۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85252743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۳۱ میلیون متر مکعب آب سدهای خراسان شمالی رهاسازی شد

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۳۱ میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب آب از سدهای استان برای مصارف شرب و کشاورزی در زمین‌های پایاب سدها رها شد.

به گزارش ایرنا از شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی روز دوشنبه اظهار کرد: هشت میلیون و ۶۲۰ هزار متر مکعب آب از سدهای شیرین دره، بارزو و بیدواز برای مصارف شرب شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین تحویل شده است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت آب سدهای استان برای تامین مصارف کشاورزی در شرایط کم آبی حاکم بر استان طی سال های اخیر، افزود: ۲۲ میلیون و ۷۴۰ هزار متر مکعب آب نیز از مجموع سدهای استان در نیمه نخست سال جاری برای مصارف کشاورزی زمین های پایین دست سدها تحویل شده است.

مرتضوی تعداد سدهای در دست بهره برداری در استان خراسان شمالی را هشت سد ذکر کرد و گفت: گنجایش مخزن این سدها در مجموع حدود ۲۲۳ میلیون متر مکعب است و شبکه آبیاری پایین دست آنها حدود ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر پوشش دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از اهداف اصلی ساخت سه سد شیرین دره ( مانه و سملقان) ، بارزو (شیروان) و بیدواز (اسفراین)، تامین آب شرب مورد نیاز شهری و روستایی در استان بوده است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

براساس آمارها حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی سالانه یک میلیارد و ۵۴ میلیون متر مکعب است که این میزان برابر ۸۸ درصد مصرف آب قابل استحصال از منابع آبی استان است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha