تشدید بازرسی‌ها از بازار همدان و خواب پریشان گران فروشان

همدان - ایرنا - کنترل و نظارت بر بازار همدان امسال با تلاش دستگاه های نظارتی و تعزیرات نسبت به ادوار گذشته تشدید یافته است، در نتیجه بیش از ۶ هزار بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی یک هزار و ۶۸۴ متخلف شناسایی و برای آنان در تعزیرات پرونده تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، کنترل بازار برای پیشگیری از افزایش بی رویه قیمت ها، توزیع مناسب اقلام اساسی و جلوگیری از تخلفاتی نظیر گران فروشی و احتکار و عرضه خارج از شبکه همواره از دغدغه های دست اندرکاران بخش اقتصادی دولت ها بوده است.

برای رفع این دغدغه ها همزمان با اصلاح هدفمندی یارانه ها، اختیارات تعزیرات حکومتی افزایش یافت و در جهت نظارت و کنترل بر بازار و پیشگیری از تخلفات صنفی جرائم برخی تخلفات صنفی به طور چشم گیری افزایش یافت.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با توجه به اهمیت ساماندهی بازار و قیمت ها با وجود کمبود نیرو در بخش بازرسی، نظارت و بازرسی های میدانی از بازار به ویژه در زمینه کالاهای اساسی خوراکی و غیرخوراکی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد که نتیجه آن در گام اول افزایش کشفیات تخلفات و جرائم بود، بدون شک با جا افتادن این قانون و تبیین اختیارات تعزیرات و افزایش چشمگیر جریمه ها شاهد کاهش تخلفات صنفی نیز خواهیم بود.

برای کنترل و نظارت بهتر بر بازار ضمن استفاده از فناوری های جدید و تدابیر لازم جهت عرضه مناسب و با سهولت کالاهای اساسی، باید بر توان مردم نیز تکیه کرد چرا که عِده و عُده نیروهای بازرسی دستگاه های نظارتی (جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی) با توجه به تعداد بالای واحدهای صنفی جوابگو نیست.

تشدید بازرسی‌ها از بازار و خواب پریشان گران فروشان در همدان

جریمه ۴۰ هزار میلیاردی متخلفان صنفی در همدان

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان گفت: ۶ هزار و ۳۲۸ بازرسی از واحدهای صنفی این استان در نیمه نخست امسال انجام شد و همچنین ۶۸۲ گشت به صورت مشترک با حضور دستگاه های نظارتی ذیربط از جمله صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوده که نتیجه این بازرسی ها شناسایی یک هزار و ۶۸۴ واحد متخلف بوده است.

مرضیه یونسی درباره جزئیات این بازرسی ها گفت: بخشی از این بازرسی ها به طرح نظارتی ماه مبارک رمضان برمی گشت که در قالب آن ۲۳۲ تیم از ۲ هزار و ۶۱۱ واحد صنفی بازرسی کردند که در نتیجه آن ۴۲۱ واحد متخلف شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: ۱۸۹ تیم بازرسی نیز در مدت یاد شده در قالب طرح ویژه مهار تورم از یک هزار و ۵۰۷ واحد بازرسی کردند که ۵۷۳ واحد متخلف شناسایی شدند.

این مسوول گفت: طرح ویژه محرم نیز با مشارکت ۲۹ تیم در ۳۲۰ بازرسی و شناسایی ۱۱۴ واحد متخلف به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: طرح ویژه اربعین حسینی نیز در سال جاری با مشارکت ۲۸ تیم اجرایی شد که در این طرح هم ۶۸ واحد متخلف شناسایی شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان افزود: به دنبال بازگشایی مدارس ۴۰۴ مورد بازرسی از واحدهای عرضه نوشت افزار و دیگر واحدهای مرتبط توسط ۶۲ تیم انجام شد که در این طرح نیز ۱۲۶ واحد متخلف نقره داغ شدند.

وی با بیان اینکه نانوایی ها در این مدت زیر ذره بین بازرسان ما و دستگاه های نظارتی قرار داشتند،گفت: بازرسی از ۲۷۳ واحد نانوایی توسط ۳۱ تیم انجام شد که نتیجه این بازرسی ها شناسایی ۱۴۳ واحد متخلف بود.

یونسی همچنین گفت: دایره اجرای احکام تعزیرات در این مدت در حوزه کالا و خدمات اقدام به جریمه ۴۰ هزار میلیارد ریالی متخلفان کرد و همچنین در حوزه قاچاق کالا و ارز ۴۳۸ میلیارد ریال و بهداشت و درمان ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای متخلفان جریمه صادر شد.

وی اظهار کرد: شمار پرونده تخلف تشکیل شده در حوزه کالا و خدمات پنج هزار و ۷۲۷ پرونده، قاچاق کالا و ارز ۳۳۶ پرونده و بهداشت و درمان ۴۳۵ پرونده بوده است که ۱۰۰ درصد این پرونده ها مختومه شدند.

این مسوول ادامه داد: میانگین رسیدگی به پرونده در حوزه کالا و خدمات و بهداشت و درمان از یک هفته تا ۱۰ روز و در حوزه قاچاق کالا و ارز کمتر از یک ماه است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان اظهار کرد: ۸۰ درصد پرونده های تشکیل شده در حوزه بهداشت درمان مربوط به عرضه کالاهای تاریخ مصرف گذشته و فاسد است که شامل تخم مرغ، گوشت، کنسرویجات تاریخ مصرف گذشته بوده که در محل نابود شده است.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه های نظارتی همدان با وجود کمبود نیرو در حوزه بازرسی از بازار،افزود: در راستای اجرای طرح انتزاع ۳۰ درصد نیروهای بازرسی از صنعت معدن و تجارت با هدف انتقال تجربیات به جهاد کشاورزی منتقل شدند و بعد از ۲ سال این نیروها به سازمان‌های تابعه خود بازگشتند.

تشدید بازرسی‌ها از بازار و خواب پریشان گران فروشان در همدان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha