تنش های دریایی پکن و مانیل؛ چین شناور نظامی فیلیپین را مجبور به عقب نشینی کرد

تهران -ایرنا- سخنگوی گارد دریایی چین اعلام کرد که یک شناور نیروی دریایی فیلیپین از آب های سرزمینی خود دور کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سخنگوی گارد ساحلی چین با بیان این مطلب افزود: یک شناور مسلح نیروی دریایی فلیپین روز گذشته علیرغم هشدارهای های مکرر ما، سعی بر ورود آب های مجاور جزیره خوانگیان داشت که با دخالت شناورهای گارد ساحلی مجبور به عقب نشینی شد.

وی افزود: هنگامی که این شناور به اخطار و هشدارهای ما توجه نکرد، ما اقدامات لازم قانونی برای دور کردن آن انجام دادیم.

به گزارش نشریه چاینا دیلی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که جزیره خوانگیان و پیرامون آن حاکمیت غیرقابل انکار دارد و دارای حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر آب های مربوطه است.

وی با اشاره به اینکه مانیل تمامیت ارضی و حاکمیت ملی مارو نقض کرده است، از مقامات فیلیپین بار دیگر خواست این اقدامات تنش زا را متوقف کند.

نشریه چاینا دیلی تاکید کرد که مانیل به از ماه اوت به طور مکرر حاکمیت ارضی چین با شناورهای دریایی خود نقض کرده است.

سخنگوی ارتش فیلیپین شنبه گذشته اعلام کرد که ادعای حاکمیت غیرقابل انکار چین بر "دریای فیلیپین غربی" قابل بحث است و اقدامات "بی اساس" این کشور در حوزه آبی غیرمسئولانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات مانیل خاطرنشان کرد که جزایر نانشا و منطقه ریف رنآی در قلمروی ما قرار دارد و از مقامات فیلیپین خواست تا اقدامات تحریک‌آمیز در دریا و توهین‌های بی‌اساس علیه پکن را متوقف کند.

وی افزود: این جزایر از نظر جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و تاریخی بخشی جدایی ناپذیر از جزایر نانشا چین است که به طور گسترده توسط جامعه بین المللی پذیرفته شده است و به طور کامل با مقررات مربوط به مجمع الجزایر در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها مطابقت دارد.

سخنگوی این وزارت خانه اذهان کرد که حکم به اصطلاح داوری دریای چین جنوبی را رد کرد و آن را "غیرقانونی، باطل و باطل" خواند.

وی افزود: ادعای مقامات فیلیپین برای منطقه ریف رنآی که بخشی از منطقه اقتصادی خود می دادند از نظر قوانین بین المللی غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر از مقامات مانیل خواست که اقدامات تنش زا که سبب تضعیف صلح و ثبات در دریای چین جنوبی و منافع مشترک کشورهای منطقه می شود، متوقف کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha