دستِ بسته آتش‌نشانی در منطقه صنعتی گرمسار

سمنان - ایرنا - «گرمسار» به عنوان مامن حدود نیمی از واحدهای صنعتی در غرب استان سمنان، از کمبود تعداد ایستگاه و تجهیزاتِ روز آتش‌نشانی برای مهار آتش در حجم گسترده رنج می‌برد و انتظار می‌رود اعتبارات ملی برای صیانت از نیروی انسانی و تولید داخلی، در این منطقه از استان سمنان مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با وسعت پنج هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر در نزدیکی تهران قرار دارد و چسبیده به شرق پایتخت است. بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان سمنان در این شهرستان استقرار دارد که عمده واحدهای صنعتی فعال در این شهرستان دارای فعالیت‌های شیمیایی هستند و همین موارد مهر تاییدی بر ضرورت تقویت تجهیزات و ایستگاه‌های آتش‌نشانی به منظور آمادگی و تسریع در مهار آتش در شرایط اضطراری است.

طبق بررسی‌ها ۲ هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۵۷ هزار نفر در استان سمنان فعال است که نزدیک به نیمی از واحدهای صنعتی در غرب استان سمنان مستقر است و همین آمار خود گویای ضرورت توجه به تقویت تجهیزات آتش‌نشانی در گرمسار است.

به عنوان نمونه، کارخانه تولید عطر و ادکلن در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار تابستان امسال دچار آتش‌سوزی و ۲۰ حادثه‌دیده از این حادثه گزارش شد، اما نکته قابل تامل این است که آتش‌نشانی گرمسار با تجهیزات ۲ ایستگاه و با ۲ دستگاه خودروی به روز آبپاش به مهار آتش رفت و در نهایت برای مهار آتش، آتش‌نشانان ایستگاه‌های آتش‌نشانی از نقاطی دورتر و از شهرستان‌های اطراف خود را به محل حادثه رساندند تا یاریگر همکاران خود در مهار آتش باشند.

«زمان» مولفه اصلی در مهار یا جلوگیری از اوج‌گیری آتش‌سوزی است. درنظرگرفتن ایستگاه آتش نشانی به تعداد لازم و وجود تجهیزات کافی و به روز در نزدیکی واحدهای صنعتی، نکته ای مهم در حفاظت و صیانت از نیروی انسانی و جلوگیری از خسارت مالی و ضربه به تولید ملی در مواقع بروز آتش‌سوزی است.

دستِ بسته آتش‌نشانی در منقطه صنعتی گرمسار

ضرورت افزایش ایستگاه های آتش نشانی بر مبانی پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقرار واحدهای صنعتی در گرمسار که عمده آن از نوع شیمیایی است، بیان کرد: تقویت ظرفیت اطفای حریق در گرمسار از لحاظ پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار بگیرد.

اسماعیل طحان ناساری تاکید کرد: به‌روز رسانی تجهیزات و افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در گرمسار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و باید در دستور کار برنامه‌ریزان باشد.

جای خالی تجهیزات کافی آتش‌نشانی در گرمسار

مدیرعامل آتش نشانی گرمسار گفت: آتش‌نشانی گرمسار از تجهیزات فرسوده در مهار آتش استفاده می‌کند و انتظار می‌رود وزارت کشور در زمینه تامین تجهیزات روز و به اندازه کافی به آتش‌نشانی گرمسار کمک کند.

عباس قندالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری گرمسار توان مالی برای خرید خودروهای چندصد میلیونی آتش‌نشانی ندارد و شهرداری برای خرید یک ماشین آتش‌نشانی باید تمامی بودجه خود را به این بخش اختصاص دهد و به هیچ کار دیگری نپردازد.

وی اضافه کرد: اکنون ۲ ایستگاه آتش‌نشانی با ۲۷ آتش‌نشان و سه خودروی آتش‌نشانی، جزو داشته‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری گرمسار است.

وی تصریح کرد: آتش‌نشانی شهرداری گرمسار نیمه نخست امسال ۲ دستگاه آتش‌نشانی به روز داشت و به تازگی مجهز به ماشین آبپاش دیگر به قیمت ۹۰ میلیارد ریال شد.

نیازهای تجهیزاتی از خودروهای آبپاش تا نردبان‌دار

قندالی گفت: آتش‌نشانی گرمسار حداقل به سه ماشین آبپاش، یک دستگاه خودرو پیشرو و یک خودروی نرده‌بان‌دار نیاز دارد که اکنون قیمت یک خودروی نرده‌بان‌دار بیش یکهزار میلیارد ریال است و تامین این میزان اعتبار در توان شهرداری گرمسار نیست و انتظار می‌رود با توجه به شرایط شهرستان گرمسار و حجم استقرار واحدهای صنعتی، در زمینه تجهیز آتش‌نشانی این شهرستان از اعتبارات ملی استفاده شود.

مدیرعامل آتش نشانی گرمسار اظهار کرد: اکنون پشتیبان آتش‌نشانی گرمسار، سازمان منظر و زیباسازی فضای سبز است تا پنج دستگاه خودروی سنگین تانکردار در شرایط بحرانی و گسترده آتش‌سوزی در اختیار قراردهد.

ضرورت تعیین شهر معین از استان تهران برای آتش نشانی گرمسار

وی یادآور شد: طبق تقسیمات سیاسی استانداری، شهر سمنان معینِ گرمسار در شرایط وقوع آتش‌سوزی گسترده است که با توجه به مسافت بین سمنان و گرمسار در حدود ۱۱۵ کیلومتر، در زمان وقوع حوادث بزرگ و نیازمند رسیدگی سریع، عامل تعیین کننده در مهار آتش یعنی «زمان» از بین می‌رود.

مدیرعامل آتش نشانی گرمسار با اشاره به ضرورت تعیین شهر معین آتش نشانی گرمسار از نقطه ای نزدیکتر به این شهر، درخواست کرد: یکی از شهرهای همسایه از استان تهران مانند پاکدشت، شریف‌آباد و ورامین، با رایزنی مسوولان بالادستی، به عنوان شهر معین گرمسار در شرایط اضطراری وقوع آتش‌سوزی انتخاب شوند که به یاری آتش‌نشانان گرمساری بیایند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۸۰ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha