پکن: مسائل چین و فیلیپین مربوط به خودمان است/آمریکا دخالت نکند

تهران-ایرنا-سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد موضوع جزیره «سکوند تامس شوآل»، یک مسئله بین پکن و مانیل است و نیازی به دخالت آمریکا ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «مانو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد که جزیره «سکوند تامس شوآل» از نظر جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و تاریخی بخشی جدایی ناپذیر از جزایر «اسپارتلی» دریای چین جنوبی است و با قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد مطابقت دارد.

مائو گفت: پکن رای داوری دریای چین جنوبی را، بی اعتبار می داند و استفاده آمریکا از این حکم غیرقانونی هیچ تاثیری بر عزم و اراده قاطع پکن برای حفظ حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی خود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزارت امور خارجه ایالات متحده پیش تر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: گارد ساحلی چین و "شبه نظامیان دریایی" با مسدود نمودن مسیر عبوری قایق های فیلیپینی که مصالح ساخت و ساز را حمل می کردند، اقداماتی خطرناک و غیرقانونی انجام داده اند

این وزارت خانه افزود: براساس حکم داوری دریای چین جنوبی در سال ۲۰۱۶، حقوق و ادعاهای سرزمینی چین بر جزیره «سکوند تامس شوآل» هیچ مبنای قانونی ندارد

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که بر اساس ماده ۴ پیمان دفاعی بین واشنگتن و مانیل در صورت حمله گارد ساحلی این کشور، اقداماتی علیه ناو ها و هواپیماهای نظامی و عمومی در دریای چین جنوبی انجام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد که واشنگتن با نادیده گرفتن حقایق، قوانین بین الملل از جمله منشور ملل متحد و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها را نقض می کند.

مائو گفت: مانیل بارها با نقض قوانین ما، قایق های نظامی خود را برای انتقال مصالح ساخت و ساز در جهت تعمیر و تقویت ناوهای نظامی فیلپین در مجاورت جزیره «سکوند تامس شوآل»، ارسال کرده است.

وی افزود: پکن این حق را دارد که اقدامات لازم برای اجرای قانون را در برابر تخلفات مانیل بر اساس قوانین داخلی خود و بین المللی برای حفاظت از حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی چین انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: آمریکا برای تحقق ژئوپلیتیکی خود، فیلیپین را به نقض قوانین چین و جهانی، به خطر انداختن ثبات دریای چین جنوبی تشویق می کند. اما هیچ تاثیری بر عزم و اراده قاطع پکن برای حفظ حقوق و منافع دریایی خود ندارد و توطئه ایالات متحده شکست خواهد خورد.

به گزارش ایرنا، گارد ساحلی چین ۳۰ مهر اعلام کرد برخوردی میان یکی از کشتی هایش با قایق فیلیپینی درحالی که به شکل قانونی مسیر عبور آن را مسدود کرده تا مصالح ساخت و ساز غیرقانونی را منتقل نکند رخ داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha