بانوان رسانه‌ای اهرمهای تاثیرگذار بیان واقعیتهای جامعه هستند

مشهد-ایرنا- بانوی فعال رسانه ای ایران گفت: زنان به عنوان یکی از کنشگران مهم در عرصه‌های مختلف می توانند اثربخشی بسیاری در روایت صحیح و بیان واقعیت های جامعه داشته باشند، اما به دلایل برخی نگاه‌های جنسیتی و سنتی، اکنون از زنان به عنوان اهرم‌های تأثیرگذار استفاده نمی شود.

«سمانه معارف وند» روز شنبه در حاشیه نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: متأسفانه در سالهای اخیر برخی از فعالان رسانه ای کشورهای مختلف با رویکرد منفی به وضعیت ایران نگریسته و شرایطی را روایت کرده اند که براساس این روایت، واقعیت های جامعه به درستی بیان نشده است.

وی بیان کرد: براساس آمار اغلب داوطلبان کنکور و فارغ التحصیلان دانشگاهی ما زنان هستند، اما شاهدیم همچنان بسیاری از پست های مدیریتی و سیاستگذاری ما جای زیادی برای زنان ندارد. در دین و قوانین ما بر کرامت زنان بسیار تأکید شده و یکی از بسترهای مهم برای حفظ و پاسداشت کرامت زنان، نقش آفرینی در جریان های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: با این اوصاف می توان گفت در عرصه اجتماعی و فرهنگی شاهد افزایش تقریبی زنان هستیم و امروزه فعالان اجتماعی و خبرنگاران زن، در بسیاری از نهادها و انجمن ها و رسانه ها مشغول به فعالیت هستند که خروجی عملکرد و آثار آنها نشان از اهمیت حضور هر چه بیشتر آنها در عرصه های سیاسی و مدیریتی است.

وی ادامه داد: از این رو همه ما چه در مقام روزنامه نگار و چه در مقام سیاستگذار فرهنگی موظف هستیم تا فرصتی را برای بازنمایی چهره واقعی زنان فراهم کنیم. نهادها و سازمان های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی موظف هستند از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود برای این امر استفاده کنند.

معارف وند بیان کرد: برگزاری همایش ها و جشنواره ها یکی از این راه هاست و فعالان رسانه ای و فرهنگی می توانند در این فرصت ها به روایت دقیق و روشنگری بپردازند و برای ارتقای جایگاه زنان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ثمره سال ها تلاش های دموکراتیک در جهان «اجرای قانون» است. افزود: قانون موجود در کشور ما براساس مبانی عرفی و شرعی تدوین شده است، این قانون لازم الاجراست و فعالان رسانه ای چه زن و چه مرد در راستای آگاهی بخشی، تعریف و تغییر آن باید به روشنگری بپردازند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: از مولفه های مهم در تبیین مسایل جنسیتی و فرهنگی توسط زنان رسانه ای، سواد رسانه ای کافی در حوزه های مورد نظر است؛ به این معنا که زنان رسانه ای ضمن آگاهی از ساختار موجود در کشور، از ادبیات مناسب و بسترهای رسانه ای در خوری برای مخاطبان خود استفاده کنند.

وی معتقد است: با توجه به حساسیت مسایل جنسیتی و اهمیت مسایل فرهنگی، قلمی که خبرنگاران از آن بهره می برند، ضمن توجه به مرزهای اخلاقی باید راهکارهای مناسبی را به مخاطبان نسل امروز آموزش دهد، مسلماً برگزاری همایش و جشنواره هایی مانند جشنواره رسانه ای خورشید و جشنواره مطبوعات فرصتی برای آشنایی فعالان فرهنگی در حوزه رسانه با یکدیگر است.

معارف وند تصریح کرد: این آشنایی می تواند به نزدیک کردن افکار و اندیشه ها بیانجامد. به علاوه به تصحیح روایت های ناقص ملت ها از یکدیگر یاری خواهد رساند. این همایش ها تنها آغاز و فرصتی برای ارتباط بین روایتگران، خبرنگاران و فعالان رسانه ای است و موفقیت آنها نه تنها باید در سالهای آتی بررسی شود بلکه به همت خودِ فعالان رسانه ای بستگی دارد.

وی تاکید کرد: دولت ها تنها می توانند زمینه شروع این روند را فراهم کنند و تداوم آن به رسانه ها و خبرنگاران بستگی دارد، جشنواره رسانه ای خورشید نیز فرصتی برای آغاز آشنایی بین فعالان حوزه «زن و رسانه» است و تداوم این فعالیت ها به سیاست های کشورها، رویکرد رسانه ها و پشتکار فعالان رسانه ای بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، امروز هشتم مهرماه حدود ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه ای از ایران و حدود ۴۰ کشور جهان در قالب نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در مشهد گرد هم آمدند.

نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید با شعار "زنان روشنگری می کنند" به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید.

شیرین ابوعاقله (۳ آوریل ۱۹۷۱ – ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲) خبرنگاری فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. در ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha