۸ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85243895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: ظرفیت های فرهنگی کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: ظرفیت های فرهنگی کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است تا بخش‌های مغفول این استان نیز به رشد برسد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه شنبه در آغاز بکار اولین جشنواره موسیقی "سنه" ویزه اقوام ایرانی در سنندج، اظهار کرد: جشنواره فاخر موسیقی اقوام ایرانی در حالی در سنندج برگزار می‌شود که مردم سراسر کشور از رسانه ملی می‌توانند از هنر و موسیقی نواحی بهره‌مند شوند.

وی افتخار این جشنواره را حضور شعرا، آهنگسازان و خوانندگانی از ۱۸ قوم ایرانی برشمرد و گفت: ایده برگزاری این جشنواره در سفر رییس سازمان صداوسیما به کردستان مطرح و به فاصله چند ماه بعد برگزار شد که این جشنواره متعاقب راهبردی است که رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۱۳۸۸ به کردستان، همه مسوولان و آحاد مردم کردستان را به آن سمت هدایت کردند و فرمودند: "کردستان یک استان فرهنگی است".

استاندار کردستان تاکید کرد: این استان مملو از ظرفیت های فراوانی از مواهب خدادادی و یکی از این مواهب، میراث ناملموس موسیقی است.

زارعی کوشا ادامه داد: در نوشته پژوهشگران هنر و مورخان، کردستان اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خاستگاه موسیقی جهان است که اسنادی از ۴۰۰ سال قبل از میلاد در این زمینه وجود دارد.

وی این جشنواره را فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل نو با ظرفیت های فرهنگ و هنر ایران و فرصتی برای مسوولان کردستان برای معرفی بیشتر ظرفیتهای این استان برشمرد.

زارعی‌کوشا به برگزاری ویژه جشن‌های هفته وحدت و ماه مولود در کردستان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ هزار سنندجی در مهمانی امت احمد شب گذشته شرکت داشتند و مردم مریوان نیز حماسه سازی کردند که این حم از حضور در یک برنامه نشان از همدلی و همگرایی داشت.

وی به خدمات دولت سیزدهم در کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر قدم های بزرگ توسعه و پیشرفت در کردستان برداشته شد که تا سه هفته آینده بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال طرح کلان در این استان افتتاح و کلنگ زنی می‌شود که گامی بزرگ در کردستان پر ظرفیت است.

استاندار کردستان، این استان را قدمگاه ۱۸ هزار شهید مهاجر و ۵۴۰۰ شهید انصار معرفی کرد و گفت: این استان، دارای چهره‌های برجسته‌ علم، اخلاق، عرفان و هنرمندان به نام و بلندآوازه و مردم سختکوش است.

همه اقوام ایرانی در قاب رسانه ملی

معاون امور استانهای سازمان صداوسیما هم در این جشنواره، اظهار کرد: موسیقی، شاید تنها هنری است که نیاز به محاسبه دارد.

حسن عابدینی با بیان اینکه نوازنده با ریاضیات هم سر و کار دارد، افزود: موسیقی از ابزار بی‌جان صدایی حاصل می‌کند که می‌تواند روی انسان تاثیرگذار باشد و چون با کلام عجین می‌شود، آن را متعالی می‌کند.

وی با بیان اینکه در سند تحول سازمان صداوسیما، ۲ موضوع هویت‌محوری و عدالت‌گستری در سرلوحه کارها قرار دارد، گفت: هر دوی این موضوعات مربوط به فرهنگ، هنر، شعرو موسیقی و سرود و سنن و آداب و رسوم است که موسیقی می‌تواند نمادی از این ۲ مولفه اساسی در سند تحول صداوسیما باشد.

معاون امور استانهای سازمان صداوسیما تاکید کرد: تلاش می‌کنیم همه اقوام، هنرمندان، کارآفرینان و اندیشمندانی که برای پیشرفت این مرز و بوم تلاش می‌کنند در قاب رسانه ملی دیده شوند؛ چرا که رسانه ملی متعلق به همه ملت ایران است و برای تحقق عدالت‌گستری باید به این بخش توجه کرد.

عابدینی، هویت اقوام ایرانی را گره خورده با آداب و رسوم آنان دانست و اضافه کرد: موسیقی با زندگی روزمره مردم از دل شالیزارها تا میانه دریا آمیخته است.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس هم اقوام کرد و لر و بختیاری و عاشیق‌ها، با سرودهای حماسی دین خود را در دفاع از میهن ادا کردند.

عابدینی نوای موسیقی در هفته وحدت را دل‌انگیزتر از هر زمان توصیف کرد و افزود: دشمن به وحدت اقوام ایرانی حساس است چون پیروزیهای شگرف از دل این اتحاد رقم می‌خورد.

وی گفت: امسال هزار قطعه موسیقی در مرکز سرود و موسیقی صداوسیما تولید شده و رادیو و تلوزیون با این نغمه‌ها، نواها و موسیقی‌ها غنای بیشتری می‌یابد.

عابدینی، ارسال چهار هزار و ۵۲۱ اثر به اولین جشنواره موسیقی "سنه" را که موجب انتخاب آثار برجسته شد، کم نظیر دانست و گفت: هنرنمایی این گروهها به مرور از رسانه ملی پخش می‌شود.

استاندار:ظرفیت های فرهنگی کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است

ظرفیت گسترش شهرهای خلاق یونسکو به تعداد استانهای ایران وجود دارد

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو هم گفت: تنوع فرهنگی، لباس، آداب و رسوم و سنن در کشورمان این قابلیت را دارد که تعداد شهرهای خلاق ثبت شده ایران در شبکه شهرهای خلاق از پنج شهر به تعداد استانهای کشور افزایش یابد.

علی‌اکبر یوسفی اظهار کرد: تکرار این جشنواره و برنامه‌های مشابه در گسترش فرهنگ، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی در دنیا و به ویژه در سطح کشورهای عضو یونسکو بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: یونسکو از سال ۲۰۰۴ جریان شبکه شهر خلاق را به منظور ترویج همکاری میان شهرها مطرح کرد که خلاقیت در این گام یونسکو، عامل راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری به شمار می‌رود.

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو با بیان شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع‌دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد، افزود: تاکنون پنج شهر اصفهان، رشت، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه در این شبکه ثبت شده که کردستان سال ۹۸ به آن پیوست و بعدها به دلیل کرونا، فعالیت های این حوزه کاهش منطقی یافت.

به گفته یوسفی احترام به فرهنگ و آداب ملل مختلف از مسائلی است که در یونسکو به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و خرده‌فرهنگها جایگاه برجسته‌ای در آن دارد.

وی اضافه کرد: شهرهایی که به جمع شهرهای خلاق اضافه می‌شوند، تعهد می‌دهند که فعالیت‌های مثبتشان را با هم به اشتراک بگذارند و بین بخش‌های عمومی و خصوصی و جامعه مدنی، همکاری ایجاد کنند که از فرصت جشنواره موسیقی سنه استفاده کرده و از اقوام ایرانی دعوت می‌شود تا توانمندیهای استان خود را پیگیری و معرفی کنند.

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو اضافه کرد: ۵۰ شهر خلاق در شبکه شهرای خلاق موسیقی دنیا ثبت شده که توانمندی های خود را باهم اشتراک‌گذاری و به تبادلات فرهنگی کمک می‌کنند.

در این جشنواره از خانواده شهدای فرهنگ و هنر کردستان شهیدان فارس خالدی، مصلح مرادی و پیمان ویسی تجلیل شد.

همچنین از سه هنرمند برجسته ایران، شفیع کمنه‌ای از کردستان، محمد جواد شوحانی از ایلام و حسین کشتکار بوشهری با اهدای کلید جشنواره، نشان زرین و حمایل یادبود قدردانی شد.

۹ آبان ۱۳۹۸ با اعلام یونسکو اسامی شهرهایی که به شبکه خلاق ملحق شدند اعلام و در این میان سنندج نیز به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

تاکنون در ایران شهرهای اصفهان بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و رشت به عنوان شهرخلاق غذا ثبت جهانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha