بارش‌های موثر در چهارمحال و بختیاری از روزهای پایانی مهر شکل می‌گیرد

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس الگوهای فعلی، بارش‌های موثر پاییزی در استان از روزهای پایانی مهر آغاز می‌شود.

معصومه نوروزی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که برای ماه‌های آبان و آذر بارش‌های موثر قابل توجهی پیش‌بینی می‌شود و بیشتر از میانگین عادی( نرمال) خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بارش‌ها بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما الگوهای موجود خبر از وقوع بارش‌های سیلابی و مخاطره‌آمیز نمی‌دهد، هر چند ممکن است در ادامه در الگوها تغییراتی ایجاد شود که در زمان خود اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در خصوص نوسات دمایی برای هفته پیش رو نیز گفت: برای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده کاهش نسبی دما را خواهیم داشت اما در ادامه هفته تغییر محسوسی پیش‌بینی نمی‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: در مجموع دما در پاییز امسال نسبت به میانگین بلندمدت گرم‌تر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

اگر چه در سال آبی که گذشت بارش برف در استان تا حدی بهبود یافت و موجب جاری شدن برخی چشمه‌ها شد اما این بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۳۲ میلی‌متر کاهش دارد.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha