دانشجویان در بیان دیدگاه‌ها و انتقاد از مسئولان آزاد هستند

تهران- ایرنا- معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان در چارچوب‌های رسمی که برای آنها در دانشگاه تعریف شده است، در بیان نقطه نظرها، دیدگاه‌ها و انتقاد کردن از مسئولان کاملا آزاد هستند. وزارت علوم از هر نقد و انتقادی استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات‌ دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (۲۰ و ۲۱ مهر) میهمان مردم استان فارس برای افتتاح چند طرح مهم از جمله آزادراه شیراز- اصفهان بودند.

رییس‌جمهوری پیش‌ازظهر پنجشنبه در دانشگاه شیراز برای مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حاضر شد. آیت‌الله رئیسی در این نشست تاکید کرد که نمی خواهد متکلم وحده و تنها گوینده و سخنران مراسم باشد و می‌خواهد انتقادها، گلایه ها، حرف ها و درددل‌های جوانان و دانشجویان را بشنود.

گزارشی از فضای این نشست و سخنان نماینده‌های دانشجویان را اینجا بخوانید.

رییس‌جمهور بعد از شنیدن سخنان چند نفر از دانشجویان و دغدغه‌های آنان و سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای حضار سخن گفت و مراسم سال تحصیلی برخلاف روال معمول در یکی از دانشگاه‌های خارج از تهران آغاز شد. وی در این سخنان بر چند محور اساسی مرتبط با موضوع دانشجویان و دانشگاه‌ها و همچنین روند کلی آموزش عالی کشور تاکید کرد.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری را اینجا بخوانید.

دانشجویان در بیان دیدگاه‌ها و انتقاد از مسئولان آزاد هستند

نباید از ابراز نظر دانشجویان ابایی داشت

آیت الله رئیسی در سخنان خود در این مراسم افتخارات کشور را مرهون دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: اینکه من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است، تعارف نیست بلکه یک حقیقت است.

افتخارات کشور ما مرهون دانشگاه است و اگر در صنعت هسته ای، نظامی، صنایع، معدن و کشاورزی موفق هستیم، همه مربوط به دانشگاه است؛ اگر امروز بیش از ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کند، مربوط به محصول خروجی دانشگاه ها است.

وی همچنین به طرح موضوعات از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه هم رشته‌ها و هم میزان جذب دانشجو باید متناسب با شغل باشد، اشاره کرد و گفت: این حرف درستی است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی احساس نکند برای او شغلی نیست؛ بلکه باید زمینه کار برای دانشجو فراهم باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث ابراز می شود، ابایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند، ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود، مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست چراکه بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می کند و سخت می شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: موارد تا قبل از اینکه مصوب شود، گرفتن نظرات دانشجویان و افراد بسیار مهم است و کمک بسیار بزرگی به غنای مصوبات فرهنگی می کند؛ این (گرفتن نظرات موافق و مخالف) به نظر من بزرگترین کمک به شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است.

دانشجویان در بیان دیدگاه‌ها و انتقاد از مسئولان آزاد هستند
علی خطیبی

آمایش آموزش عالی با قوت پیش می‌رود

علی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد محورهای اصلی سخنان رییس‌جمهور و راه‌های اجرای آن در وزارت علوم اظهار داشت: در مورد پذیرش دانشجو و متناسب‌ بودن آن با بازار کار در وزارت علوم موضوع اشتغال پذیری رشته‌ها و به عبارت دیگر پیوست اشتغال برای رشته‌ها را داریم.

وی افزود: این موضوع هم دستور مقام معظم رهبری و هم توصیه رییس‌جمهور در دانشگاه شیراز بوده است. بر این اساس در حال بازنگری رشته‌های دانشگاهی هستیم، کدرشته‌هایی که هم اشتغالی برای آن متصور نبودیم و نه نیاز کشور بود و نه مساله‌ای را حل می‌کرد، این رشته‌ها را حذف کردیم.

معاون وزیر علوم گفت: آمایش آموزش عالی با قوت و قدرت پیش می‌رود، حتما دنبال این هستیم که دانشجوهایی را تربیت کنیم که در رشته‌ای درس بخوانند که اشتغال‌پذیری یا اشتغال‌پذیری بیشتری داشته باشند. در همین راستا سراغ تقویت رشته‌های مهارتی رفتیم.

وی یادآور شد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم در حوزه توزیع امکانات و هم در حوزه توزیع نیروی انسانی جزء اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفته است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تقویت می‌کنیم. این دانشگاه در همه استان‌های کشور هم برای دختران و هم پسران واحدهای آموزشی دارد و رشته‌های فنی را آموزش می‌دهد.

بنابراین در پاسخ به فرمایش و توصیه‌های رییس‌جمهور تقویت دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای‌ جزء اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفت زیرا این دانشگاه دانشجوی مهارتی تربیت می‌کند و تقریبا ضریب بیکاری بین دانش‌آموخته‌های این دانشگاه خیلی پایین است. همچنین تجهیز کارگاه و آزمایشگاه فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های وزارت علوم بوده است.

دانشجویان در بیان دیدگاه‌ها و انتقاد از مسئولان آزاد هستند

بیش از ۵۶ سفر وزیر علوم در دو سال

خطیبی در مورد حضور مسئولان و مدیران در جمع دانشجویان به عنوان یکی دیگر از موارد مورد نظر رییس‌جمهور نیز توضیح داد: وزیر علوم در مدت دو سال گذشته بیش از ۵۶ سفر به دانشگاه‌های کشور رفته است. معاونان وزیر نیز همینطور؛ من به عنوان معاون مالی اداری همه دانشگاه‌های کشور را یکبار حداقل رفتم و در این خصوص با داشجویان هم جلسه داشته‌ایم.

استاد دانشگاه الزهرا تاکید کرد: وزیر علوم به همه معاونان دستور داده است که در سفر به دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان هم حاضر شوند و اقدامات وزارت علوم را هم تبیین کنند. البته این دستور وزیر بیشتر شامل معاونان فرهنگی اجتماعی و دانشجویی (سازمان امور دانشجویان) می‌شود ولی بقیه معاونان هم این کار را انجام می‌دهند. موضوعات مرتبط با استادان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه در حوزه کاری معاون مالی اداری است و به همین دلیل ما استان به استان به دانشگاه‌ها مراجعه کرده و اقدامات صورت گرفته را تبیین می‌کنیم.

وزارت علوم از هر نقدی استقبال می‌کند

وی همچنین در مورد آزاد بودن دانشجویان برای ابراز نظرها گفت: دانشجویان در چارچوب‌های رسمی که برای آنها در دانشگاه تعریف شده است، در بیان نقطه نظرها، دیدگاه‌ها و انتقاد کردن از مسئولان کاملا آزاد هستند. ولی می‌دانیم نقد و انتقاد چارچوب و تعریف مشخص دارد. وزارت علوم از هر نقد و انتقادی استقبال می‌کند.

خطیبی افزود: ما از هر نقد منصفانه نسبت به عملکرد خود استقبال می‌کنیم. اما در همان حال که دست دانشجویان را می‌بوسیم و در بیان انتقادات آزاد هستند، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم بیگانگان از این فضا استفاده کنند. دانشجویان آزاد هستند در جلسات نقد و نظر، نظریه‌پردازی، کرسی‌های آزاداندیشی و غیره شرکت کنند. این جلسات برگزار می‌شود و وزارت علوم نیز از برگزاری آن حمایت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha