشمرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش اورژانس بر خلاف بیمارستان‌ها که منبع درآمد دارند، درآمدی ندارد و خدمات آن کاملا رایگان است، باید بودجه‌ای برای تامین نیرو و آمبولانس برای اورژانس ۱۱۵ مشهد در نظر گرفته شود.

تپش دوباره ضربان زندگی

روزشمار هفته اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی

روزشمار هفته اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت اعلام شده است که شنبه ۲۴ شهریورماه "روز شهدا، ایثارگران و فداکاران اورژانس ۱۱۵"، یکشنبه ۲۵ شهریور "روز اورژانس هوشمند (آموزش، پژوهش، نوآوری)"، روز دوشنبه ۲۶ شهریور "روز ملی گرامیداشت قهرمانان اورژانس، ناجیان زندگی انسان‌ها"، سه‌شنبه ۲۷ شهریور "روز اورژانس و خانواده (بزرگداشت جایگاه اعضای خانواده به عنوان قهرمانان پشت پرده در حمایت و تقویت روحیه جانفشانی کارکنان اورژانس)" است.

همچنین چهارشنبه ۲۸ شهریور "روز اورژانس عدالت محور (نجات زندگی انسان‌ها فارغ از تفاوت‌های قومی، نژادی، مذهبی و جغرافیایی)"، پنجشنبه ۲۹ شهریور "روز اورژانس و مشارکت‌های مردمی (تکریم جایگاه ارزشمند خیران و داوطلبان در ارتقای خدمات اورژانس ۱۱۵) و روز جمعه ۳۰ شهریور نیز "روز اورژانس حوادث، سوانح و بلایا" در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha