۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85244713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح آبخیز تا جالیز در کردستان به اجرا در می‌آید

سنندج- ایرنا- سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: طرح آبخیز تا جالیز در شهرستان های مختلف استان به منظور پایداری و افزایش آبدهی حوزه آبخیزداری و قنوات اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، اکبر محمدی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح آبخیز تا جالیز که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشکیل شد، اظهار کرد: طرح آبخیز تا جالیز به طور مشترک توسط سازمان بسیج سازندگی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در ۱۰ شهرستان استان اجراء خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این طرح، نیاز سنجی ، مطالعات و تخصیص اعتبارات ملی انجام شده است و با استفاده از اعتبارات مصوب کمیته برنامه ریزی شهرستان ها و آورده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به میزان ۳۰ درصد، عملیات اجرایی این طرح‌ها به همت بسیج سازندگی استان و گروه‌های جهادی اجرا خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با بیان اینکه این طرح‌ سبب کاهش سیلاب و تقویت آبخوان های زیر زمینی و بهبود آبدهی قنوات به طور کمی می‌شود، بیان کرد: مسئله آب و توجه به منابع آبی از عمده چالش‌های استان به شمار می‌رود به گونه ای که در بسیاری از مناطق آن با مشکل عدم مدیریت منابع آبی مواجه هستیم .

طرح آبخیز تا جالیز در کردستان به اجرا در می‌آید

محمدی اضافه کرد: یکی از راهکارهای پیشینیان برای مقابله با مشکل کم آبی و مهار سیل و حفظ منابع آبی سطحی و زیر زمینی احیای قنوات و اجرای طرح‌های آبخیز داری است.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح به چند روش بند خاکی، خشکه چینی، گابیون بندی (سنگ و توری)، سنگ و سیمان به منظور حفاظت از خاک، کنترل سیلاب، آبخوان داری، پخش سیلاب و حوضچه ‌های تغذیه مصنوعی انجام می‌شود که پیامد آن کاهش قدرت تخریب سیل، ذخیره سازی آب و تغذیه سفره های زیر زمینی در مناطق هدف خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان اظهار کرد: در اجرای این طرح از ظرفیت‌های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری، شرکت‌ها و مهندسین و مجریان بومی و گروه‌های جهادی تخصصی استفاده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha